Berichtgeving over de 10 nieuwe lidstaten v/d EU

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Het is een heel tijdje geleden dat ik hier nog was, maar hier zijn we weer.

Een opmerking die ik toch moet maken is de volgende:

De dagelijkse berichtgeving tijdens de televisiejournaals over de 10 nieuwe lidstaten van de EU, waar Tsjechië er 1 van is, is negatief getint.
Het gaat steeds over verlies van onze banen, criminaliteit, zwartwerk, ... maar ik heb geen enkele reportage op het VRT of NOS gezien waar een land positief benaderd wordt.
Ben ik nu zo positief ingesteld, of hebben onze nieuwsdiensten de bedoeling ons paranoïa te maken voor alles wat met het voormalige Oostblok te maken heeft?

Dit moest me toch even van het hart!
mad.gif
 
Dat viel mij inderdaad ook op... Het enige land waar ze nog niks over te zeuren hebben is denk ik Malta..

Het gaat inderdaad alleen maar over:
verlies van onze banen, sigarettensmokkel, subsidies aan arme boeren wat weer ten koste gaat van de NL-boer,
Zigeuners die nu opeens vrij naar het westen kunnen komen, maffia uit Litouwen... etc..

Het is inderdaad alleen maar van dat soort geklets..

D'r word nooit stilgestaan bij bv wachttijden aan grenzen voor vrachtwagens, die daar tot voor kort soms wel 3 dagen stonden te wachten. (en wat nu schijnt te verdwijnen)

Of dat er misschien nu wat makkelijker poolse verpleegsters of tsjechische dokters hier aan het werk kunnen om de wachttijden in onze verzorgingsinstellingen en ziekenhuizen een beetje te ontlasten..

Het is net of de oude EU-landen er bang voor zijn...
 
De eerste aflevering in het VRT-journaal over Estland was nochtans uitsluitend positief. daarna zijn ze blijkbaar van invalspunt veranderd... vandaag ook al weer als eerste hoofpunt de negatieve gevolgen voor de bouwsector door de toetreding. ik schreeuw die hele verslaggeving een dikke 'boe' toe. ze is wschl wel waarheidsgetrouw, maar door het uitsluitend concentreren op negatieve aspecten, maken ze de niet beter wetende EU-burger er zeker niet beter wetend op...
58.gif
 
De reportages van de Eburonen (studio Brussel) zijn nochtans altijd zeer positief! Ik heb die van Tsjechie en van Slovakije gehoord, en daar waren de reporters altijd positief verrast door het land. Leuk om te horen natuurlijk!
 
gisteren was er op de NL tv een reportage over de Roma's in Slovakije. (ja, inderdaad alweer
ooo.gif
) positief zou ik het niet noemen, maar het was alleszins beter onderbouwd dan de aflevering van lijn 25. deze reportage kan je nog bekijken via www.tweevandaag.nl
 
T

The-Scotsman

Guest
Denk zelf ook dat er maar een handje vol postivieve mensen in deze landen zitten...misschien hebben ze nu meer een "groepsgevoel" maar in de praktijk zal het ze zwaar tegenvallen denk ik...neem een voorbeeld aan Nederland dat is toch ook helemaal verstrengeld in Europeesche regeletjes en wetjes?
 
Ja, de Eburonen waren erg leuk, maar ja, weinig informatief natuurlijk. Een gemiddeld reisprogramma verteld je evenveel, dus het was toch niet zo heel sterk...
 
Wat mij vaak tegenstaat is dat er wordt gesproken over het veronderstelde probleem van al die mensen uit de nieuwe lidstaten die naar Nederland komen om hier te werken.

Daarbij wordt dan niet gezegd dat ook voor deze mensen het minimumloon geldt en afgesloten CAO's van toepassing zijn. Wanneer hier niet aan wordt gehouden is dit een vorm van fraude en wie is hier dan de schuldige, de werkgever of de Pool, Tsjech, Slowaak etc?

Daarnaast wordt er ook even aan voorbij gegaan aan het feit dat er een grote markt wordt geopend voor het Nederlandse bedrijfsleven. Daarbij bestaat er een risico voor de voormalige oostbloklanden dat hun eigen bedrijfsleven er op achteruit gaat vanwege de harde concurrentie.
 
Bovenaan