Beschuldiging Rusland over zenuwgas in Groot-Brittanië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Zweden en Tsjechië ontkennen Russische bewering over zenuwgas

Zweden en Tsjechië hebben geërgerd de speculaties van Rusland over het zenuwgas novichok ontkent. Rusland beweert dat het gas dat is gebruikt bij de aanslag op de oud-spion Sergei Skripal, afkomstig is uit een van deze twee landen.

De 66-jarige Skripal en zijn dochter werden vorige week in het Britse Salisbury vergiftigd met Novichok. Beide verkeren nog in levensgevaar. Groot-Brittannië beschuldigt Rusland van het plegen van de aanslag. Rusland ontkent dit.

"Dit is een absurde beschuldiging", zei de Tsjechische minister van Defensie Karla Slechtova. De Zweedse minister van Buitenlandse Zaken Margot Wallström noemde de claim,,onacceptabel en ongefundeerd''.

Een woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken had eerder op de dag tegen televisiezender Rossija 24 gezegd dat Groot-Brittannië zelf, de Tsjechische Republiek, Slowakije, de Verenigde Staten of Zweden de mogelijke herkomstlanden zijn van het zenuwgas.

Bescherming
Tsjechië zegt zich strikt te houden aan de vereisten van het Verdrag inzake chemische wapens en houdt zich alleen bezig met de bescherming tegen dergelijke middelen.

De Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken, Martin Stropnicky, protesteerde eveneens tegen de aantijgingen "die nergens door bewezen kunnen worden". Hij zag daarin een poging om de publieke opinie te manipuleren, schreef hij op Twitter.

De vergiftiging heeft gezorgd voor een diplomatieke rel tussen Rusland en Groot-Brittannië. De Britse premier Theresa May kondigde afgelopen week aan 23 Russische diplomaten uit te zetten. Enkele dagen later besloot Rusland hetzelfde te doen met Britse diplomaten.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Ook Russische ambassadeur in Tsjechië heeft iets uit te leggen

PRAAG - De Russische ambassadeur in Tsjechië is op het matje geroepen over claims dat het zenuwgas dat is gebruikt tegen een Russische dubbelagent en zijn dochter in Engeland afkomstig zou zijn uit Tsjechië. Zweden deed maandag al hetzelfde om soortgelijke beweringen.

b2472fc6-2c4a-11e8-bc2b-3989055accb3.jpg

Sergej Skripal

Groot-Brittannië beschuldigt Moskou ervan het zenuwgas novitsjok te hebben gebruikt bij het vergiftigen van Sergej Skripal en zijn dochter Joelia. Novitsjok is oorspronkelijk in de Sovjet-Unie ontwikkeld.

Moskou sprak zijn minachting uit over de beschuldigingen: het wil dat Groot-Brittannië met bewijzen komt, of met excuses.

Een woordvoerder van het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken zei zaterdag dat de meest waarschijnlijke bron van het zenuwgas Groot-Brittannië zelf, de Tsjechische Republiek, Slowakije, de Verenigde Staten of Zweden was.

Bron: telegraaf.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
Na Britten zullen Tsjechische diplomaten Moskou verlaten

Britse diplomaten hebben vrijdag de ambassade in Moskou verlaten. De 23 diplomaten zijn in busjes opgehaald en worden naar het vliegveld van Moskou gebracht.

De Britten verlaten Rusland naar aanleiding van het besluit van Britse premier Theresa May om 23 Russische diplomaten het Verenigd Koninkrijk uit te zetten. Zaterdag werd de reactie door de Russische autoriteiten bekend gemaakt.

Het uitzetten van diplomaten is een gevolg van de aanslag op de voormalige dubbelspion Sergei Skripal en zijn dochter Yulia in Salisbury. Londen beschuldigt Moskou achter die aanslag met zenuwgas te zitten. Rusland ontkent dat.

De uitzetting is een reactie van Rusland op Britse maatregelen tegen het land. Zo werd zaterdag ook bekend dat Rusland de toestemming voor het Verenigd Koninkrijk intrekt om een consulaat te openen in Sint-Petersburg. Daarnaast moet de British Council, de Britse organisatie voor culturele relaties, per direct zijn activiteiten staken.

Tsjechië
De Tsjechische minister-president Andrej Babis maakte vrijdag bekend dat Tsjechië overweegt om ook Russische diplomaten uit te zetten. Babis benadrukte daarbij dat het om minder diplomaten dan het Verenigd Koninkrijk gaat, namelijk minder dan tien.

Tsjechië werd bij de discussie over de aanslag op Skripal betrokken nadat Rusland reageerde op de beschuldiging van de aanslag door te beweren dat het gebruikte zenuwgas Novichok waarschijnlijk afkomstig is uit Groot Britannië zelf, Zweden, Slowakije, de Verenigde Staten of Tsjechië.

Tsjechië riep na deze bewering de Russische ambassadeur op het matje.

Bron: nu.nl
 

Ad Verschoor

Donateur
tsjechie-gaat-herkomst-zenuwgas-aanslag-spion-in-groot-brittannie-onderzoeken.jpg


Tsjechië gaat herkomst zenuwgas aanslag spion in Groot-Brittannië onderzoeken

De Tsjechische president Milos Zeman heeft inlichtingendienst BIS gevraagd uit te zoeken of het in Groot-Brittannië gebruikte zenuwgas afkomstig kan zijn uit Tsjechië.

De Russische autoriteiten hebben eerder geopperd dat het middel mogelijk afkomstig is uit het Centraal-Europese land.

"De president heeft BIS opgedragen om uit te zoeken of het zenuwgas novichok is ontwikkeld of opgeslagen op Tsjechisch grondgebied, in industriële of wetenschappelijke faciliteiten'', meldt de woordvoerder van Zeman.

Het onderzoek volgt op de "herhaaldelijke Russische beschuldigingen tegen Tsjechië''.

De Russische suggestie dat het in Salisbury gebruikte zenuwgas mogelijk uit Tsjechië komt, heeft daar geleid tot wrevel. "De Russen hebben alle grenzen overschreden toen ze zeiden dat het giftige middel novichok mogelijk van ons afkomstig was'', zei premier Andrej Babis. "Dat is absoluut onwaar.''

Aanslag
De Russische oud-spion Sergei Skripal en zijn dochter Yulia werden op 4 maart in bewusteloze toestand aangetroffen in het Engelse Salisbury. Volgens de Britse regering werden zij vergiftigd met het zenuwgas novichok en liggen zij sindsdien in kritieke toestand in het ziekenhuis. Premier May en leden van haar kabinet hebben gezegd dat er "geen twijfel" over bestaat dat Rusland betrokken was bij de aanslag.

Maandag hebben meerdere landen laten weten Russische diplomaten uit te zetten. In totaal hebben meerdere landen uit de Europese Unie, de Verenigde Staten en Canada tientallen Russen de deur gewezen.

Bron: nu.nl
 

kuurgast

Donateur
Reactie Tsjechië : drie Russische diplomaten moeten het land verlaten vóór 1 april.

De Tsjechische Republiek zal drie Russische diplomaten uitzetten als reactie op de recente vergiftiging van een voormalige dubbelagent en zijn dochter in Groot-Brittannië.
Het besluit van de regering om drie Russische (nep)diplomaten uit het land te zetten kreeg brede steun met de enige zure toon van de president.

In wat deel uitmaakte van een zeer gecoördineerde reactie van de EU, verscheen de Tsjechische premier Andrej Babiš maandag op een persconferentie in Praag om aan te kondigen dat de Tsjechische Republiek drie diplomaten uit de 53 leden tellende sterke Russische ambassade verdreef.

"Wanneer een bondgenoot in een ernstige situatie om hulp vraagt, geef je die hulp. Een aanval van een zenuwagent in het buitenland brengt burgers in gevaar en is een brutere vorm van spionage dan we in het verleden gewend waren. Bovendien overschreden de Russen alle grenzen toen ze zeiden dat de Novichok-agent uit de Tsjechische Republiek zou kunnen komen. Dat is een leugen"

Minister van Buitenlandse Zaken Martin Stropnický zei dat de selectie van de diplomaten die moesten worden uitgezet, was gemaakt in overleg met de inlichtingendiensten van het land en voegde eraan toe dat ze een week hadden gekregen om het land te verlaten.

Het besluit kreeg brede steun van de oppositiepolitici in het land, die niet alleen benadrukten dat het nodig was om een bondgenoot te blijven, maar ook om te reageren op de ongerechtvaardigde beschuldiging dat het zenuwgas dat bij de aanslag werd gebruikt, in Tsjechië had kunnen worden ontwikkeld. De Communistische Partij en de anti-migrantenpartij van Vrijheid en Directe Democratie alleen al maakten bezwaar tegen het besluit dat wees op een gebrek aan bewijs dat Rusland achter de vergiftiging zat.

Het was echter president Miloš Zeman die de grootste opschudding veroorzaakte in de uren onmiddellijk na de aankondiging. Hoewel de president niet publiekelijk commentaar gaf op de uitzettingen, wekte hij de woede van vele politici op door de Tsjechische inlichtingendienst opdracht te geven de Russische beschuldiging te onderzoeken dat Novichok in dit land geproduceerd en getest kon zijn.

Het hoofd van de centrumrechtse burgerdemocraten Petr Fiala beschuldigde de president van slaafsheid en het helpen van Russische desinformatie. Hij zei dat de president het standpunt van de premier, die duidelijk had gezegd dat de Russische beschuldiging een leugen was, ondermijnde en drong er bij de premier op aan hier krachtig tegen te zijn.

TOP 09 weergalmde die gevoelens en voegde eraan toe dat Miloš Zeman er niet in slaagde de nationale belangen van het land te verdedigen en zelf een veiligheidsrisico voor de Tsjechische Republiek vormde.

De sterkste verklaring van allen kwam van de Partij van Burgemeesters en Onafhankelijken die voorstelde dat de president zou moeten worden afgezet op grond van verraad. Door de Russische claim geloofwaardig te maken, staat het Tsjechische staatshoofd de desinformatiecampagne van Rusland bij en dat is verraad.
Bron goochel-vertaling radio.cz/en.

Er zijn 16 Tsjechische diplomaten in Moskou. Tsjechië heeft momenteel geen ambassadeur in Rusland.
Vítězslav Pivoňka, ambassadeur van de Tsjechische Republiek in Rusland, is niet benoemd in de functie. Hij wacht nog steeds op het Russische visum. Pivoňka vervangt Vladimír Remek die in januari Moskou verliet.
Bron oa radio.cz/de.
 
Is er nu niemand die zich afvraagt of dit niet gewoon een vals spel is? Ik denk dat de Russische geheime dienst heel goed in staat is iemand op te ruimen zonder zoveel lawaai en met een minder opzichtige methode. Toen het slachtoffer in Rusland verbleef hadden ze daar al alle kans voor om het e.e.a. geruisloos te laten verlopen. Dat betreffende de waarschijnlijkheid dat Rusland de dader is. Voor wat betreft het slachtoffer, als je met vuur speelt, moet je niet bang zijn je vingers te verbranden. Als je je land verraad, loop je de kans als landverrader geliquideerd te worden.
 
Dit valt allemaal op zijn plaats in het grote spel wat geopolitieke koude oorlog heet, gevoerd om de petrodollar en het industrieele militaire systeem in leven te houden. En hoewel ook Tsjechie hierin meespeelt geloof ik niet dat een discusie hierover hier gevoerd dient te worden. Temeer dit de sfeer meestal niet ten goede komt.
 
Dat vind ik nou eens een goeie Kobus, waar we liever niet aan willen, praten we gewoon niet over. Dan blijft het een gezellig "dames" kransje van ouwe jongens krentenbrood. Ik krijg het idee dat mensen zich willens en wetens maar wat wijs laten maken. Als je je boerenverstand gebruikt kun je op je klompen aanvoelen dat je bedrogen wordt. Zowel met dat gif incident in London als met die vermeende gifgas aanval in Syrië, omdat gewoon alle logica ontbreekt waarom de vermoedelijke daders zoiets zouden doen. Waar komt die angst voor de waarheid vandaan? Of is het gewoonweg te pijnlijk om je te realiseren dat je misbruikt en voorgelogen wordt door zogenaamd in vrije verkiezingen gekozen volksvertegenwoordigers?
 
..... Of is het gewoonweg te pijnlijk om je te realiseren dat je misbruikt en voorgelogen wordt door zogenaamd in vrije verkiezingen gekozen volksvertegenwoordigers?
Tja, dat is tenminste iets waar je in Syrië en Rusland niet bang voor hoeft te zijn. Daar houden ze zelfs de schijn niet op van eerlijk spel bij verkiezingen, daar zijn ze gewoon openlijk schaamteloos misdadig en corrupt. Alles wat daar de zittende machthebbers maar enigszins bedreigt, verdwijnt bij voorbaat jarenlang in een strafkamp of erger nog, wordt om zeep geholpen.
Jan, geloof jij nou maar lekker wat jij geloven wilt, dan doe ik dat ook.
 
Dat vind ik nou eens een goeie Kobus, waar we liever niet aan willen, praten we gewoon niet over. Dan blijft het een gezellig "dames" kransje van ouwe jongens krentenbrood. Ik krijg het idee dat mensen zich willens en wetens maar wat wijs laten maken. Als je je boerenverstand gebruikt kun je op je klompen aanvoelen dat je bedrogen wordt. Zowel met dat gif incident in London als met die vermeende gifgas aanval in Syrië, omdat gewoon alle logica ontbreekt waarom de vermoedelijke daders zoiets zouden doen. Waar komt die angst voor de waarheid vandaan? Of is het gewoonweg te pijnlijk om je te realiseren dat je misbruikt en voorgelogen wordt door zogenaamd in vrije verkiezingen gekozen volksvertegenwoordigers?

Het gaat er niet op dat ik de kop in het zand steek, de hele media hier in het westen is propaganda, en met brood en spelen (volle supermarkt en boer zoekt vrouw) hou je het volk tevreden. Maar meestal draait het op een forum uit op een wel en nietes verhaal wat soms ook nog kant of wal raakt omdat iedereen zijn gelijk wil halen zonder het standpunt van de ander in te zien. Politiek is en blijft een vuil spel, hoe je het ook draait of keert.
Maar zitten we hier op een forum over tsjechie te wachten op een discusie hierover?
 
Neen Kobus, op een discussie zitten ze in dit forum niet te wachten, dat is me wel duidelijk geworden. Het is natuurlijk veel simpeler om het met krantenartikelen vol te plempen als leesvoer. Als deze artikelen dan volstaan met de nodige info welke in lijn is met de MSM en het beleid van Brussel is het inderdaad niet verstandig daar eens een kritische noot bij te plaatsen want dat zorgt maar voor onnodige opwinding. Nou, bij deze dan, het is mooi weer, het bier smaakt weer best, we zijn weer druk bezig met gras maaien en hout aan het stapelen, Zeman is een zatlap, Babish is een schurk. Zo beter? Oh ja, zogenaamde Nederlanders schoppen in Praag een kelner ongelukkig, oh, sorry, dat was misschien niet helemaal politiek correct om dat zo te zeggen. Tja, dat is dat duiveltje wat me soms wat in het oor fluistert.
 
Ben je nu gefrustreerd omdat niemand de discusie hierover wil aan gaan? Ik vindt alleen dat DIT niet de juiste plaats daar voor is. En wat zal dan de uitkomst zijn? Dat het gross zich iederekeer weer in de zak laat schijten door de politiek, dat amerika de wereld probeerd te domineeren maar in feite gewoon bakroet is( en Europa re gewoon achteraan hobbelt) en dat 80% van alle rijkdom bezit is van 2% van alle mensen? Dat amerika de propaganda voorschrijft (media) en valse berichten verzind om een aanval uit te voeren? Dat de nederlandse staat zijn reet afveegt met een bindend referendum (ukraine) en er nog mee weg komt ook? Of dat 99% wel klaagt maar geen poot uitsteekt. Bayer monsanto gekocht heeft en je niets meer hoort over gentech? Maar dat glyfosfaat nog niet verboden is, ...........

De wereld is verrot, en de meesten willen dat niet zien of er iets aan doen. maar als je zorgt dat je eigen kleine stukje wereld in orde is, je wel weet hoe je buren heten, je hout gestapeld is en het bier koud staat. Je kan niet heel de wereld redden (geprobeerd, lukt niet)maar wel zorgen, of altans probeeren, dat jou kleine stukje nog wel oke is.

maar leef je eens uit op Zero Hedge.
 
Klopt, we kunnen alleen ons eigen wereldje een beetje heel zien te houden. Dat kost vaak al moeite genoeg.
Ik wil alleen mezelf niet later hoeven te verwijten dat ik nooit mijn bek heb opengedaan. Als er dingen gebeuren die niet deugen en mensen stoppen de kop in het zand dan ga ik bleren, en gebruik daarvoor alle mij ter beschikking staande middelen, op allerlei mogelijk forums, want dan moet ik denken aan de woorden van Pastor Niemöller:

Toen de nazi's de communisten arresteerden, heb ik gezwegen;
ik was immers geen communist.

Toen ze de sociaaldemocraten gevangenzetten, heb ik gezwegen;
ik was immers geen sociaaldemocraat.

Toen ze de vakbondsleden kwamen halen, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen vakbondslid.

Toen ze de Joden opsloten, heb ik niet geprotesteerd;
ik was immers geen Jood.

Toen ze mij kwamen halen
was er niemand meer, die nog protesteren kon.
 

kuurgast

Donateur
"De president heeft BIS opgedragen om uit te zoeken of het zenuwgas novichok is ontwikkeld of opgeslagen op Tsjechisch grondgebied, in industriële of wetenschappelijke faciliteiten'', meldt de woordvoerder van Zeman.
Het onderzoek volgt op de "herhaaldelijke Russische beschuldigingen tegen Tsjechië''.
Het leger in Tsjechië ontwikkelde en testte het Novichok type A-230, zei Miloš Zeman donderdagavond op TV Barrandov.

Eind maart vroeg Zeman de BIS om te controleren of Novichok werd ontwikkeld of opgeslagen in Tsjechië. De Tsjechische senaat heeft Zeman hiervoor scherp bekritiseerd. Premier Andrej Babiš zei dat de Russische claim een flagrante leugen was. Minister van Buitenlandse Zaken Martin Stropnicky en minister van Defensie Karla Slechtova (alle drie ANO) hebben de vordering afgewezen. Sommige andere Tsjechische politici zeiden dat het een manoeuvre was om de aandacht af te leiden.

De rechtse oppositie beschuldigde Zeman ervan desinformatie en verraad te verspreiden, met het argument dat hij zich aansluit bij de propaganda van een buitenlandse macht gericht tegen Tsjechië.

Kleine hoeveelheden van het zenuwstelsel van Novichok werden geproduceerd en opgeslagen in de Tsjechische Republiek, zei president Milos Zeman donderdag in de in Praag gevestigde Barrandov-televisie.

"We hebben Novichok geproduceerd en opgeslagen, hoewel in onbeduidende hoeveelheden.We weten waar en wanneer.Laten we niet hypocriet zijn.We moeten hier niet over liegen," zei de president.
Vorig jaar, in november, werd novichok getest bij het onderzoeksinstituut van het ministerie van Defensie in de stad Brno. Het gif met de codenaam A-230 werd slechts in een kleine hoeveelheid geproduceerd en onmiddellijk vernietigd, aldus het staatshoofd.
Bron oa radio.cz/de.

Het zenuwgas dat bij de Skripals is gebruikt was het type A-234.
 

kuurgast

Donateur
NAVO-generaal over informatieoorlog en Novichok.

Deskundigen uit de EU-landen en de VS bespreken de strijd tegen desinformatie tijdens de "Stratcom-top". De NAVO-secretaris-generaal Petr Pavel, voorzitter van het Militair Comité van de NAVO, heeft de Tsjechische Radio een interview gegeven op de conferentie in Praag.
Onlangs veroorzaakte de gifaanval op ex-dubbelagent Sergei Skripal een diplomatiek conflict. De voormalige Russische dubbelagent werd naar verluidt vergiftigd in het Engelse Salisbury met het explosieve Nowitschok, Londen gaf Rusland de schuld. De theorie van Moskou, het gif kan ook in Tsjechië worden geproduceerd, Pavel beschouwt een typisch voorbeeld van de Russische strategie. Naar aanleiding van de aantijging startte president Miloš Zeman een onderzoek naar de militaire inlichtingendienst in Tsjechië.
"Het feit dat de president de militaire inlichtingendienst heeft belast met het onderzoeken van beschuldigingen is naar mijn mening op orde en in overeenstemming met zijn functie. Maar ik denk dat het ongebruikelijk is dat hij het publiek informeert. Orders aan de geheime diensten worden in de overgrote meerderheid van de gevallen niet in de media uitgevoerd." aldus Petr Pavel.
Bronnen oa radio.cz/de + praguemonitor.com.

De Tsjechische media staat vol over Zeman "een Kremlin-agent die wodka test."

Als onderdeel van de viering van de 73e verjaardag van het einde van de Tweede Wereldoorlog in Europa, zal president Zeman 9 mei de receptie bijwonen op de ambassade van de Russische Federatie. In Tsjechië wordt op 8 mei de bevrijding gevierd, Rusland viert officieel het einde van de oorlog een dag later. Bron parlamentnilisty.cz.
 
Laatst bewerkt:

kuurgast

Donateur
Sergei Skripal schijnt al in 2014 geschaduwd te zijn in Praag.

Janek Kroupa leidt een groep onderzoeksjournalisten op de openbare Tsjechische radio. Ze hebben ontdekt dat de vermeende moordenaars zich al in oktober 2014 op Skripal richtten
De twee mannen, die verondersteld worden te werken voor de Russische inlichtingendienst GRU, arriveerden medio oktober 2014 in de Tsjechische hoofdstad Praag, met dezelfde schuilnamen als in Groot-Brittannië - Alexander Petrov en Ruslan Boshirov - enkele dagen voor het geplande bezoek van Skripal naar het land.
De onderzoeksjournalist van de Tsjechische radio, Janek Kroupa, haalt zijn bron bij de militaire inlichtingendienst aan door te zeggen dat alles wijst op het feit dat Skripal werd gevolgd door Russische agenten lang voor de poging tot vergiftiging in Groot-Brittannië. "We kwamen erachter dat Skripal op hetzelfde moment in Praag was als Petrov en Boschirow."
Het feit dat het verblijf van de twee later vermeende moordenaars samenvalt in de tijd, suggereert dat de Russische inlichtingendienst zeer diepgaand en lang bezig is geweest met Skripal.

De Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken Martin Stropnicky zei vóór zijn vertrek in juni dat Skripal, die zich in Groot-Brittannië vestigde nadat hij was vrijgelaten uit de Russische gevangenis, Tsjechië en verschillende andere landen van de Europese Unie heeft bezocht om hun inlichtingendiensten te raadplegen.
Bronnen radio.cz/en, radio.cz/de + rferl.org.
 
Bovenaan