Branka

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Dit jaar (7 t/m 21 juli) zijn we voor de derde keer in Tsjechië geweest. We hadden wederom een huisje geboekt en we zaten ditmaal in Branka, een kilometer of 10 van Tachov (http://www.tachov-mesto.cz).
Tachov zelf vonden we niet zoveel aan, maar de omgeving des te meer. Werkelijk prachtige natuur ('s avonds herten kijken in de bossen) en wat een rust! Ons huisje lag op zo’n 200 meter van een meertje waar we prachtig uitzicht op hadden. De eerste dagen was het nog redelijk koel, dus hebben we mooie ritjes gemaakt in de omgeving. Om een uur of 14:00 – 15:00 zochten we dan een restaurantje op om een kom soep te eten. Altijd goed in Tsjechië! We hebben ook iets (voor ons) ‘nieuws’ ontdekt bij de voorgerechten: hamrolletjes. Tenminste, dat had ik verwacht. Ik kreeg ze ook, maar ze waren gevuld met dunne slagroom en mierikswortel! Heel apart, die combinatie van zoet en hartig en het scherpe van mierikswortel. Daarna nog vele malen besteld!

Ook zijn we een dagje in Karlovy Vary en [/FONT][FONT=&quot]éé[/FONT][FONT=&quot]n in Mariánské Lázne geweest. Twee prachtige steden met schitterende architectuur. En op aanraden van de buurman zijn we gaan eten in het restaurant van brouwerij Chodovar in Chodova Plana (Pivovarska 107). Wel wat toeristisch, maar zeer de moeite waard omdat het gevestigd is in een enorme grot. Tip: probeer de hertenmedaillons. Nog nooit zó lekker hert gegeten!

Onze tweede week was warm (28ºC – 34ºC) en die hebben we voornamelijk doorbracht bij het meertje bij ons huisje. Onze dochter van 4 kon heerlijk badderen, want de eerste 5, 6 meter is het meertje erg ondiep.

Mochten jullie ooit in de buurt komen van Branka, dan hier een paar tips voor restaurants:

Branka – als je Branka binnenrijdt vanaf Halze, neem je de tweede afslag rechts. Je ziet dan al na 50 meter een restaurantje dat wordt gerund door Jaroslava. Zij is eigenaresse/kokkin/serveerster/barvrouw. Je moet dus soms even geduld hebben, maar het is absoluut de moeite waard. Laat je verrassen door het dagmenu, probeer de forel of ga voor de schnitzel gevuld met kaas en mierikswortel. Echt heerlijk! Je kunt ook buiten eten.

Svobodka (4 km van Branka) – in het midden van dit kleine dorpje is er 1 verrassend groot en nieuw restaurant met een zeer uitgebreide kaart en flinke porties.

Planá – Als je van vis houdt, ga dan naar, de naam zegt het al, Rybi Restaurance ‘Na Namesti’ (http://rybirestauraceplana.wz.cz). Hier hebben we gegeten op de verjaardag van mijn vrouw en het was het beste restaurant dat we tot nog hadden in 3 jaar Tsjechië. Als voorgerecht hadden we zalm in het zuur. Het leek net een rolmops, maar dan zonder augurk. Verrassend lekker! Als hoofdgerecht had ik baars en mijn vrouw forel. Ook weer heerlijk. Toe ijs en koffie en we hebben nog een fles Franse witte wijn (bleek helaas de enige gekoelde witte wijn in huis) soldaat gemaakt. De totale schade bedroeg slechts 1000 kronen. Je vraagt je werkelijk af hoe ze het doen kunnen!

Dan nog één afrader: restaurant U Tří Rybiček te Tachov. Hoewel het erg leuk oogt van buiten, vonden we het binnen wat bedompt (het is een ondergronds ding). Het eten was gewoon slecht. Droog vlees, kleine porties en dan ook nog een stikchagrijnige bediening.

(Sorry voor het ontbreken van sommige accenten. Het lukt mij niet om karakters in te voegen. Wellicht een Firefox probleem?)[/FONT]
 

Freddy2005

† In Memoriam
MMBV schreef:
En op aanraden van de buurman zijn we gaan eten in het restaurant van brouwerij Chodovar in Chodova Plana (Pivovarska 107). Wel wat toeristisch, maar zeer de moeite waard omdat het gevestigd is in een enorme grot.

Heeft de buurman dan geen bierbad aangeraden in het bijhorende hotel ? Dat is pas Tsjechië genieten. ;)
 
Nee, daarover lazen wij pas toen we aan tafel gingen en een folder zagen. Maar ik weet niet of het iets is voor mij... ik zou het bad namelijk leeg kunnen drinken. ;-)
 
Bovenaan