Brief aan Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Schemering op de Masarykova nábř

Melancholisch beeld vanaf het gietijzeren balkon
De automobilisten die zich door de file manoeuvreren
De laaghangende ondergaande zon
Tovert sprookjesachtige kleuren en sferen

Elfjes en faunen in alle gaten en pluggen
Een lantaarn licht op in het mistig geheel
De Vltava slechts herkenbaar door haar bruggen
Praag baadt zich in vurig rood, oranje en geel

Maar plots lokt -als een fluit- de maan
De elfjes en faunen terug naar hun bossen en meren
De avond maakt de schemering ongedaan
En wentelt de stad in nieuwe kleuren en sferen
 
Bedankt, gaat alweer met de heimwee (heb een heerlijk wijntje ontdekt en ben weer helemaal in m'n element...). Maarrr, nuttig dat wijntje toch liever in de entourage van Praag dan Almere:lmfao:, maar zo is het leven: Ieder voordeel heeft zijn nadeel;)

Bij deze een oproep: De brieven aan Tsjechië mogen wel weer eens doorkomen!:stout:
 

char

† In Memoriam
Jullie weten dat ik een beetje moeite met schrijven heb...
Maar ik ga het toch proberen!!!...

Brief aan Tsjechie

Beste Tsjechie,

Ik vind jou dus helemaal niks!!..Het is maar dat je het weet!!..

Door jou, doe ik vaak geen oog meer dicht...

Ik heb bij jou, heel vaak, de meest idiote dingen meegemaakt!!...Nou,.. je wordt bedankt, hoor!!

En ik kom ook nog eens de meest gekke mensen tegen, als ik bij jou ben!!....Nee,..daar word ik niet vrolijk van!!..

En wat denk je van mijn ene Tikvinger?...Helemaal blauw,..en bijna versleten!!!

En over die, inmiddels, meer dan 100.000 lange kilometers die ik heb moeten rijden om bij jou te komen, zal ik ook maar zwijgen...

En al die heimwee, die verschrikkelijke heimwee naar jou!!..Heb je daar wel eens over nagedacht?... Ik denk het niet!!!...

Maar het allerergste is!!... Je hebt mij zwaar verslaafd gemaakt!!!!...

Zo!!!.. Dat is eruit!!!...:deuk:

TOT GAUW!!!!....

Char.
 
Nou Tsjechië, proost dan maar! Als ik alleen al aan de Becherovkafles ruik is het alsof ik in ons stamcafé in Senohraby aan het doorzakken ben! Maar...ben nu gigantisch verkouden, dus zelfs de Becherovka ruikt minder, maar de herinneringen zijn er des te meer!!! PS Vanavond komen twee vrienden langs om foto's van Tsjechië te bekijken, dus Tsjechië, je bent ook vanavond weer bij me!!!
 
Tsjechië

Met 150 km per uur rijd ik Dresden voorbij. Nee! Deze keer niet die afslag Bautzen Ost die mijn goede vriend TomTom aangeeft. Eentje verder bij Weisenberg eraf en dan richting Löbau en Zittau. Ongemerkt sluip je tegenwoordig Tsjechië binnen. Toch is er iets anders, het ruikt anders, het voelt anders, het is anders. Wanneer ik dan door Bíllý Kostel rijd, weet ik het. Ik ben thuis. Nog een uurtje en dan steek ik de sleutel in het slot in Bozkov. Geniet ik van het uitzicht op Spalov en neem ik een Pivo. Zeker weten, ik ben thuis.
 
En jij, Tsjechie, met je verwoestende chauffeurs.

Geen enkel inzicht tonende, inhalen bij bochten, over doorgetrokken strepen.

Tsjechie, geef jij het rijbewijs gratis uit?

Zonder lessen?

Ze zullen en moeten je voorbij, om even later aan te sluiten achter een file.

Maar zelfs die moeten ze voorbij, alweer een auto ingehaald zonder wat om andermans leven te geven.

Ja, Tsjechie, ook dat ben jij.

De doorgetrokken streep in de bochten is weggesleten, alle ruimte pakken ze om door de bocht heen te scheuren.

Het is treurig maar waar.

De eisen aan de opleiders bestaan waarschijnlijk niet.

Je doet maar wat aan.

Jij bent tenslotte de baas en die ander........och die zoekt het maar uit.
 
Lieve, prachtige Tsjechie,

Sinds ik jou ken, is mijn leven totaal veranderd. En het zal nooit meer hetzelfde worden.
Ik kom het jaar door met aftellen….aftellen tot de volgende vakantie. Voordat ik terug ben weet ik al precies hoeveel weken het nog duurt voordat ik weer naar jou toe kan komen.
Steeds als ik bij jou geweest ben, ben ik weer zoveel rijker geworden.
Steeds als ik bij jou geweest ben, wordt het verlangen naar jou zoveel sterker.
Steeds gaat de tijd als ik bij jou ben zo snel en lijkt de tijd als ik weer weg ben te kruipen.
Steeds talrijker worden de prachtige herinneringen.
Steeds sterker verlang ik naar het moment dat ik niet meer dat knagende gevoel in mijn buik hoef te krijgen….dat ik niet meer hoef te huilen, omdat ik weer afscheid van je moet nemen.
Steeds vaker denk ik:” Ik weet het zeker, er komt een moment…….
DAT IK VOOR ALTIJD KAN BLIJVEN!”
 
Tsjechië, ook ik heb tot nu toe maar één keer het genoegen gehad om daar met vakantie heen te gaan. Toch heeft het op mijn en ook op mijn echtgenoot een onuitwisbare indruk achtergelaten. Zo erg dat ik verslaafd ben aan het Tsjechische Forum en bijna alle berichten lees.

Plannen om met vakantie naar Tsjechië te gaan hebben we nog steeds. Alleen dit jaar weer niet.

Ik blijf hopen dat ik toch nog een tweede, derde enz. enz. keer naar het mooie Tsjechië ga.

Groetjes Gerda
 
Bovenaan