Beschilderen oude kasten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Toen wij het huis kochten stonden er oude kasten en een dekenkist in. Omdat ik jaren geleden veel aan volksschilderkunst hebt gedaan (stijl Zuiderwijk) ben ik begonnen met een dekenkist te beschilderen, daarna de linnenkast op de hal en afgelopen zomer heeft Wim een twee persoons bed getimmerd met nachtkastjes die ik bechilderd heb. Ook de oude kast die op onze slaapkamer stond is in dezefde stijl beschilderd. Na dit kwam en komt er nog veel meer, want het is zóóó leuk! Is er op het forum nog iemand besmet met deze gekte?
vakantie 2008 889.jpg

vakantie 2008 886.jpg

vakantie 2008 894.jpg
 
Wat mooi Carla!
Wij hebben op een van de zolders een hele oude kast gevonden, maar deze moet nog helemaal opgeknapt worden. Er missen ook stukken hout. Verder is hij meniekleurig, herkent iemand dat?
Wat zou jij met zo'n kast doen, Carla?
 
Onze kasten waren ook beschadigd maar Wim heeft ze behandeld met een soort kneedbaar hout en toen in de grondverf en daarna de kleur. Een andere kast had een soort vernis dat was gaan werken, allemaal bulten en scheurtjes, die moest helemaal afgeschuurd worden.
 
12438d1263411985-beschilderen-oude-kasten-vakantie-2008-886-jpg


Deze wil ik wel op ons vogelhuisje gaan uitproberen.
Takken aan de voorzijde, en de vogels op de zijkant.

Maar hoe doe je dat?

Kan ik een werk beschrijving ontvangen?
 
Werkbeschrijving heb ik niet van de vogels, behalve dat ik de tekening heb gemaakt op papier en tin met carbon op het bed heb overgebracht. Ik gebruik acrylverf en een goede (dure) penseel van marter of een synthetische. Maar ik wil het jullie wel leren hoor, als er mensen zijn die dit leuk vinden kunnen we misschien samen een dagje schilderen. Het is een techniek die je moet oefenen en je kan er zelfs patronen voor kopen.
 
Goed gedaan, meisje.
weet je dat als de boeren in de winter niets te doen hadden ook de kasten beschilderden.
In Nedjek is een museum met op de begane grond wisselende exposities.
Op de verdieping staat het beschilderde meubilair uit de omgeving.
Werkelijk schitterend om te zien.
Daar bij zijn ook oude foto's te zien van families en portretten.
Het meest curieuze is dat iemand deze zwartfoto's over geschilderd heeft, gedeeltelijk een stuk eruit gelicht en in de originele kleuren aangebracht zijn.
Het schilderen van kasten en dergelijke is een mooi stukje volkskunst.
 
Carla, ik zag deze oude kasten in een museum en dacht die moet ik even vastleggen voor jou. Volgens het opschrift dateert de ene kastschildering uit 1836 en de andere uit 1852:

IMG_5067.jpg IMG_5052.jpg

IMG_5074.jpg IMG_5076.jpg
 
ook dekenkisten de zg.truhle-truhlars werden met de hand beschilderd, daar werden vroeger de kostbaarste bezittingen in opgeslagen..
op de bodem van deze dekenkisten bevond zich vaak een afbeelding van een hond, deze diende om de inhoud te bewaken...( geen grap )
 
Onze dochter heeft zo'n beschilderde dekenkist uit Tsjechië! Wij hebben er ook 1 alleen niet (meer?) aan de buitenkant beschilderd en geen hond op de bodem maar wel de binnenkant van de deksel die vol zit met plaatjes van heiligen en geschreven teksten over dierbare overledenen. We hebben op het forum hier al eens foto's van geplaatst volgens mij. Er zullen vast meer forumleden zijn die er ook ééntje in hun bezit hebben.
 
Bovenaan