De Fernet-fles

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
De Fernet-fles die maar niet leeg kwam.

Al geruime tijd gaan we met onze vrienden Egbert en Marleen naar ons stulpje in Zbyslav. In 1 van onze eerste vakanties schonk Egbert ons als dank voor het verpozen een drie-liter fles Fernet, wetende dat hij mij daar een groot plezier mee deed. Het is heerlijk om voor en na het eten een paar stamperleetjes (Miniscuul klein glaasje) te drinken. :) Goed voor de spijsvertering en de bloedsomloop. Regelmatig dronken wij dan ook vanuit deze fles. Maar na een aantal malen en een paar vakanties verder merkte ik dat de fles maar niet leger werd. Mijn beroepsmatige achterdocht ging over in argwaan.

Na afloop van weer een avondje onder het genot van een Fernetje uit de grote fles met Egbert, praten over politiek en ander geneuzel, maakte ik een klein merktekentje op de fles, zodat ik kon zien of er met de inhoud gesjoemeld werd. Het duurde nog geen drie dagen ! De fles was aangevuld.! Ik deed net of ik niks in de gaten had. :confused: Dit spel is zo nog een tijdje doorgegaan. Tot verleden jaar zomer.

Egbert kwam zelf met de onschuldige vraag, waarom de fles maar niet leeg kwam. Diezelfde avond hebben we de fles maar helemaal leeggedronken. De volgende dag was de lege Fernetfles weg !! Uiteraard Egbert gevraagd waar de lege fles was gebleven. De onschuld zelve. Gelukkig was hij zo sportief om bij een volgende vakantie weer een (volle) drieliter fles aan te schaffen. Maar waar was nu de lege fles gebleven ?? Ik had hem graag terug willen hebben.

Tussen kerst en oud en nieuw dit jaar zijn we voor de variatie niet naar Tsjechie geweest. We moesten onze zoon verhuizen naar zijn nieuwe onderkomen. Toen ik vandaag nog wat spulletjes naar hem toebracht zag ik tot mijn stomme verwondering DE FLES op de vensterbank van zijn slaapkamer staan. Gekocht op de rommelmarkt, zei hij. Heel voorzichtig heb ik hem toen het bewuste merktekentje op de fles getoond. :oeps: Ach... ik ben de goedheid zelve.... Hij mag de fles houden. Nu zien of we die fles in Zbyslav leeg krijgen. Zal, met Egberts hulp, nog wel een tijdje duren, denk ik.:)

PS. een fotootje van de bewuste fles in mijn fotogalarij.
 
Bovenaan