Begrafenis in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

ben jl donderdag naar Tsjechie geweest voor begrafenis van een oom, heel indrukwekkend, toch weer even anders dan in Nederland. Weet niet of het gebruikelijk is, maar de vrienden van hem hebben zich na afloop een behoorlijk stuk in de kraag gedronken. Weet iemand of dat gebruikelijk is in Tsjechie.

Leen

† In Memoriam
Of het gebruikelijk is weet ik niet maar van de winter een crematie meegemaakt in Zlin waar het s avonds flink aan toe ging.
Wat moet de klap voor de kinderen de andere dag hevig zijn geweest.
mad.gif

De mensen van boven de rivieren kijken hier nogal vreemd tegen aan, in Limburg vroeger was dit heel gewoon alhoewel je het tegenwoordig minder ziet. Begrafenis, koffietafel met rijkelijk broodjes na, dan vlaai waarnaar er een keer met de fles werd rondgegaan of uitgeserveerd werd. Daarna ging de bar open. Mensen gingen daarna schommelend huiswaards onder het zeggen van 'hij zou het niet anders gewild hebben'. En dat is geen slechte gewoonte.
In Holland heb ik begrafenissen meegemaakt (vaak protestants) dat ik achteraf zei, ze kunnen me wat: naar zo een koude, kille, zelfs hardvochtige, teraardebestelling ga ik nooit meer. Natuurlijk doe je dat uiteindelijk niet, maar toch, ik blijf het vreemd vinden.

Ik herken dus vaker meer dingen terug in Tsjechië die me uit het Limburg van vroeger bekend zijn. Meer dan dat ik boven de rivieren herken...

je hebt dan ook personen die zo'n zaken bekijken in de zin van:die maaltijd en 'zuippartijen' ,dat is dansen op het graf van de overledene.... mijn moeder heeft die visie.....
ik denk trouwens ook dat elke familie zijn 'traditie' heeft daaromtrent? ook streekgebonden wss... .

Nu bijna twee jaar terug verongelukte een hele goede vriend van ons in Praag,hij was nog heel jong..En ik moet zeggen dat het heel veel indruk op mij maakte hoe het er na de crematie toeging,zo héél anders dan in Nederland!
Na de crematie gingen wij met al zijn vrienden en familie uit eten..Daarna met zijn allen naar een andere gelegenheid waar we tot heel laat gedronken,gegeten,gelachen en gehuilt hebben en waar we vooral veel verhalen hebben verteld en gehoort over honza,over dingen die iedereen met hem had meegemaakt ..Ik zelf ervaarde het als hartverwarmend..In nederland is het na het bakje koffie met een plakje cake in de aula afgelopen en moet je er zelf mee om zien te gaan..

Esthertje

Geroyeerd Lid
Het lijkt me idd een beter manier van samen te rouwen om een verlies, dan hoe dit in Nl doorgaans gebeurd.
Wat mij verbaasde was dat in Tsjechië ook een urn begraven wordt op een begraafplaats. Gebeurd dit eigenlijk in Nl ook? Ik dacht dat deze geplaatst werden in een vitrinekast of iets dergelijks. Kan iemand misschien iets meer vertellen over de Tsj gewoonte ivm begraven of cremeren. Of is dat teveel taboe.

Pelhřimov

Donateur
Esthertje schreef:
...Wat mij verbaasde was dat in Tsjechië ook een urn begraven wordt op een begraafplaats. Gebeurd dit eigenlijk in Nl ook? Ik dacht dat deze geplaatst werden in een vitrinekast of iets dergelijks....
Esther, dat gebeurt bij ons ook hoor. Er zijn vaak speciale plekken voor op een begraafplaats. (meestal zo'n 50x50 cm) waarop dan een kleine steen of zo geplaatst kan worden. Maar natuurlijk kan de urn ook in een speciale gedenkwand geplaatst worden.

Bij ons in de familie (van oorsprong Nederlands Hervormd en uit de omgeving Zoetermeer) wordt er een sobere kerkdienst gehouden, voorafgaande aan de begrafenis zelf en daarna is er een condoleance met koffie en droge cake of soms een broodje.
Maar in mijn schoonfamilie (van oorsprong Katholiek en uit Brabant) gaat het er veel anders aan toe. Meestal wordt de overledene gecremeerd en is het na afloop eigenlijk niet zo somber, maar lijkt het meer op een reunie. En in Zuid Limburg heb ik eens een begrafenis meegemaakt met een zeer uitgebreide koffietafel compleet met diverse vlaaien en borrels.
Maar ik denk ook dat het er aan zal liggen hoe de overleden persoon zelf was en wat de omstandigheden waren waardoor die persoon overleden is. Natuurlijk spelen de tradities in de familie een rol, zeker als de overledene geen laatste wensen kenbaar heeft gemaakt.

Esthertje

Geroyeerd Lid
Maar op dat graf wat ik bedoelde staat gewoon een grote (normale) steen en de plaats is wel groter dan 50x50 cm. Ik wist echt niet dat dat in Nl ook gebeurde, trouwens. Ik maak het gelukkig niet zo vaak mee. (knock, knock) Ook was er pas een situatie dat een urn verplaatst moest worden naar een andere begraafplaats. Dan kun je (na dat dit natuurlijk afgesproken is) de urn uitgraven, steen eruit, alles in de auto en ergens anders brengen, daar zorgt de beheerder van de begraafplaats dan dat de urn en de steen de afgesproken plek krijgt en geplaatst wordt. Maar ik vond het wel een eng idee dat je dat zelf moest vervoeren. Misschien is dit ook wel weer normaal in Nederland....Maar een beetje scherpe bocht en je snapt wat ik bedoel.

Pelhřimov

Donateur
Esthertje schreef:
....Maar een beetje scherpe bocht en je snapt wat ik bedoel.
Ik snap wat je bedoelt, maar het deksel zit er stevig op hoor, alleen als je de as wilt verstrooien zit deze in een ander soort urn met een klep aan de onderkant.
Wij hebben het onlangs allemaal moeten regelen omdat een zwager overleden was en zijn vrouw enige weken bij ons in huis is geweest. Zij kreeg de (zelfuitgekozen) urn na een bepaalde tijd mee uit het crematorium en ze heeft deze dus zelf mogen begraven op het moment dat ze er zelf aan toe was. Alles wel op een vastgestelde plek op het kerkhof, maar waar ze dus zelf een gedenkplaat, beplanting en zo neer mag zetten als ze maar binnen die 50 cm blijft, zodat ze toch altijd een plekje heeft waar ze naar toe kan gaan.
Maar misschien dat op andere begraafplaatsen andere regels zijn.

Maar dat iemand van zijn laatste rustplaats verhuist lijkt me inderdaad een rare gewaarwording.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wel dat na een aantal (vooraf afgesproken) jaren een graf soms geruimd wordt.

Mijn schoonvader die een aantal jaren geleden is overleden is gecremeerd en is met zijn urn in het familiegraf waar dus ook zijn ouders begraven zijn bijgezet.
Dus ook dat kan een urn van een gecrameerd iemand bij plaatsen bij een graf van begraven personen.
Maar ja verder dus weer die koffie/thee en het beruchte plakje cake he!

Ja, wat dat betreft kunnen wij Nederlanders toch moeilijk verdriet met elkaar delen, ik vind dat nog steeds een gemis en zou het ook liever op de Tsjechische manier doen, maar ja verander dat maar eens!!

Bovenaan