Blij hier te zijn

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ahoj, allemaal!
Ik ben zo blij jullie forum gevonden te hebben, want ik wil graag alles (als dat kan:D) over Tsjechie weten.
Mijn echte naam is Stephanie, ik ben vertaalster Duits en woons sinds 97 in Nederland. In Duitsland zijn wij zo gek op Pan Tau, de sprookjesfilmpjes elk jaar rond kerst, krtek (der kleine Maulwurf), al die mooie series voor kinderen. :)
Volgend jaar ga ik naar een conferentie in Praha en wil de tsjechische collega's een beetje verrassen door Tsjechisch te kwebbelen. Maar Pavel bv. praat beter Duits als veel Duitsers hoewel hij nooit in Duitsland geleefd heeft!:?:
Ik ben nooit in Tsjechie geweest, maar dat wordt nu anders.
Super dat ik hier jullie verhalen over vakantie en leven in Tsjechie lezen kan en ik ben benieuwd hoe de Tsjechen Nederland beleven.
Ik ben van plan een cursus Tsjechisch (volksuniversiteit) te volgen in maart maar ik ga nu alvast een beetje aan de slag.

Heel veel liefs uit de Achterhoek (Boheemse woud in het klein;))
Steffi
 
Welkom op dit actieve forum Stephanie.

En wil de tsjechische collega's een beetje verrassen door Tsjechisch te kwebbelen.

Heel veel succes met het leren van de Tsjechische taal.

:top:
 
Ze komt uit Beligië, is Duits vertaalster, woont in Nederland en wil naar Tsjechië. :wow: Een interessant nieuw lid volgens mij. ;) Welkom Steffi en veel leesplezier hier.
 
Bedankt voor de vriendelijke begroeting

Dankjewel, Baan. Succes wensen is nooit verkeerd als het om Tsjechisch leren gaat. Het zal niet makkelijk worden, maar ik heb echt zin in deze uitdaging.

Lina: dankjewel, ik zal zeker veel leesplezier hebben. Ik kom echter niet uit Belgie, maar uit Duitsland (Ruhrgebiet) en ben van Düsseldorf verhuisd op het platte land in een oude boerderij. Dus geen afleidingen en daarom ook geen smoesjes ivm de Tsjechisch-studies.;)
 
ik denk dat Lina het vlaggetje bij je nationaliteit verticaal bedacht had.

je kent de mop die belgen over ollanders hebben?

Waarom zijn in Nederland de streepkes op de vlag horizontaal?
-Dan gaat ie langer mee...
 
Ja, dat klopt Josef!:D Niet goed opgelet. Maar toen ik even later het profiel van Steffi bekeek zag ik mijn vergissing en had mijn tekst vrijwel direct veranderd in -Duitsland- ipv België. Blijkbaar heb ik die wijziging niet goed opgeslagen zie ik nu.
Maar je bent vast niet minder interessant met de Duitse nationaliteit Steffi. :D Veel succes met je studie! :top:
 
Ach, Lina, ik vind die streepjes ook niet handig. Een symbool op de vlag (frietjes / braadworst) zou hier wel helpen.:D

Josef: wat een schattige mop. Jullie kunnen ook onmogelijk boos zijn op de Belgen met hun zachte g, zelfs wanneer ze vloeken "godverpillekes" klinkt dit nog lief.

Hoe dat klinkt wanneer Tsjechen vloeken weet ik nog niet, maar met al die medeklinkers zeker wat minder lief.:denk:
 
Bedankt

Bedankt, Rojo. Dit forum is heel motiverend en ik heb nu echt de ambitie de taal zo snel en goed mogelijk te leren.
Daar kun je achterkomen in het tsjechische gedeelte van dit Forum.
Maar ja, enige kennis van Tsjechisch is dan wel nodig.
Ja, er is heel veel kennis nodig, dat is mij bewust. Voor een slavische taal moet je veel meer grammatica leren dan voor een Romaanse taal (Italiaans heb ik vrij snel geleerd).
Ik hoop echter ook vóór die tijd alvast te lezen, hoe Tsjechen Nederland beleven. Heel veel spreken immers Nederlands, wanneer ik het goed heb. :denk:
 
ook welkom

Josef: wat een schattige mop. Jullie kunnen ook onmogelijk boos zijn op de Belgen met hun zachte g, zelfs wanneer ze vloeken "godverpillekes" klinkt dit nog lief.

de juiste schrijf wijze is: gadveurpiellekes ;):ja:

groet Loek
 
Bovenaan