Cultuur of niet?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Een jaar of 12 geleden hebben wij een keer een huisje gehuurd in het zuiden.
Het huisje was een plaatje!
Binnen keken wij onze ogen uit. De inrichting was zó anders dan wij kenden.
Maar het allermooiste waren de muren…

De muren waren niet behangen maar… op het witte stucwerk waren met een penseeltje in parelmoerkleur bloempjes en blaadjes geschilderd.

Werkelijk prachtig!

Hebben andere mensen dit ook gezien? Hoort het bij de Tsjechische cultuur?
 

Marcel

Moderator
bij het eerste huis wat wij gingen bezichtigen in Tsjechie om te gaan kopen waren de muren met een soort frans lelie motief geschilderd.
de beschildering was zou oud en vochtig, als je er zacht over wreef, dan smeerde je de lelie uit.
ik denk dat het goedkoper was dan behang.
of : er was geen behang te krijgen ?

uiteindelijk dat huis niet gekocht. het was te groot. alle 30 ramen moesten vervangen worden. voor het stucwerk binnen waren al 250 zakken van 25 kg nodig om dat opnieuw te doen.
een echte money-pit dus.
 

char

† In Memoriam
Vroeger, was het gewone behang vaak van slecht kwaliteit, en het echt goede behang, te duur. Stucwerk, werd om de paar jaar overgeschilderd en dan, met behulp van sjablonen, voorzien van een, behang-aandoend, motief.
Zag het er, toch nog een beetje "Iuxe " uit.

Char.
_______________________________________________
Char. ...blijft ook wel eens, ergens plakken...
 
Hier hadden we ook van die speciale muren,wordt gedaan met stempels die we nog in huis vonden.
Nu is alles opnieuw gestuct en geverfd.
Je ziet het nog heel vaak in de oudere huizen/boerderijen echt ouderwets vakwerk.
 

char

† In Memoriam
Gewoon af- (laten) bikken en opnieuw laten stucen. Gebruik dan wel het, duurdere, "buitenmateriaal" !!
En ik ben bang, dat het geen feest gaat geven!!.. Maar wel stof!!..

Char.
 
Bij ons zat er ook stempelwerk op de muren. Een soort Franse lelie in het groen. Dit kwam pas te voorschijn toen wij de muren opnieuw gingen sauzen en we de witte oude toplaag er zo af streken. Ook wij hebben later stempels gevonden op de (rommel) zolder. Het is dat een vreselijke klus is maar anders zou ik het er opnieuw opbrengen want het staat wel origineel.
 
Bovenaan