Brilmonturen en glazen goedkoper in Tsjechië?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Binnenkort vertrekken we voor derde keer naar tsjechië. We gaan in de eerste plaats uiteraard voor de mooie natuur en de rust maar...er heeft mij eens iemand gezegd dat de brilmonturen en glazen in Tsjechië veel goedkoper zijn...klopt dat? Heeft er iemand ervaring mee?
Vorige jaar waren we in Trhovy Sviny en daar zag ik wel een fabriekje van Silouette en dat is het merk van een brilmontuur van mijn dochter dat we hier in België verschrikkelijk duur betaald hebben! Alle info welkom. Bedankt
 
R

rob.goverde

Guest
Hebben jullie in Belgie geen Hans Anders, Specsavers of iets dergelijks?

In Nederland hoef je eper saldo niet meer kwijt te zijn dan € 75,- tenminste als je geen leesgedeelte nodig hebt.
 
Inderdaad Rob,
En zelfs een zonnebril op sterkte voor je partner cadeau
smiley29.gif
 
Ja ja, veel voordeliger dan in Nederland kan het niet volgens mij. Mijn vrouw en ik hebben de ervaring dat brillen en vooral ook contactlenzen en de vloeistoffen hiervoor in Tsjechie juist een stuk duurder zijn dan in Nederland...

Maar mischien hebben we niet goed gekeken!
bril.gif
 
Twee jaar geleden ben ik mijn bril in Tsjechie kwijtgeraakt. Alleen mijn zonnebril op sterkte had ik nog. Is 's avonds in het donker erg lastig. In Vrchlabi een nieuwe bril gekocht. Montuur inclusief glazen kostte mij ongeveer 2000 kronen.
 
In februari jongstleden heb ik een nieuwe bril in Vrchlabi gekocht, met dubbelfocus glazen. Het montuur was modern en goed van kwaliteit. De glazen zijn erg mooi geslepen en er werd alle tijd genomen om te checken of ze in orde waren. Voor de bril heb ik ongeveer 350-400 euro betaald. In Nederland betaal ik zeker het dubbele voor de bril met de dubbelfocus glazen! De ziektekostenverzekering draagt echter niets bij aan deze kosten. Mogelijk de reisverzekering wel. De opticien heeft een emailadres en kan redelijk engels: optika.zvonicek@email.cz
Veel succes!
 
Bij mij is het wel betaald, maar ik weet niet meer of het de reisverzekering of de ziektekostenverzekering is geweest.
 
R

rob.goverde

Guest
Ik heb een zeer moderne bril met vari-focusglazen. Gekocht bij Hans Anders kosten???? € 200,-

Dus het kan wel degelijk goedkoper in NL.
Dan vertel me eens waarom zou je reisverzekering deze uitgave dekken??
 
ik denk dat de reisverzekering hier geen vergoeding voor geeft (dat weet ik wel zeker)ziektekosten(ziekenfonds)geeft wel een bepaalde vergoeding. maar dat is ook niet bijzonder hoog.de kosten voor een bril behoeven in nl echt niet veel hoger te zijn dan in cz ,tenzij je hele bijzondere wensen hebt.ik zou toch maar eens erg goed in nl e.e.a. gaan uitzoeken voordat je tot een aankoop in cz overgaat.denk maar eens aan garantie onderhoud e.d.
 

Macek

Geroyeerd Lid
Ik heb een leesbril +2 nodig, want mijn armen werden tekort,
kost bij Kruidvat 2 euro.
smiley20.gif
 
R

rob.goverde

Guest
Mijn vraag was aan Loek, waarom de reisverzekering de bril zou vergoeden. Loek schrijft niet, dat hij hem heeft verloren !! Dat schrijft Jan Nijdam, en dan vergoedt doorgaans de reisverzekering dit wel.
Maar dan nog zie ik het nut niet om in Tsjechie een bril te kopen en dan te denken dat je goedkoper uit bent dan in NL.
Ik kan bij Hans Anders in het dorp. zo vaak teruggaan als ik wil. Zelfs na een half jaar kreeg ik een kompleet nieuw montuur, omdat het lichtelijk verkleurde, al die voordelen heb je niet als je in Tsjechie koopt.
 
rob.goverde schreef:
Mijn vraag was aan Loek, waarom de reisverzekering de bril zou vergoeden. Loek schrijft niet, dat hij hem heeft verloren !!
Rob, maar Loek schrijft ook niet dat die hem niet verloren heeft. Waarom zou die het anders over de reisverzekering hebben?
 
Het leek mij wel handig om mijn bril in Tsjechie te kopen, want het enige wat ik nog had was mijn zonnebril op sterkte. Dat is toch onhandig in het donker.
 
R

rob.goverde

Guest
in jouw geval begrijp ik dat volledog, maar ik doel op het feit, dat je in Tsjechie niet hoeft te kopen omdat je dan goedkoper uit zou zijn.
Ik wil alleen weten of Loek zijn bril heeft verloren of dat hij is gestolen? Als geen van beiden het geval is, zul je hem niet vergoed krijgen van de reisverzekering
 
Tsjechische vrienden die hier op bezoek kwamen, konden hun ogen niet geloven: zoooooooooooooooo ontzettend duur vonden zij hier bij ons de brilmonturen in de etalages van speciaalzaken.

Ondertussen duiken hier nu overal ketens op die elkaar beconcurreren : Vorige zomer schafte ik bij een van hen een leesbril aan. Dat verliep in sneltempo want er stond een lange rij wachtenden voor de spiegeltjes te dringen. Als je 2 brillen kocht kreeg je er lieve deugd, zelfs een 3de gratis bij...

De verkoper bleek van opleiding geen optieker te zijn maar een bibliotecaris ! Ik heb hem dus maar niet om "stylingadvies" gevraagd, iets wat men er in de meeste speciaalzaken er toch sowieso bijbetaalt.

Waarschijnlijk zal er in Tsjechië net zoals bij ons de keuze bestaan om meer of minder aan een brilmontuur te spenderen ?
 
Bij speciaalzaken gaat de prijs van een montuur en/of glazen soms 5-10x over de kop. In die branche is het nog echt zakkenvullen en rijk worden, net als het apothekersgilde.
Waarom denken jullie dat die ketens zo goedkoop kunnen zijn, die nemen met een normale opslag genoegen.
 
Bedankt voor de reaktie mensen!
Ik denk dat ik inderdaad maar één grens ga overwippen, nl. naar Nederland voor de aankoop van die bril. (we wonen toch maar 20km van Hulst) Zo zal het toch zekerder zijn, ook voor de service. Nogmaals bedankt voor de reakties
 
Bril was kapot gegaan op vakantie en ik was erg onthand. Overigens is mijn ervaring nog steeds dat ik voor vergelijkbare kwaliteit minder kwijt ben. De service: We komen vijf tot zes keer per jaar in Tsjechie, dus kan ik meestal daar de service laten verzorgen. Doe ik overigens met mijn auto ook.
Het staat iedereen vrij om te kiezen waar hij of zij iets wil kopen, maar we hebben met zorg, aandacht, service en prijs goede ervaringen.
 
Bovenaan