Boheems Paradijs, waanzinnig mooi!

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

cesky rai

Net terug van 3 weken kamperen op camping Cesky Rai te Kneznice. Wat een waanzinnig mooi gebied dat Boheems paradijs: Prachovske skaly, Hubra skaly, kastelen (o.a.Trosky, Frydstjn, Kost). Je komt je ogen te kort. Uiteraard ook weer lekker gegeten; koffie gedronken bij een cukrarna. Ter plekke maar een 1:100.00 wegenkaart gekocht want volgend jaar gaan we zeker terug naar CZ.

Dit was onze tweede keer. Vorig jaar op camping Kovarna te Cervena Recice geweest.

Waar kun je lekker eten ? Hoe is de camping voor kinderen van 11, 8 , 6 oud ? Is er ook nog een groot zwembad in de buurt ?
 
In Jicin is een aardig overdekt zwembad (sportcomplex bij hotel Start) en in en rond deze stad zijn genoeg lekkere restaurants, zoals deze of deze.
De pizzeria in het restaurant van hotel Start is overigens ook best aardig om na het zwemmen gebruik van te maken.
 
1560 foto's :kwaad: . Moet nog wat geselecteerd worden. Wat betreft een reisverslag, we hebben alleen een opsomming van dag tot dag. Excuus voor het (bewust weglaten van de accenten).
Dag 1. Overnachting in Decin in een alleraardigst pensionnetje (je wordt 40 jaar teruggezet in de tijd).
hoi Ronk, :zwaai:

leuk dat je het zo naar je zin hebt gehad in CZ.
wou ff vragen waar jullie toen in Decin zaten, weet je de naam van het penzionnetje nog?
ik kom zelf uit Decin, vind t dus best wel interessant..:kiekeboe:
 
Volgens mij was het Penzion Seňková, een vrijstaand pand. Het werd gerund door een oudere dame. Dit jaar gaan we wederom naar CZ. Camping Horjany wordt de bestemming voor 2008.
 
In deze regio kochten we ooit het eerste stukje grond, (wat we nog steeds hebben trouwens), veel gewandeld destijds maar nog nooit de rotsvoorstellingen bekeken!!!! Ik schat dat het hemelsbreed maar zo'n 15 km is. :bloos2: Bedankt voor de herrinnering Kuurgast, ons -to do- lijstje wordt alsmaar langer. ;) Nu zal het zo'n 40 km zijn vanaf Vysoké, dus ook best te doen op een middagje. Wie de voorstellingen gaat bekijken en zin heeft in hapje eten in een iets exclusievere ambiance: het nabij gelegen Hruba Skala, is een bezoekje sowieso waard.
 
Boheems paradijs.

Hoe waanzinnig mooi het Boheemse Paradijs wel is kan je zien hier met veel foto's. :top:
En rotsen die met voorstellingen uit het verleden versiert zijn door Vojtěch Kopic bij Kacanovy.

Hallo Kuurgast.

Wij willen de 2 bovenstaande links met eigen ogen aanschouwen.
Hoe heet de plaatsnaam exact om daar te komen.
Wij zijn wel ooit bij Trosky geweest, maar daar hebben wij dit niet gezien.
Moeten wij vanaf Jicin gezien verder richting Turnov rijden soms??

Groetjes;

Lenka
 

kuurgast

Donateur
130324_117_240.jpg


Lenka er is een kaart verkrijgbaar bij de informatiekantoren met wandel- en fietspaden zie cesky-raj.info
je kan ze ook downloaden anglické/engels ,německá/duits. Het informatie kantoor op het plein in Jičin heeft enorm veel informatie over het Boheemse Paradijs zelfs een Nederlands boekje. :top:
De betreffende rotsen staan hier(even uitzoomen).

Hruba Skala is zeker een mooi restaurant met fantastisch mooi uitzicht en de moeite waard om daar iets
te nuttigen. :lekker:
ps Daar is ook een informatie kantoor.
 
Boheems Paradijs.

Hoe waanzinnig mooi het Boheemse Paradijs wel is kan je zien hier met veel foto's. :top:
En rotsen die met voorstellingen uit het verleden versiert zijn door Vojtěch Kopic bij Kacanovy.

Hallo Kuurgast.

Wij zijn via je advies op dit forum naar Hruba Skala geweest, en het was daar bijzonder mooi.Maar wij gingen speciaal voor de etsen die in de rotsen waren gegraveerd.Dus na een lange wandeling omdat we eerst door onduidelijke aangeving verkeerd waren gelopen kwamen we bij ons doel aan!!!
Maar tot onze vebazing konden we er niet bijkomen omdat het pad veel te steil naar beneden liep, dus konden we het op afstand van bovenaf bekijken.Dat vonden we wel jammer. Ja wij zijn 55+dus niet meer zo lenig dat wij dit aandurfde!!!
Of zeg jij er is wel een manier om daarbij te komen??

Lenka
 

kuurgast

Donateur
:bloos2: Euhhh....ben wel bij Hruba Skala geweest maar Vojtěch Kopic heb ik zelf nooit gezien.
Vojtěch Kopic kwam ik tegen op internet en leek me wel leuk omdat veel forumleden daar in de omgeving verblijven en hier op het forum niet eerder over geschreven was. :D
Zijn jullie wel vanaf Kacanovy daar naar toe gelopen langs de vakantie huisjes?
 
Boheems Paradijs.

:bloos2: Euhhh....ben wel bij Hruba Skala geweest maar Vojtěch Kopic heb ik zelf nooit gezien.
Vojtěch Kopic kwam ik tegen op internet en leek me wel leuk omdat veel forumleden daar in de omgeving verblijven en hier op het forum niet eerder over geschreven was. :D
Zijn jullie wel vanaf Kacanovy daar naar toe gelopen langs de vakantie huisjes?

Hallo .

Wij zijn bij de afslag Hruba Skala ( KASTEEL ) vanaf de grote weg erin gegaan. We kwamen bij het kasteel uit met daarbij een grote parkeerplaats en een stand voor informatie( waar je routebeschrijving enc. kunt kopen ) de man die daar verkocht sprak redelijk goed Nederlands!!! Wij vertokken vanaf die stand en moesten de rode route lopen om bij de etsen te komen. Onderweg had je uitkijkposten over de rotsen, en aan het einde kwamen we dus bij de etsen (graveringen) in de rotsen uit, maar daar konden we dus helaas niet bijkomen. Onze mannen hebben dit wel gedaan maar de manier waarop ze er kwamen was best wel gevaarlijk.
Nee we zijn dus niet langs meerdere vakantiehuisjes gekomen.
Dus waarschijnlijk hebben we iets niet goed gedaan.
Hadden we soms vanaf Turnov gezien de eerste afslag r-af moeten nemen ( daar waar een wit complex ) bouwling aangegeven wordt.
Daar gaan veel Nederlanders in met hun caravan naar de daar gelegen campings???

Lenka
 

kuurgast

Donateur
Lenka als je op de kaart kijkt dan zie je dat vanaf Kacanovy een blauwe route loopt naar Kopicův statek en vanaf Hruba Skala (rechts onderaan de kaart) een rode route. Dan is het vanaf Kacanovy korter lopen. Er staat ook een groen onderbroken lijn ,zijn daar die rotsen?
Heel veel Nederlanders gaan in die regio op vakantie of hebben daar in de omgeving een huisje en gaan vaak naar het Boheemse Paradijs. Dan is het wel leuk als er iets anders te zien is wat ze nog niet kennen.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kopicuv Statek en Stalni Reliefy

Op 11 mei 2011 hebben wij vanuit Kacanovy de blauwe route gevolgd naar Kopicuv Statek. Het is een wandeling van 2 kilometer en heuvel op.
Aangekomen bij dit pittoreske houten huis, de "Kopicuv Statek",

P1000727.jpg

houden de dames de wandeling voor gezien en zetten de heren de tocht nog even voort. Al snel staan wij voor een diepe afgrond en zijn er nog geen beeldhouwwerken in de rotsen zichtbaar.
Ook wij besluiten dan onze tocht af te breken, hoewel omgeving en natuur de wandeling meer dan waard was.

Voor al die mensen die hetzelfde overkomt is hier een filmpje over de Stalni Reliefy
 

kuurgast

Donateur
Hé Ad leuk dat je er geweest bent :top: en aan het filmpje te zien en het verhaal van Lenka moet het wel mogelijk zijn er dichterbij te komen. Misschien vind iemand een betere route om op een veilige manier dichterbij te komen.
 
Bovenaan