Bakpoeder, patentbloem of zelfrijzend bakmeel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Dit topic begon met een vraag over bakpoeder.Als je palačinka bakt met gewone bloem dan is ze glad en een beetje taai,met bakpoeder wordt ze luchtiger en zie je kleine gaatjes in de palačinka.De bakpoeder oplossen in een beetje water dan bruist het heel erg en dat door het beslag doen.:lekker:
 
Ik mag graag diverse soorten cake bakken. Wanneer ik in het buitenland ben kijk ik altijd even op de bakafdeling van een supermarkt. Dus ook in CZ.

Heet die waanzinnig grote supermarkt in Praag-Smichov Tesco of is dat toch hypernova. Nou ja de meesten weten welke ik bedoel. Daar kun je 50 soorten aardbeienjam kopen en dus ook veel bakspullen. Ik zag zelfs meerdere soorten Ahorn-syrup wat men juist veel in de Amerikaanse bakkerij gebruikt. In NL is het zeer moeilijk te vinden. Afin ik neem aan dat bij de hypernova of Tesco zelfrijzend bakmeel te koop is. Hoe herken je dat. Ik citeer "ingredienten" op Nederlandse pakken meel die nu voor mijn neus staan: rijsmiddel E450/E500. E = door EU goedgekeurde hulpstoffen. Ik ga voor het gemak even uit dat in CZ ook de aanduiding E450/E500 staat wanneer het meel een rijsmiddel bevat.

Verder probeer ik diverse soorten suiker uit om tot een perfekte gevulde tulband te komen. Daarvoor kocht ik eens een kilo poedersuiker (volgens mij heet dat Praskovy suiker) bij de Penny. Het stond op pallets dus ik veronderstel dat Tsjechen veel poedersuiker bij het bakken gebruiken. Wij kennen het immers alleen in strooibussen. Het ging perfekt.

Maar nu heb ik een aansluitende vraag. Voor een gevulde tulband gebruik ik uitgelekte boerenjongens. Vreemd genoeg heet dat in Belgie weer Boerenmeisjes, vooral die van Zele koop ik graag maar zijn slecht verkrijgbaar. In Duitsland kom je heel zelden boerenjongens tegen, bovendien zeer prijzig. Kent men in CZ boerenjongens, krenten in sterke drank?
Of moet ik snel naar Smichov ;-) Ik hoor het graag.
 
Boerenjongens zijn rozijnen in brandewijn en boerenmeisjes zijn in NL abrikozen in brandewijn.

Dat klopt. Daarom moet ik altijd zo lachen dat ik in Belgie (6 km onder Roosendaal) boerenmeisjes koop terwijl wij het boerenjongens noemen. Okay, de Belgen gebruiken een groter rozijnen-type & een andere brandewijn maar het effekt is ongeveer hetzelfde.

Nu nog het antwoord op de vraag of de Tsjechen "boerenjongens" kennen.
 
Ik heb gister het plaatje van Paula uitgeprint en ben ermee naar de Tesco gegaan. Ze wisten meteen wat ik bedoelde en hen gelijk een pak gekocht. Thuis aangekomen meteen vol goede moed aan mijn appeltaart begonnen. Om het deeg te maken heb ik 300 gram bloem, 200 gram boter en 2 eieren gebruikt. Alleen was het resultaat niet zoals in Nederland met Koopmans. Het deeg was niet van voormaat veranderd maar heel hard geworden. Wat het ik fout gedaan? Ik heb nogsteeds vol goede hoop om met tsjechische producten een overheerlijke appeltaart te bakken.
 
Thuis aangekomen meteen vol goede moed aan mijn appeltaart begonnen. Om het deeg te maken heb ik 300 gram bloem, 200 gram boter en 2 eieren gebruikt. Wat het ik fout gedaan?

Suiker?

Het ligt mogelijk aan de verhoudingen. Teveel eieren en boter?
Ik zie op internet een willekeurig appeltaart-deeg-recept: 125 gram koude boter, 300 gram tarwebloem, 180 gram suiker, 1 ei, 1 eierdooier. Ik adviseer de verhoudingen te bestuderen in diverse recepten op internet.

In een knipsel uit de Allerhande geeft de zeer exclusieve bakker Holtkamp (Vijzelstraat, A'dam, moet je eens gezien hebben) zijn advies:
125gr roomboter, 125gr basterd suiker, 250gr zelfrijzend bakmeel en slechts eierdooier.
 
Wat ik mis in de recepten is het gebruik van gist en of bakpoeder.
Koopmans (en andere patent meel soorten) meel is reeds een mix waar gist en andere ingredienten zijn verwerkt.

Gist en bakpoeder zijn volop verkrijgbaar in Tsjechie.

suc6
Joop
 

kuurgast

Donateur
@ Oboema,de verhouding is goed maar wat in jouw recept staat is wel belangrijk nl tarwebloem!
Het kan zijn dat hendrik1982 patentbloem heeft gebruikt en daar zit een hardere tarwe in.
Heb op school altijd geleerd dat Zeeuwse bloem het beste is om mee te bakken want die is van een zachtere tarwe soort.

@ tully,gist of bakpoeder is niet nodig voor appeltaart.Het hoeft niet te rijzen zoals bv cake of brood.

Dus hendrik1982 gewoon een andere soort bloem proberen.
Succes en we horen het wel als het gelukt is dan komen we allemaal proeven.;)
 

kuurgast

Donateur
hendrik1982 mijn Tsjechisch is niet zo goed maar met de vertaling lijkt het mij dat je de rode moet hebben.De groene is zoals ik het begrijp de harde tarwe.Misschien zijn er later meer koekenbakkers die in Tsjechië wonen hier meer over kunnen vertellen.:denk:
 
Bovenaan