Burenhulp

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Mijn eerste dag op het Tsjechisch Forum en direct al de neiging een verhaal te schrijven na het lezen van al het moois in deze rubriek.

Sinds drie jaar hebben we een 200 jaar oude Challupa in Bozkov. Een leuk dorp op de rand van het reuzengebergte en de Česky raý. Met hulp van mijn Tsjechische schoonzus en nadat ze ex-schoonzus werd en verhuisde naar Ostrava andere zeer hulpvaardige Tsjechische vrienden hebben we de verbouwing overleefd. Het huisje is prachtig geworden en we komen er, net zoals onze familie en vrienden erg graag.

Nu hadden we nog een schilder en tuinman nodig voor het buitenwerk. Het liefst mensen uit Bozkov. Maar ja, vindt die maar eens. In het dorp kenden we nog niemand en de taal waren we ook niet machtig.

Deze zomer was er een circus neergestreken in Bozkov. Onze dochter van zes was nooit eerder in een circus geweest. Dus dat was een uitgesproken kans. Tijdens de pauze mochten kinderen in de piste een rondje op een pony rijden. Dat wilde Iris natuurlijk ook. Tijdens het wachten op haar beurt vroeg ze me of dit nu ook geld koste en hoeveel. Ik antwoorde dat het dacht ik csk 30 koste. Een mevrouw voor me in de rij beaamde dit in het Nederlands. Even later hoorde ik haar Tsjechisch spreken. Je begrijpt dat ik m'n kans greep en ik vroeg haar of ze in Bozkov woonde. Dat klopte en we raakten aan de praat. Ze bleek Tsjechische te zijn in Alkmaar te wonen een getrouwd met een Nederlander. We werden direct op de koffie uitgenodigd.

Om een lang verhaal kort te houden, inmiddels hebben we een schilder, timmerman en tuinman, dankzij haar bemiddeling.
Onze Chaluppa staat er inmiddels prachtig bij.

Hé LIBA, je bent een kanjer, bedankt.

Enne wanneer jullie nog eens een tolk/vertaalster nodig hebben, ik weet er een, Liba van Dijk in Alkmaar
 
Hoi Jan,

Leuk zo'n ontdekking. Blijkt maar weer dat als je de taal beheerst het heel veel geslommer scheelt. Wordt tijd dat ik het ook eens ga leren. Niet zo zeer om te bouwen, maar om meer contact met de mensen daar te krijgen.

Trouwens, pas maar op voor de verslaving aan dit forum.....(er schijnen nogal wat verslaafden hier rond te huppelen):fluit:
 
Bovenaan