De appelbloesem was er, maar de zon verstopte zich

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Maar ook heel dicht bij `huis`is het mooi. Het licht is zo bijzonder, maar zo lastig vast te leggen.
Kees heeft het toch geprobeerd.

P1090198.jpg P1090199.jpg
P1090201.jpg

En met succes , vind ik. Zomaar net aan de overkant vanuit het bos de wei en de weg met de appelbomen.

En af en toe beleven we `een avontuur`. Sarah enh ik zitten na wat boodschapjes even wat te drinken in een Cukrana. De andere aan wezige klant is een wat oudere heer ( 80 plus , schat ik). Hij knipoogt naar Sarah, en begint na een tijdje een gesprek met mij en met haar , via mij. Hij spreekt perfect Duits. Als ik hem daar een compliment over geef, maakt hij de opmerking, dat dat een van de weinige goede dingen is die hij aan het concentratiekamp heeft overgehouden. Dan gaat er toch even wat door je heen. We praten een tijdeje en hij wil Sarah graag een zoetigheid kopen. sarah aarzelt. Niets van vreemden aannemen heeft ze in haar oren geknoopt. Ik leg haar de differentiatie uit. Dat ik er bij ben en dat deze man niets naars van plan is. Hij zegt dat Saar zijn eerste Nederlandse kleindochter is en vertrekt stralend. Wat een mooi, wijs mens. Geen haat verhalen, maar zoveel vriendelijkheid en zo kunnen genieten van een glas wijn met wat lekkers en een praatje met wildvreemde mensen.
Dat vinden wij nu een avontuur. Alleen van de gekregen `zoetigheid` heb ik plaatjes.
De rest zit op een mooi plekje in mijn geheugen

P1090213.jpg P1090219.jpg

Sarah wijst ons af en toe op de gedane beloftes. Een daarvan is dat zij een keer gaat koken. Dus wordt er voor haar menu een inkoop lijstje gemaakt en ik ben haar assistent. Ze heeft als menu bedacht: Een salade met paddestoelen, Opa`s tomatensoep met ballen en speciale pannenkoekjes.
Ik weet haar te beinvloeden. Dus de pannenkoekjes stellen we een dagjeof wat uit.
De salade lukt prima

P1090216.jpg P1090218.jpg

De soep blijkt voor zo`n 15 personen. Maar lekerrrrrrrrrrrrrrrrr!
We delen ook nog wat uit.

En de pannekoekjes lukken een paar dagen later ook prima. Voor herhaling vatbaar.
 
Op moederdag zijn 2 van mijn 3 kinderen niet in de buurt. Maar ik wordt wel verwend. Lekker ontbijt op bed. Kees heeft (nog) geen cadeautje gekocht.
Ik geef hem een tip. Leer jij mij nu hoe dat werkt met die kettingzaag. Dus krijg ik een workshop aangeboden. Inclusief verzorgde lunch.
Ik vind het super leuk. Het ziet er niet uit als ik bezig ben. Maar er is na een week van steeds een paar uurtjes zagen. Duidelijk resultaate zien. Kees wordt vermanend toegesproken door een buurvrouw. `Wie is er aan het zagen`, Als jij hier bent? Hilde? Die gekke Hollanders:D
Een flink stuk van de boom is dankzij mijn nieuwe hobby nu klaar om te drogen voor 2011. Eigenhands gezaagd essenhout.

P1090228.jpg P1090229.jpg
P1090230.jpg

Kees stoeit in de tussentijd met de vloer van de wc.

P1090232.jpg

En op moederdag gaat zelfs Sarah aan de afwas.

P1090237.jpg

We bezoeken altijd tijdens ons verblijf enkele buren. En op weg er naar toe valt ons weer het reeenpad op.

Vanaf de tuin

P1090319.jpg naar de overkant P1090320.jpg

Het bos in.
 
Het blijft wennen aan de gastvrijheid van onze Tsjechische buurvrouwen.

Wij aan de koffie en natuurlijk met wat lekkers. En zij wachten en kijken en praten met ons en blijven maar lekkers aanbieden.

Sarah vind het saai. Dus stuur ik haar met het fototoestel naar de kippen. Natuurlijk gaat onze jongste buurvrouw haar begeleiden.
Ik bewonder het doorzettingsvermogen van deze beide 80- plussers enorm.
sarah wordt altijd extra verwend . Een speciale dubbeldooier voor haar gelegd door een van deze kippen. Gehouden in een vrije ren met haan. En af en toe neemt een van de roofvogels er een mee. Maar dat hoort erbij , wordt mij verteld.

Hier een selectie van de kippenfoto`s. We hebben er nog heel veel meer.

P1090238.jpg P1090245.jpg
P1090284.jpg P1090254.jpg
P1090257.jpg P1090307.jpg

Dat ze goede verzorging krijgen is duidelijk

P1090243.jpg
 
Natuurlijk gaan we ook deze vakantie naar Saar haar favoriete BOB.

Op de heenweg vraagt ze zich af of ze weer de enige gast zal zijn. Maar die kans lijkt ons klein.

Wij instaleren ons op het terras en Sarah geniet. Ze filmt zelfs een hele rit, zodat wij kunnen meegenieten. En wij genieten van haar genieten.
Ze zoeft naar beneden. Meestal lachend , soms een verstoorde blik. Zijn er weer slakken op de baan? :ja: En je houdt toch zo van slakken?:puh: Dat blijkt een foute grap.:kwaad: Gelukkig gaan slakken meestal maar een of 2 keer naar beneden. En zij is in het gelukkige bezit van een 10-rittenkaart. Dus zoeff weg is ze weer.

P1090326.jpg P1090325.jpg

Ook serieuze zaken zijn er aan de orde. Het gifmengsel wordt geprepareerd en ons dak wordt behandeld. Een firma uit Liberec neemt het karwei op zich.

P1090327.jpg P1090330.jpg
Met 2 personen in beschermende kleding wordt de klus geklaard


P1090335.jpg P1090340.jpg P1090333.jpg


Ik vlucht met Saar en de beestenboel de auto in. We lezen wat en genieten van muziek. En lachen nog even na over de zich uit de voeten makende muis.

Op weg naar de auto rent er opeens een woelmuis uit de schuur. Pal voor onze voeten langs. in gedachten zie ik een rugzakje op zijn rug. Zijn die mensen nu helemaal gek geworden. Denken niet meer aan het milieu. :afwachten: waarschijnlijk heb ik teveel tekenfilms gezien als moeder van 3 dochters:fool:. Maar ik schiet nog steeds in de lach als ik terugdenk aan die voortsnellende brede muis .:lmfao:

We zetten alles wat boven open kan open en gaan lekker uit eten. Bij terugkomst moet het veilig zijn. Daar gaan we maar vanuit.:zwijg:
 
Op de valreep. Gisteren weer even alles kwijt.:fool::fool::fool: En nu tussen het inpakken door nog even het slot.

Het was een heerlijke vakantie. We proberen te genieten van de kleine dingen. En dit ook over te brengen. En af en toe lukt dit heel goed.

Zo is Sarah steeds blij met haar dubbeldooier. Die speciaal aan haar gegeven wordt.

Ik geniet van de natuur en de tijd die ik kan en mag besteden aan dingen die ik leuk vind.

P1090344.jpg P1090349.jpg

We verzinnen steeds nieuwe oplossingen om de fretten binnen te houden. want vooral onze puber blijkt een superuitbreker.

P1090353.jpg Niet scherp maar zo gaat dat dus.

En ik geniet van het feit dat een groot stuk boom verzaagd is tot brandhout. Voor veel mensen niets bijzonders . Maar daar kan ik dus van genieten.

P1090355.jpg P1090358.jpg

En dan zijn er de vele natuurmomenten. Vooral de ontmoetingen met een ree blijven een belevenis. Vaak niet of slecht vastgelegd. Maar we onthouden ze wel.

P1090364.jpg

En morgen vertrekken we weer. Naar voor ons een paradijsje dat door velen als `een project`wordt gezien.

P1070864.jpg

Natuurlijk maken we weer veel foto`s en kijken we wat we van onze `to do ` lijst kunnen afstrepen in augustus.

einde.
 
Bovenaan