Dieet Coeliakie/Celiakie - glutenvrij dieet in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hoi Jan,

Ook hier op onze camping in Vysocina al meerdere mensen gehad met een glutenvrij dieet inderdaad geen probleem In pelhrimov is ook een winkel met allerlei glutenvrije producten
 
Wat ik opvallend vind, is dat ik begrepen heb dat in Nederland glutenvrij in restaurants wel eens onbekend is, maar dat in een Tsjechisch restaurants als je het hebt over ´bez lepek´ de bediening het direct begrijpt. Misschien dat dit toevallig was........
 
Ik denk dat dat toevallig is Jan. Je ziet tegenwoordig wel gelukkig steeds meer mensen die weten dat ze een allergie hebben voor gluten, en daardoor ook weten wat ze moeten doen om zich beter te voelen. Men schat dat maar 1 op de 250 mensen met een gluten allergie weet dat hij/zij het heeft. Het nadeel is dat de klachten heel divers zijn, en daardoor denkt men vaak niet dat de klachten veroorzaakt worden door een gluten allergie.

Voor mensen die glutenvrije producten willen kopen kunnen goed terecht bij de Globus hypermarkten. Daar hebben ze echt een heel breed assortiment. Ook bij de DM drogist hebben ze behoorlijk wat glutenvrije producten.
 
Hallo Loes. Ik weet maar 1 glutenvrij restaurant in heel Tsjechie. Alleen die ene in Praag, zoals je 2 berichten hierboven de link van ziet staan. Maar als je in een restaurant vraagt naar bezlepkove jidlo begrijpen ze meestal prima wat je bedoelt. Alleen zou ik voor de zekerheid altijd ook even checken dat ze voor de saus (omacka) geen normale meel (mouka) gebruiken.
Veel plezier in Vrchlabi en omgeving!
 
Pension Golf in Procesne, U Soudku in Arnoltovice, Tibor in Cerny Dul zijn restaurants waarvan ik zeker weet dat ze het kennen en er ook gewoon rekening mee houden. Ook in Vrchlabi zelf zal het waarschijnlijk wel lukken, maar dat weet ik niet 100% procent zeker.
 

kuurgast

Donateur
Vereniging voor gluten-vrij dieet in Tsjechië heeft website celiak.cz/en met informatie. Via het Tsjechische deel/forum staan er tips over Hotel Horizont in Pec pod Sněžkou en in ZOO Praag restaurant Gaston glutenvrij-menu.
Via lunchtime.cz/english/ kan je zoeken op glutenvrij maar dat is niet veel plaatsen wel bv in Melník.
Er staat een overzicht van 83 restaurants&hospody met glutenvrij-menu op ceske-hospudky.cz/restaurace-hospody/jidla-bezlepkove/met vertaling.
 
Hartelijk dank allemaal voor jullie hulp. Uiteindelijk heb ik 1 x gegeten bij de bowlingbaan in Vrchlabi: dit is voor mensen zonder dieet al geen aanrader, voor mij werd het een dag met veel buikpijn.
Tibor daarentegen: geweldig, denken mee bij wat je wel en niet kunt eten. Heel vriendelijk personeel!Drie keer prima gegeten met 2 volwassenen en 8 kinderen.
 
Over het algemeen is dat geen enkel probleem. De Tesco, Kaufland hebben het in ieder geval en ook in steeds meer restaurants is het mogelijk om glutenvrij te kunnen eten. Wij hebben meegemaakt dat iemand die in Nederland al heel lang geen gepaneerde schnitzel kon eten, het hier in een restaurant wel kon.
 

kuurgast

Donateur
Nieuwe allergenenwetgeving in Europa.

Door Europa is bepaald dat alleen informatie afgegeven moet worden over voedsel-allergenen die de meeste overgevoeligheidsreactie veroorzaken. Vanaf 13 december 2014 is elke horecaondernemer verplicht om allergeneninformatie te geven aan gasten die daarom vragen. Dat geldt voor lunchrooms, restaurants maar ook voor snackbars. Zie EU Regulation 1169/2011.
In Tsjechië zijn ze al langer bezig met vermelding van allergenen op menukaarten dan in Nederland.
Wat je vaak zal zien in Tsjechië zijn nummertjes op de menukaart bij de gerechten bv 1.3,7,9,10 die verwijzen naar de bijhorende allergenen in het gerecht. De verklaring van deze allergenen staat dan onderaan de menukaart.


Hieronder lijst met de 14 allergenen:

1 glutenbevattende granen = Obiloviny obsahující lepek
2 schaaldieren = Korýši
3 ei = Vejce
4 vis = Ryby
5 pinda = Podzemnice olejná
6 soja = Sójové boby
7 melk = Mléko
8 noten = Skořápkové plody
9 selderij = Celer
10 mosterd = Hořčice
11 sesamzaad = Sezamová semena
12 sulfiet = Oxid siřičitý a siřičitany
13 lupine = Vlčí bob
14 weekdieren = Měkkýši
De nummering heb ik gedaan nav lijstjes die te vinden waren op Tsjechische websites ,deze nummering kan dus afwijken.

Voorbeeld tekst voor mensen met glutenvrij dieet wat je kan laten zien in restaurant/hotel etc :

Mám celiakii a dodržuji bezlepkovou dietu, a proto nemohu jíst jídla, která obsahují tyto obiloviny a výrobky z nich: pšenici, žito, ječmen , oves nebo špaldu. Můj organismus reaguje na lepek velmi negativně a po případném požití i malého množství těchto obilovin mi hrozí zdravotní obtíže.

Máte prosím na jídelním lístku jídlo, které by bylo pro mne vhodné, nebo můžete připravit moji porci bez zmíněných obilovin (např. bez omáčky nebo osmažit maso bez obalení), případně místo nich použít mouku či škrob z kukuřice, rýže, jáhel, pohanky či brambor?

Děkuji Vám

Googel vertaling:
k heb coeliakie en vast te houden aan een glutenvrij dieet, en kan daarom niet voedingsmiddelen die deze granen en derivaten daarvan bevatten eten: tarwe, rogge, gerst, haver of spelt. Mijn lichaam reageert zeer negatief gluten en, eventueel na inname van zelfs kleine hoeveelheden van deze granen me bedreigend gezondheidsproblemen.

Je moet het menu maaltijd die geschikt zou zijn voor mij te behagen, of kun je mijn portie te bereiden zonder deze granen (bv. Zonder saus of bak vlees zonder geconfronteerd), of in plaats daarvan gebruik maken van meel of zetmeel uit maïs, rijst, gierst, boekweit of aardappels?

Dankjewel.
 
Bovenaan