Camp Relaxa - Sloup

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit jaar hebben we in de Moravische Karst bezocht en hebben we op camp Relaxa gestaan in Sloup. De camping ligt net naast het dorp tegen het bos aan en op 1 km afstand van de ingang van 1 van de te bezoeken grotten (in Sloup). De camping zelf is van de categorie natuurcamping. Weinig en eenvoudige faciliteiten (1 toiletgebouw, 1 afwasgebouw en 1 kiosk), veel natuur rondom en toen wij er waren vol met Tsjechische backpackers, mountainbikers. Het is een veldje naast een voetbalveld vol met lantaarnpalen waaruit je ook de stroom kan tappen. Wel een voordeel zo'n lantaarnpaal boven je tent hebben we gemerkt. Je hoeft zelf geen licht meer aan te doen en hebt eventueel ook geen stroom nodig (er is een koelkast aanwezig in het kook/ afwasgebouw).

Nadeel is dat een kolonie veldmuizen de camping heeft ingenomen. Je staat dus bovenop hun holletjes en het grasveld is ook vergeven van de loopgangetjes waar je ze regelmatig langs ziet rennen. Als je bang bent voor deze vrolijke knagers moet je hier niet staan. Zoek in ieder geval een plekje uit zonder looppaden, want ze lopen altijd hetzelfde pad, dus als dat in je tent loopt komt het hele circus langs. Laat ook niets liggen, maar wij hebben niet gemerkt dat ze de hele tent afstroopten op eten. Eentje heeft wel ons dekzeil doorgeknaagt dat onder de vouwwagen lag. Dat doen ze van boven naar benden, dus als je je tent met kuipzeil op een holletje zet is er niet veel aan de hand. Bij ons lag het dekzijl van de vouwwagen los en wilden ze er een nest in bouwen en hebben ze een nooduitgang geknaagt. Helaas pindakaas. Ik heb er wel een gevangen en foei gezegd. Tenthamer kan ook, maar daar leren ze niet van en het geeft zo'n troep:oeps:.

Toiletgebouw is schoon (maar oud) en water is lekker warm. Geheel afhankelijk van het aantal gasten natuurlijk, maar toen wij er stonden was het al heel vol en dat ging toen goed. Verder is er een kampvuurplaats (tip: waar je niet tegenover moet staan) en een kleine kiosk waarin de eigenaar bier, sterke drank, chips, snoep en worstjes (hot dogs) verkoopt. Tuintafeltjes ervoor en je hebt het zo gezellig. En 's ochtends haal je er broodjes. Heel goedkoop. Broodjes zijn 3 kronen, bier 20 en sterke drank 25. Overnachting is ook niet duur, wij waren rond de 400 kronen kwijt met ons gezin.

Tegenover de camping aan dezelfde weg ligt een zwembad waarin het water van het riviertje wordt overgepompt en daardoor wat troebeler is en ook meestal koud. Ziet er heel redelijk uit, maar hebben we niet kunnen proberen vanwege het slechte weer die week. Naast het zwembad een restaurant. Wij hebben vooral gegeten in het hotel in Sloup zelf (0,5 km van de camping, tegenover de kerk) wat een aanrader is. Je kunt hier ook bowlen en andere spellen doen!

Wandelen kan vanuit Sloup. Bij het VVV in het dorp zijn wandelkaarten met daarop de gekleurde wandelingen aangegeven. Dat zijn lange wandelingen, maar door te combineren kan je e.e.a. sterk inkorten. Verder zijn 4 grotten waarvan die in Sloup de langste (lange rondleiding was ongeveer 1 uur en drie kwartier!). Je komt er langs op weg naar de camping (ligt aan de weg) en je kan kaartjes bestellen voor een bepaalde tijd. Een stukje verder ligt de grot Balcarka en die schijnt ook mooi te zijn. De Katharinagrot is de kleinste. Verder heb je nog een grot aan de voet van een enorme krijtrots (Macocha). Je parkeert je auto bovenaan de berg (100 konen dacht ik) en loopt naar het restaurant. Vandaar kan je van boven naar beneden kijken en kijkt zo de grot (Punvka) in. Wandel naar beneden of neem de kabelbaan. Vanaf een andere kant parkeer je al in het dal en moet je 5 km lopen of een treinauto nemen (toeristentreintje) en hoef je dus niet met de kabelbaan. Beneden bij de grot kan je een rondleiding krijgen in de grot waarin je loopt en vaart. Je komt dan bij het punt waarin je naar boven tegen de krijtrots (Macocha) kan kijken. Dat was ook het mooiste van de rondleiding als je van binnen in de grot de kloof in komt, begeleid door het Ave Maria, echt waar :D . Door het varen kan de groep niet te groot zijn (20) en zijn de rondleidingen vaak volgeboekt. De eigenaar van Camping Relaxa wil graag even vooraf bellen naar de reserveerlijn. Je kunt namelijk niet bij de grot zelf reserveren! Als je heel vroeg bent (8:00) kan je mischien zo wel mee, maar ik zou dat niet proberen bij deze grot. Bij alle anderen kan dat zeker wel. Wij vonden deze grot ook heel leuk met het varen en de kabelbaan, maar qua grot was die in Sloup toch net zo mooi. De rondleidingen zijn niet zo duur en varieren per grot. Zie ook hier voor meer info over de grotten. Als je fietsen mee hebt kan je naar de grotten fietsen via de speciaal aangelegde fietspaden en knooppunten. Gek genoeg verhuren ze er geen fietsen!
 

Freddy2005

† In Memoriam
somdv schreef:
...en zijn de rondleidingen vaak volgeboekt. De eigenaar van Camping Relaxa wil graag even vooraf bellen naar de reserveerlijn. Je kunt namelijk niet bij de grot zelf reserveren! Als je heel vroeg bent (8:00) kan je mischien zo wel mee, maar ik zou dat niet proberen bij deze grot.

Als je niet alleen bent doe je er inderdaad best aan te reserveren. Alleen lukt het overigens wel om bij een of andere groep nog mee te kunnen.
 
Dit is een eenvoudige, aardige camping, wel Tsjechisch! Midden in het Karstgebied, mooie wandelingen en mooie grotten. Ook een aanrader is het Napoleon monument onder Brno. Veel plezier!
 
deze camping is een echte aanrader. prima sanitair. mooie omgeving. lekker restaurant in het hotel bij de kerk.
 
Ook als je met vier kinderen gaat in de leeftijd van 16 tot 6 jaar? de camping dan bedoel ik. Voor omgeving willen we juist gaan.
 
somdv schreef:
Nadeel is dat een kolonie veldmuizen de camping heeft ingenomen. Je staat dus bovenop hun holletjes en het grasveld is ook vergeven van de loopgangetjes waar je ze regelmatig langs ziet rennen. Als je bang bent voor deze vrolijke knagers moet je hier niet staan. Zoek in ieder geval een plekje uit zonder looppaden, want ze lopen altijd hetzelfde pad, dus als dat in je tent loopt komt het hele circus langs.
Gatsie, ik moet er niet aan denken. Als ik denk dat er een muis in de buurt is doe ik geen oog meer dicht. Voor mij dus geen aanrader deze camping.
Evengoed vond ik je verhaal prachtig.

Groetjes Gerda
 
Ook als je met vier kinderen gaat in de leeftijd van 16 tot 6 jaar? de camping dan bedoel ik. Voor omgeving willen we juist gaan.

Op de camping zelf is helemaal niets te doen. Je moet jezelf kunnen vermaken. Wat ons verbaasde is dat er in de hele omgeving ook geen fietsen werden verhuurd, terwijl het er prachtig is om naar de grotten te fietsen.

Als je 16-jarige alleen is zonder vrienden is er dus niet veel.
 
Op de camping is inderdaad niets te doen. Dat vonden de veldmuizen ook, die zijn inmiddels vertrokken. Direct op de hoek is een leuk gezellig restaurantje en een zwembad (geen gebruik van gemaakt). Wij hadden gelukkig de fietsen (wel nl. stadsfietsen, maar ja) bij ons, en hebben er heerlijk gefietst.
Toen wij er stonden waren er veel Tsjechische tieners die alleen (stelletjes) kampeerden. De beheerder is inderdaad servicegericht en reserveerde de grotten voor ons.
 
Peter Polling schreef:
Op de camping is inderdaad niets te doen. Dat vonden de veldmuizen ook, die zijn inmiddels vertrokken.
Goed om te horen dat de muizen ook maar tijdelijke gasten waren :slik:. Als je voor de grotten komt is dit best een goede camping om een paar dagen te staan.
 
Bovenaan