De appelbloesem was er, maar de zon verstopte zich

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Na zo`n meivakantie genieten we altijd eerst een tijdje na. Dan komt de harde werkelijkheid weer langzaam om de hoek kijken. En als dan de volgende vakantie weer een beetje begint de lonken is er de tijd voor een terugblik.
Dit jaar vertrokken we niet op zondag. Maar i.v.m. onze jaarlijkse SRO vergadering ,en de afwezigheid van de advocaat in de rest van de meivakantie, al op de 29ste. Zodra Saar thuis was en na een korte plaspauze kon plaatsnemen in de auto werd de reis gestart.
Er waren meer auto`s op pad naar een vakantie adres. En we besloten niet aan te sluiten in de Nederlandse rijen. Maar onze route deels te verplaatsen naar Duits grondgebied. Die hadden tenslotte geen koninginnedag. Onze gok pakte goed uit. En uiteindelijk verliep de reis voorspoedig. Af en toe verwonderde ik me over de grote hoeveelheid vrachtwagens. Wij zijn namenlijk echte zondagreizers. We hebben alles er weer goed en vlot afgebracht .

De volgende ochtend dus naar kantoor. Sarah baalde.:zwijg: want ze moet stil zijn en verveelt zich.
Mijn opmerking dan maak je maar foto`s oid. werd in daden omgezet.
P1090016verveling heeft soms verassende resultaten.jpg P1090017een serieuze zaak.jpg
Het serieuse gezicht van onze raadsman en zelfs de ornamenten van het plafond werden vastgelegd.
Gelukkig duurt dit hele spektakel nog geen uur. Dus daarna nog heerlijk even rondgekeken in Liberec. Een hapje eten, en dan nog even langs de globus.

Even een siesta. :slapen:Want vanavond is het heksenfeest.
Helemaal klaar zijn we ervoor. Omdat het een donker pad is waar we langs moeten wandelen heb ik het pakketje lichtstaafjes meegenomen. Onze `coach`lijkt niet thuis. Dus gaan we zelf op pad. Maar om de bocht geen vuur of activiteit te zien. Het zal toch niet............:bloos2:
Het zal toch wel!:kwaad: Geen heksenvuur in ons dorp. Maar hoe moet het nu met de goede geesten ??????:dank2:

We gaan terug en gaan op zoek naar een ander heksenfeest. Maar eerst maar even tanken. Want met de benenwagen gaat niet meer lukken. Bij het tankstation vliegen hele zwermen zich te pletter tegen de schijnwerpers.

P1090023ze vliegen zich door deze lampen verward te pletter.jpg P1090018meikevers bij het tankstation.jpg
Natuurlijk (wat een prachtig woord) wil ik weten wat dat nou zijn. Meikevers dus. De fotokwaliteit laat te wensen over. maar de karakteristieke pluimpjes zijn goed te zien. Ik wordt er altijd een beetje triest van als dieren zo misleid worden door de menselijke techniek. Dus maar gauw verder naar een vrolijker plaats.

In een van de buurgemeenten hadden we een brandstapel met een voor de heks een luxe paarse fauteuille bovenin zien pronken. Dat was ons doel.
P1090026de volgende hindernis.jpg
Maar eerst moeten we wachten . De sneltrein naar Frydlant komt langs.


En dan eindelijk zien we de aanwijzigingen dat er hier wel een heksenfeest wordt gevierd. Vele geparkeerde auto`s. De brandweerauto`s en muziek
P1090028heksenfeest  in volle gang.jpg P1090029de vuurwerkafsteek unit 1.jpg
Het feest is al in volle gang. Een prachtig vuur en als we aankomen wordt er een vuurwerkschow gestart.

Hilde


wordt vervolgd
 
We zijn net weer terug uit Tsjechie, maar na het lezen van dit verhaal wil ik direkt weer!
3 juli gaan we voor een week naar onze stek, deze keer geen werkvakantie maar mooie plekjes en vrienden bezoeken! :ja:
 
Hilde, je mij weemoedig gemaakt.
Ik wil ook naar Tsjechie.
De natuur, de luchten, frisse adem, zwarte nachten.
Wat mis ik het.
Voorlopig mag ik nog niet.
Maar als ik ga.........

Dank je wel voor het verhaal en de foto's.

Een goeie groet uit een zonnig! Voorburg.
 
Natuurlijk is het best onwennig als buitenstaanders zo`n feest binnen te vallen. Maar iedereen is vriendelijk en we kennen de `regels`.
Bij een heksenfeest is ons geleerd, hoort het dat je bier drinkt en worst eet. En vooral plezier hebt.
Dus eerst maar aan deze verplichting voldoen. Als meer wijndrinkers blijft het wennen. Maar persoonlijk vind ik het Tsjechische bier best lekker.
P1090041Zelfs wij gaan aan het bier.jpg P1090036vuurwerk, vuur en lampionnen.jpg
En omdat Kees de Bob is , is dit vooral voor de foto.
Dit heksenfeest is duidelijk wat grootser opgezet dan dat wat we `gewend`zijn. Een dj en er volgt zelfs een echte kinderdisco
P1090042kinderdisco.jpg P1090043disco met flits.jpg

Vanaf hier is in de verte nog een vuur te zien. Maar niet vast te leggen.
We zien een paar dorpsgenoten,maar niet de `echte`bekenden. En eigenlijk zit ons de late reis nog een beetje dwars.
Maar er moet nog wat gebeuren.
De vorige keer was mij verteld dat als je om het vuur loopt, dat dan alle slechte geesten en narigheid om je heen verdwijnt. Helaas verliep ons jaar opnieuw niet zoals we dat graag zouden willen. Kees werd opnieuw gedotters etc dus ergens was er toch iets wat niet klopte.
Moet je niet afgaan op het aloude bijgeloof of............hadden we de verkeerde kant opgelopen?:denk:
We hebben het zekere maar voor het onzekere genomen en zijn dit keer andersom om het vuur gelopen. :top:
Met een goed gevoel zijn we terug gereden .Thuis aangekomen hebben we heerlijk ons bed opgezocht, Rust. We heerlijk gaan slapen. Morgen zijn er geen verplichtingen.:slapen:

wordt gevolgd
 
Zo`n eerste begin van de vakantie plannen we niet al te veel. We wilden lekker uitslapen. Er zijn natuurlijk altijd weer geluiden waar je aan moet wennen.
Een muis, of is het een marter? Is het buiten of binnen? Maar dit klinkt toch wel heel dicht bij. Wat loopt daar in de slaapkamer? Het is inderdaad een beest, het is inderdaad een marterachtige,maar het is onze `eigen`Ritch die komt kijken hoe het kan dat Sarah nog steeds niet beneden is. Het deurtje werd niet `verzegeld`.( Deze foto is gemaakt in Nederland.)
P1090539ritch op onderzoek.jpg
Dus toch maar even kijken bij onze echte boef.Onze puber fret Splinter. Die lijkt nog heerlijk te liggen slapen in zijn hangmat.

Nu we toch wakker zijn,gaan we maar een ontbijtje regelen. En op ons gemakje gaan we daarna op kraambezoek.Want de ooievaar is wel 4 maal dit voorjaar bij Ludvikov langs geweest.

P1090044Frydlants ooievaars echtpaar start verbouwing.jpg
Nu zijn vader en moeder ooievaar druk bezig met het nest in Frydlant,voor hun eigen gezin, maar al vroeg in dit voorjaar werden er twee hengstveulens bezorgd in Ludvikov. Net voor onze aankomst werd na een derde hengstje, een merrie veulen geboren Altijd fijn voor paardehouders.

P1090051maar het derde hengstje is mijn favoriet.jpg P1090065 de twee jongste veulens met hun moeders Gaia en Luca.jpg
Natuurlijk wordt dat gevierd met beschuit met muisjes en daarna mogen we lekker dichtbij in de wei om fotootjes te maken. Ook de paardemoeders vinden het prima.
We maken wat afspraken ,we kletsen lekker bij en we vertrekken weer naar ons eigen plekje.
We voelen ons rijk.

wordt vervolgd
 
Als `tukker `in Tsjechie vier je het kampioenschap van FC Twente natuurlijk met Boheemse sekt. Wat een kampioenen. En dan te bedenken dat die grote baas ,meneer Joop M., zijn zusje en mij naar een schoolfeest heeft gebracht. Ook hij is wat ouder en zwaarder geworden. Wat waren we nu blij met de schotelantenne.
:voetbal::party!: Wel zielig voor Ajax:troost:


Maar de volgende dag waren we al weer met hele andere dingen bezig.Sarah moest rijden. Hoe of wat was nog een vraagteken. Uiteindelijk zagen we haar in een groep van 6 pubermeiden vertrekken. Arme Gideon zou je denken,maar hij weet ze allemaal in de hand te houden en de paarden erbij.
Het weer was beter dan in Nederland,maar niet dat mooie zonnige waar we in 2008 zo hadden genoten.
asarahindebloesem.jpg

Via de mail waren we attent gemaakt op het naderende voorjaar. We wilden een boom kappen, die bijna in de schoorstenen hing. Dat vergde toestemming van de gemeente en mocht alleen als er geen blad aan de bomen zat. Het leek maar niet rond te komen. Maar opeens was er die mail. De berk mocht om.
Berk:denk: Het was toch helemaal geen berk?
Met een foto en een prachtige pijl hebben we precies aangegeven per mail welke boom we bedoelden. Het zou geregeld worden.
Toen we als echte Hollanders naar de kosten vroegen, waren we blij verrast. 0 kronen en het hout ligt in de tuin, was de mededeling.

Inderdaad het hout lag in de tuin. (geen Berk maar een Es) met nog een kleine toegift.
P1090076het hout ligt inderdaad in de tuin.jpg P1090077met als toegift een  wilg die wel een knotbeurtje kan gebruiken.jpg

We hebben dus een uitdaging. Maar ook een doel. Namelijk bijkomen van alle stress.

P1090083een flinke boom.jpg P1090084met een flinke kruin.jpg

We kunnen ons in ieder geval uitleven op de boom. Aanvankelijk is het Kees die zich in de rol van houtvester inleeft.
P1090096niet ons dagelijks werk hoe nu verder.jpg P1090103.JPG

Maar had zich niet voorgenomen verder te gaan met tegelen. Dan zijn er nog een aantal klussen die eindelijk af `moeten`. Is dat rustig aan?:kwaad: :bloos2:Maar ik krijg alleen maar meer stress als ik niks doe, is zijn antwoord. Tsja,:confused: wat is wijsheid?
Doe dat waar je je goed bij voelt. :ja:Ken je grenzen :top:
En we moeten niks:tong:


wordt vervolgd
 
Voor Sarah is het altijd leuk als ook Meike in Tsjechie is. Dan worden er al gauw afspraken gemaakt.
Dit keer komt Meike bij ons. Ze vermaken zich wel. Van winkel tot restaurant. Van bioscoop tot huttenbouwers. De fantasie is er.
:ja::eten::kok::begroeten::puzzel::gezellig:
Wij gaan gewoon onze eigen gang. Ook de zolder moet helemaal leeg. En dat lukt Kees. De `zooi`kan op de vuurplaats. En ik ruim met name spinrag , en pak alle meegenomen spullen uit. En ruim de kasten in.
Kees sorteert nog maar eens alle gereedschappen die in de schuur waren achtergebleven. De slechte stelen gaan ook naar de vuurplaats.
P1090079nog maar eens uitzoeken van de krijgetjes.jpg
P1090080wermaterialen 1.jpg P1090081werkmaterialen 2.jpg P1090082werkmaterialen 3.jpg
En al hebben we het een en ander al weggegeven. Het blijft een mooie verzameling
P1090087nog niet eens de volledige verzameling.jpg
Tussendoor komt de `gifspuiter`van de hoornaren langs op ons verzoek. Om te inventariseren of hij de houtworm die mogelijk nog aanwezig is naar de andere wereld kan helpen.
We krijgen een afspraak. En een prijsopgaaf. het gaat goed komen. Hij heeft een speciaal mengsel. Ik geloof dat ik het niet wil weten:confused:.

En zo zijn er meer zaken die geregeld moeten worden. betalen van het leidingwater b.v. Niet als overschrijving of automatisch incasso. Nee we gaan betalen in Frydlant.
P1090089het waterbedrijf incassert verbruik nog contant.jpg P1090090de buitendiens komt binnen.jpg
Aan de inrichting binnen lees ik af dat ze gewend zijn aan veel mensen in een lange rij. Die de ene deur in en de andere uit gaan. Maar wij zijn vanochtend de enige. Alles is prima. we krijgen een gestempelde nota en ons geld wordt in het geldkistje opgeruimd. Met een vriendelijke lach wordt voor ons de buitendeur opengedaan. We kunnen weer een jaartje verder.

wordt vervolgd
 
Sarah wordt door Meike uigenodigd voor een bezoek aan Babylon http://www.centrumbabylon.cz/cs/babylon/ , om te zwemmen. Meike is namelijk jarig geweest. Dat heeft nog een voordeel. We gaan een cadeautje voor Meike kopen. En zoals wel vaker gaat onze jongste ook met nieuwe oorbellen naar huis.
Natuurlijk is haar `vakantiegeld`al na het eerste bezoek aan de Globus uitgegeven.
Als we op de terugweg langs onze houtleverancier rijden blijkt dat ze een goede aankoop heeft gedaan.
Haar white bord helpt ons uit te leggen wat we willen en waar we het geleverd willen hebben. Het grote bord met openingstijden en telefoonnummers is verdwenen. We hadden even het idee dat we op zoek moesten naar een andere leverancier. Maar als we het terrein oplopen komt er gelijk een vriendelijke man naar ons toe. En met handen en voeten, een paar Tsjechische woorden en tekenen ,komen we eruit.

P1090093sarahs vakantiecadeutje blijkt erg handig.jpg P1090094ook om uit te leggen waar het bezirgd moet worden.jpg

We denken begrepen te hebben wanneer ze komen. En vooruit betalen of een aanbetaling, daar doen ze niet aan. De afspraak staat. 3 kuub hardhout is besteld. Beuk en eik gekloofd en een jaar gedroogd.

Ik loop nog maar eens door onze tuin en realiseer me dat ik nog steeds niet weet wat voor boom dit is.

P1090098wie ben ik.jpg P1090099mijn bloemen zijn wit.jpg

Ik ben vooral benieuwd omdat er nogal wat zaailingen zijn opgekomen die van deze boom lijken af te stammen. Op de jongere takken zijn flinke stekels te zien. Of beter gezegd doornen. Ik heb inmiddels het verschil hiertussen geleerd. De doorn is verhout en laat niet makkelijk los.


Op donderdagochtend zie ik opeens het vrachtwagentje aan komen rijden. En even later ligt er werk voor ons klaar. We krijgen keurig 2 nota`s. een van het hout en een van de bezorger.

P1090119maar het voorgewerkte hout wordt netje bezorgd.jpg
P1090123de voorraad voor deze winter hebben we weer onder dak.jpg P1090124blokken  geven ook de verandering aan.jpg

Dat wordt stapelen.Omdat we allebei niet zo in goede doen zijn gaan we rustig aan starten. Er zit een verhoging tussen de stortplaats en de opslagplaats, dus een kruiwagen is geen optie. Je armen vol stapelen en stukje bij beetje slinkt de stapel en komt de opslag weer vol. We denken aan de grote variatie in blokken ook de verandering binnen het bedrijf te zien.
Het geeft een voldaan gevoel als we op ons bankje voor het huis uitpuffen. Laat wat ons betreft de winter maar komen. :oeps: Ik bedoel natuurlijk over een maand of 6 en niet direct:bloos2:

wordt vervolgd
 
Het blijft tegenvallen met het weer. Dus wordt er een alternatief programma verzonnen. Voor het winkelen gaan we maar eens de andere kant op. Dat wordt dus Polen. En om Sarah weer een beetje goed te stemmen, nadat we allerlei soorten grasmaaiers hebben bekeken, gaan we maar naar een `echte`winkel. Met een lekker drankje . Want het is tenslotte vakantie. Maar Saar koos geen ijs of fris, maar iets speciaals.

P1090131.jpg P1090132.jpg

Fruit opgesloten in gelatine. Prachtig om te zien. Maar de smaak viel wat tegen. Wij hielden het bij wat bekendere zaken als koffie met...
Toen via een net geopend winkelcemtrum waar je ook blijkt te kunnen bowlen, poolen etc. terug naar de grens.

En wat is het toch mooi `ons` stukje Tsjechie.

P1090140.jpg P1090142.jpg

De kleuren van het koolzaad en de contouren van de bergen op de achtergrond. En heel in de verte de Jested.

Na zo`n dagje buiten Tsjechie hebben we behoefte aan wat Tsjechische cultuur. We gaan naar Jindrowitche (spelling ok?)

Een openluchtmuseum waar door een echtpaar gewoond wordt op de oude manier. Zoveel mogelijk zonder electriciteit en moderne hulpmiddelen.

Bij aankomst zijn we de enige gasten en even later komt er nog een klein groepje Tsjechische bezoekers. De gastvrouw spreekt goed Duits en geeft ons aan wat de bedoeling is. Zelfstandig mogen we rondkijken. We kunnen bij haar terecht voor de vragen. Ook geeft ze aan dat wegens de verbouwing niet alles mooi staat opgesteld.

P1090143.jpg P1090145.jpg
P1090167.jpg

Het `witte huis` met donker hout is helemaal gerestaureerd door haar man. Het andere pand is nieuwbouw op de oude manier. Heel indrukwekkend. Vooral het dak heeft onze aandacht. Zo willen we het ook. De oude stijl, maar dan met nieuwe pannen.
 
Het dak is echt om van te kwijlen.

P1090162.jpg P1090165.jpg

Maar er is meer te zien.

P1090161.jpg P1090146.jpg
P1090148.jpg

Er is een soort tredmolen die energie levert voor een soort dorsmachine. Er staan vele oude landbouwwerktuigen. Waarvan hier een kleine selectie.

P1090150.jpg P1090155.jpg

Dan zijn er de werkplaatsen. De smidse voor de metaalbewerking En de timmerwerkplaats.

We hebben heel wat te bekijken. daarna gaan we de trap op.
 
Natuurlijk spreken tuigen ons nog steeds aan. Maarwe hebben wel eens beter onderhouden exemplaren gezien.

P1090156.jpg

Het fornuis maakt meer indruk. Weer een andere variatie. en volop in gebruik.

P1090157.jpg

Er worden ook workshops gehouden in dit deel van het museum. En ook voor de gasten is het sanitair in stijl van het museum.
De `kakdoos`keurig maar authentiek en een Lampetstel voor de wasbeurt.

P1090158.jpg P1090159.jpg

We gluren even naar de zolder. Hier ligt nog de nodige voorraad op onderhoud etc. te wachten.

P1090160.jpg

Dan steken we over naar het andere gebouw. Hier zijn oude gebruiksvoorwerpen te zien en er is een indrukwekkende bibliotheek. Ook is er een kleine winkel.
De meest schone `wasmachines`worden nog volop gebruikt.

P1090163.jpg P1090164.jpg
 
We lopen vast vooruit richting geiten en molen. En genieten van het uitzicht en de rust. Sarah heeft vooral oog voor de geiten.

P1090168.jpg P1090170.jpg P1090182.jpg

En het is best vreemd ,als je als Nederlander (wonend in een gemeente waar nog 4 molens staan , alle vier draaiend en 3 nog echt in functie) uitleg krijgt over hoe een molen werkt. Deze molen was hun trots. Want hiervoor maalden ze hun graan met een zwengel.

P1090175.jpg P1090176.jpg P1090172.jpg

Het was allemaal nog een beetje rommelig. Maar er was veel te zien en aan enthousiasme was geen gebrek. Ookk de gebruiksvoorwerpen bestond uit een grote collectie. Van schaatsen tot kinderwagen. Hier heb ik geen foto`s van helaas.

Wij gaan vast nog eens terug. Al is het maar om te kijken hoe het verder is gegaan met alle bouwwerkzaamheden.

P1090186.jpg

Wat ons betreft aan te bevelen.

wordt vervolgd
 
Natuurlijk hadden we ook dagen met prima weer. Niet super zonnig. Maar droog met een lekkere temperatuur. En wat is er dan fijner dan een vuurtjes stoken van de oude zooi die we voor dat doel verzameld hebben.

P1090187.jpg

Wij houden een beetje rust. maar Luna vind net als een aantal kennissen dat we een vijver moeten graven. Dus begint ze maar vast.

P1090191.jpg P1090189.jpg

En dat geeft eindelijk een mooi plaatje van haar. Meestal is haar snoet slecht te zien. Een nadeel van een zwarte hond. Maar deze is gelukt.

Helaas is er ook een slachtoffer gevallen. Niet door Luna, maar mogelijk de grasmaaier. Al vonden we deze hazelworm pas enkele dagen later.

P1090188.jpg

Sarah heeft inmiddels een slakkenhotel geopend. En om er zeker van te zijn dat er geen een exemplaar wordt bereid als voorgerecht, hebben ze allemaal een naam. Alle bijzonderheden worden genoteerd op haar lijst. Is dit een aanzet tot statistisch onderzoek?

P1090193.jpg P1090194.jpg
P1090197.jpg

In ieder geval krijgen ze redelijk veel vrijheid. En daardoor nemen ze dan ook met `een enorme slakkengang` af en toe de benen.

Hilde
wordt vervolgd)
 
Bovenaan