CZ rijbewijs in NL

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo mede forum leden. Mijn zusje is gisteren door politie stopgezet en toen is haar verteld dat ze in Nederland maar 3 maanden met haar nieuw EU Tsjechiesch rijbewijs mag rijden en dat anders de verzekering een mogelijk ongeluk niet zou dekken. De verzekering is echter wel op de hoogte, maar zouden ze het dan wel dekken als politie zegt dat de rijbewijs niet geldig is?
Hoedanook, ze zou dus haar rijbewijs moeten omwisselen. Maar stel, ik zit in de zelfde situatie en we zijn beide ingeschreven in Nederlend met een geldig Tsjechiesch EU rijbewijs en rijden op NL kenteken, als ik nou een tijdje, zeg bv. 1 jaar in Nederland wil rijden en dan weer 1 jaar in Tsjechie, zou ik dan ieder keer mijn rijbewijs moeten omwisselen?
Mijn vraag is dus, wat te doen in zo een situatie? Enig ervaring?

Alvast bedankt, Honza.
 
als je in het land permanent verblijft ,ik meen meer dan 186 dagen moet je je rijbewijs omwisselen
of het cz consulaat vragen of er een andere regeling bestaat.
misschien mogen tsjechen net zoals duitsers een zweite wohnsitz hebben.
nl mogen dit niet.
 
Dat is niet waar. jij mag jouw EUrijbewijs tot het geldig is houden, maar maximaal 10 jaar. daarna moet jij wel NL rijbewijs aanvragen. Ik heb al vanaf 2006 mij Tsjechische rijbewijs, tot 2009 in NL, nu in Duitsland (daar heb ik ook mij woonadres nu) en mij man heeft vanaf 2005 een Duitse rijbewijs en wij hadden nooit problemen gehad. En we zijn wel meerdere keer bij politie of marcheausee (hoe moet ik het schrijven?) geweest.
 

kuurgast

Donateur
Rijbewijs afgegeven in EU/ EVA.
Als u een rijbewijs heeft dat is afgegeven in een van de landen van de Europese Unie (EU) of Europese Vrijhandels Associatie (EVA), dan kunt u hier normaal gesproken nog tot 10 jaar na afgifte van het buitenlandse rijbewijs mee blijven rijden. Als uw rijbewijs al ouder is dan 9 jaar, dan mag u in ieder geval nog een jaar blijven rijden met uw rijbewijs (gerekend vanaf de datum van inschrijving in een Nederlandse gemeente). Voorwaarde is wel dat het rijbewijs nog geldig moet zijn.Bron:rdw.nl.

Vanaf 19 januari 2013 komt er 1 Europees rijbewijs. Dit rijbewijs vervangt de verschillende modellen voor het rijbewijs die nu in de Europese Unie (EU) bestaan.Bron:rijksoverheid.nl.
Zie ook wikipedia.org.
 
Ok, dank u.
Begrijp ik het dus goed dat, als ik sinds rond 2004 in NL ingeschreven ben, dat ik dus tot 2014 mag rijden of ligt de 10 jaar puur aan de geldigheid van het rijbewijs. Ik heb mijn rb sinds 2 jaar pas. Ik vind het nogal verwarrend.

EDIT:
en daarbij was dus wat de politie aan mijn zusje verteld had onjuist, volgens de rdw bron, toch?
 
zijn dus weer een aantal regels veranderd:

Definitief verblijf in Nederland
Wanneer iemand zich definitief vestigt in Nederland, dan is zijn of haar rijbewijs geldig tot tien jaar na afgifte.
de term definitief is discutabel maar onderstaande is erger

Nederlands rijbewijs in het buitenland
Tijdelijk verblijf in het buitenland

Een Nederlands rijbewijs is in de EU maximaal 6 maanden geldig.
bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/rijbewijs/rijbewijs-hebben/rijbewijs-in-het-buitenland
 
Ok, dank u.
Begrijp ik het dus goed dat, als ik sinds rond 2004 in NL ingeschreven ben, dat ik dus tot 2014 mag rijden of ligt de 10 jaar puur aan de geldigheid van het rijbewijs. Ik heb mijn rb sinds 2 jaar pas. Ik vind het nogal verwarrend.

EDIT:
en daarbij was dus wat de politie aan mijn zusje verteld had onjuist, volgens de rdw bron, toch?

Maar ik weet niet, als jij mag voor Tsjechische rijbewijs vragen, als jij al in die tijd in Nederland officieel woont?
 
Nou, dat is goed te weten, dus als de bliksem na verblijfsvergunning ons rijbewijs omruilen, gelukkig zitten we dan nog binnen de 6 maanden. Pfffff:slik:
Alleen verblijf ik niet tijdelijk, maar definitief, geld daar ook de 6 maanden termijn voor, of mag ik verlengen tegen de tijd dat het rijbewijs verloopt, begin volgend jaar?:denk:
 

kuurgast

Donateur
@ Curious ,wel een vreemde omschrijving want daaronder staat bij definitieve vrijblijvende info.
Wat betreft Tsjechië en buitenlanders uit de EU onderstaande regeling van ridicske-prukazy.info:
Z výše uvedeného vyplývá, že občané Evropské unie, kteří mají řidičský průkaz vydaný v některém z členských států Evropské unie, nemohou být podrobováni povinnosti, stanovené v § 116 zákona č. 361/2000 Sb. Občané EU, kteří jsou držiteli řidičského průkazu vydaného kterýmkoli členským státem EU, nemají bez ohledu na druh pobytu v ČR a jeho délku povinnost měnit svůj řidičský průkaz za český. Pokud si v této situaci svůj původní řidičský průkaz nevymění za český, nejedná se z jejich strany o protiprávní jednání, takže za ně ani nemohou být sankcionováni. Pokud v praxi přesto došlo v důsledku chybné aplikace právních norem po 1. květnu 2004 k uložení pokuty, lze využít např. přezkoumání pravomocného rozhodnutí mimo odvolací řízení podle zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, a dosáhnout tak nápravy. V tomto smyslu jsme také informovali příslušné orgány Policie České republiky.
Als ik het goed heb dan is hier ook geen verplichting maar doen mensen dat vrijwillig omdat het handiger is in de praktijk.
Mocht ik het niet goed hebben dan hoor ik dat graag hier om te zorgen voor de juiste wettelijke regels. ;)
 
Overigens, ter informatie voor wie het ook wil weten. We hebben met de RDW gebeld, en die hebben bevestigd dat zolang de rijbewijs geldig is, is die ook geldig in Nederland. We zouden de RDW webpagina moeten uitprinten en bij hebben, voor het geval een politie agent weer niet op de hoogte is.
 
als je in het land permanent verblijft ,ik meen meer dan 186 dagen moet je je rijbewijs omwisselen
of het cz consulaat vragen of er een andere regeling bestaat.
misschien mogen tsjechen net zoals duitsers een zweite wohnsitz hebben.
nl mogen dit niet.
Nederland kent inderdaad geen 2 e wohnsitz, doch accepteert wel een tweede inschrijving in een ander land, omdat andere landen veelal voor diverse aangelegenheden een andere wetgeving hanteren.
 

Vodnik

† In Memoriam
Nou ja, accepteerd?

Ik ben jaren geleden in NL aangehouden, zowel in CZ als in NL ingeschreven maar meer dan 50% verblijvend in CZ.
De "ambtenaar in functie" (douane) deelde mij mee dat ze met mijn inschrijving in CZ geen f.. te maken hadden en dat ik in hun ogen gewoon een nederlander ben, ingeschreven in NL en dus ook de nederlandse regeltjes moest volgen (zoals niet rijden in een auto met CZ kenteken)
 
Nou, behoorlijk verwarrend allemaal. Gelukkig zijn de verblijfspapieren per 1 juli in orde, dan kunnen we ze ophalen. Dan zullen we gelijk langs het gemeentehuis rijden voor onze rijbewijzen om te zetten, want onze auto's komen dan ook op CZ kenteken. Wat een ge O H, dat je dan in NL aangehouden wordt met een CZ kenteken waar je dus als Nederlander niet in mag rijden terwijl je het grootste gedeelte van het jaar in de CZ woont, dat is dan een europa. Leuker kunnen ze het niet maken, wel ingewikkelder.:slik:
 
Nou ja, accepteerd?

Ik ben jaren geleden in NL aangehouden, zowel in CZ als in NL ingeschreven maar meer dan 50% verblijvend in CZ.
De "ambtenaar in functie" (douane) deelde mij mee dat ze met mijn inschrijving in CZ geen f.. te maken hadden en dat ik in hun ogen gewoon een nederlander ben, ingeschreven in NL en dus ook de nederlandse regeltjes moest volgen (zoals niet rijden in een auto met CZ kenteken)
Mag ik even de wetgeving dat ik niet in een auto mag rijden voorzien van een niet Ned. kenteken, wij doen niet anders al 15 jaar lang, ook te Tsjechie rijden we wisselend op Ned. en/of Tsjechies kenteken en als je daar problemen mee krijgt, of hebt dan huur je bijvoorbeeld je eigen auto maar, wel even voorzien van een huurcontract.
 

Vodnik

† In Memoriam
ter verduidelijking::
Het is als Nederlander en ingeschreven in de GBA niet toegestaan om IN NEDERLAND een voertuig met niet-nederlands kenteken te rijden. Dit wordt uitgelegd als belasting ontduiking (MRB en BPM)
Het aantonen dat je in een ander land bent ingeschreven of tonen van een buitenlands rijbewijs of beweren dat je >50% van je tijd in het buitenland . . . verandert niets aan die regel.

Pas als je kan aantonen dat "het middelpunt van je sociale leven" zich meer dan 50% in het buitenland afspeelt kan er een uitzondering gemaakt worden.
 
Bovenaan