Beschermde dier- en plantensoorten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik ben op zoek naar een lijst met beschermde plant- en diersoorten in de Kralovehradecky kraj/ regio Hradec Kralove. Wie kan me hiermee verder helpen. Alvast bedankt.
 

char

† In Memoriam
Is daar geen landelijke ( of internationale ) lijst van?..

Jeetje...hoe moet ik nu uitleggen wat ik bedoel?..

Goed....Voorbeeldje:.. In het oosten van Tsjechie komt een zeer zeldzame vlinder voor. Beschermd, dus!!.. Dat beestje komt, zonder het te weten, op zo'n lijst. Dat zal dan toch wel voor heel Tsjechie gelden?.. (tenzij er in jullie omgeving een paar honderdduizend of meer van die vlinders voorkomen en dan istie niet zo zeldzaam meer).

Char.
 
Ik begrijp wel wat Nancy bedoeld. Die bijzondere vlinder uit het westen hoef je nog niet persee in de omgeving van Nancy tegen te komen, ook al is het landelijk beschermd. Het is leuk om bv je gasten te kunnen vertellen welke zeldzame planten- en dierensoorten er in de omgeving zijn en, daar gaat het om, ze dus eventueel zouden kunnen spotten. :ja:
Mijn Tsjechisch is niets met die van jou Nancy maar misschien kun je eens zoeken op flora- en faunainventarisatie v okrese Hradec Králové.
*edit* Aha, je zoekt de landelijke lijst, dat kan toch niet zo moeilijk zijn. Ik ga straks even met je meezoeken. ;)
 
Super, dank je wel, deze lijsten zocht ik. Ik kwam niet verder dan een lijst met vlinders en insecten en ik zocht ook de "grotere" jongens. De plantenlijst helemaal top.

Dank je Lina.
 

kuurgast

Donateur
Nancy vannacht was ik aan het zoeken maar werd te laat om te plaatsen met vergelijkbare lijsten die Lina ook gevonden heeft :

Er is een wet : č 114/1992 Sb./Natuur en landschap. De wet voorziet zowel in de algemene beginselen van bescherming van de natuur - de bescherming van flora, fauna, geologische kenmerken (grotten), paleontologische bevindingen en landschap beschermd gebied. Het definieert verder de verschillende soorten van speciaal beschermde gebieden - zoals nationale parken, reservaten, natuurmonumenten. Het bevat de verplichtingen van natuurlijke en rechtspersonen in de bescherming van de natuur, definieert de natuurbescherming autoriteiten en hun bevoegdheden.

Een speciale sectie is gewijd aan de wet en het stelsel van beschermde gebieden Natura 2000 waarover Freddy al schreef.

Verder een lijst van planten en dieren die volgens oudere wetten beschermd zijn.

Als je alles zo leest dan is bijna alle natuur wel op een of andere manier beschermd.
Misschien kan de krnap.cz je verder helpen met de regionale gegevens.
 
Bovenaan