Buitenmuur witten, welke verf?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik doe een beroep op de klussers onder jullie:

Wij gaan over twee weken naar Tsjechie en zullen daar (oa) een tuinmuur van 2m hoog en 30m lang opnieuw witmaken. Met welk spul kunnen we dit het beste doen? Ik heb bij Obi emmers gezien genaamd Remal, fasadni nater. (excuses voor het ontbreken van de leestekens).
Wat ik van het etiket begreep, zou dit daar voor geschikt zijn.

Wat raden jullie aan, wat is jullie ervaring?

Alvast bedankt!:dank2:
 

pepo

† In Memoriam
Fasáda is de buitenafwerking van het huis, dus fasádní barva is geschikt voor de buitenmuur. Hou er rekening mee, dat je de muur moet voorstrijken (penetrace in het Tsjechisch, melkachtig vloeistof), anders is er kans op slechte hechting, afbladeren etc. Goed lezen wat er op de emmers staat. Maak er anders foto en plaats hier, als het lezen niet lukt.
 
Bedankt voor de tip, Pepo! Ik neem de tekst morgen mee naar de Tsjechische les, moie oefenstof.

Wb de voorstrijk, dat had ik wel ingeschat. Dit woord kan ik helaas niet vinden in het woordenboek.:confused:
 

Vodnik

† In Memoriam
Pas op!!

Zoek eerst uit wat er op dit moment op zit, grote kans dat het kalk is en daar kan je niet alles overheen zetten!

Ons huis is 5 of 6 jaar gelden (door de vorrige eigenaar) gwit met echt kalk, dwz "ongebluste"kalk die je zelf aanmengt met water, een gevaarlijke klus maar ik ben verbaast hoe goed het er na 5 a 6 jaar nog opzit.
 
muur goed reinigen, kan met hogedrukspuit maar niet te dichtbij spuiten, dan goed laten drogen, vervolgens voorstrijken,(* het mooiste is zo een nevelspuit die je op je rug hangt ) weer dag laten drogen en dan pas schilderen met inderdaad fasadni barva.
 

Vodnik

† In Memoriam
muur goed reinigen, kan met hogedrukspuit maar niet te dichtbij spuiten, dan goed laten drogen, vervolgens voorstrijken,(* het mooiste is zo een nevelspuit die je op je rug hangt ) weer dag laten drogen en dan pas schilderen met inderdaad fasadni barva.


waarom niet de ouderwetse kalk? Ik verwachtte, dat het weg zou regenen maar na 5 a 6 jaar zit het er nog net zo mooi op!
 
waarom niet de ouderwetse kalk?
Weleens een spetter ongebluste kalk in je oog gehad???

Maar nu even zonder pijn, mijn advies is.
1- eerst de oude kalklaag schoonspuiten
2- oude gereinigde en eventueel gerepareerde kalklaag impregneren, dag laten drogen
3- gewoon witte (of op kleur gemende witte) latex (onverdund) met de roller aanbrengen. En de buitengevel kan er weer jaren tegen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Weleens een spetter ongebluste kalk in je oog gehad???

Maar nu even zonder pijn, mijn advies is.
1- eerst de oude kalklaag schoonspuiten
2- oude gereinigde en eventueel gerepareerde kalklaag impregneren, dag laten drogen
3- gewoon witte (of op kleur gemende witte) latex (onverdund) met de roller aanbrengen. En de buitengevel kan er weer jaren tegen.

Neen, nog nooit een spetter ongebluste kalk in mijn oog gehad, gelukkig! (dat een van mijn ogen het slecht doet heeft een andere onbekende reden:()
Maar . . . daar had ik al voor gewaarschuwd!
Blijft mijn vraag waarom geen kalk!?
 
Heb het wel eens met goedkope witte grondverf gedaan omdat ik dat toch over had toentertijd:?: .Dat is nu 4 jaar geleden en het spul zit er nog steeds op.Het is wel iets vergeeld :stout:.Na een regenbui spoelt al het vuil van het muurtje af omdat dat op het gladde oppervlak niet hecht.

Het was grondverf in van de grote blikken op terpentinebasis .
 

Vodnik

† In Memoriam
Dit is helaas geen glad muurtje... Ik probeer me voor te stellen hoe mooi het ooit kan worden!:D

Geen gladde muur, dan een stevige blokkwast gebruiken of een verfspuit.
Ik heb mijn kelder (zo'n gewelfde kelder van natuurstenen) "gewit" met een airless verspuit en goedkope muurkalk voor binnen, ziet er nu geweldig uit!
 
Bovenaan