Bakpoeder, patentbloem of zelfrijzend bakmeel

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

:lekker: :lekker: :lekker: Van wie krijg ik de juiste tip.......
We wonen hier nu al weer een paar maanden in Tsjechie. Maar waar ik maar niet achter kom is het volgende.
In de vele kookboeken die ik uit Nederland mee genomen heb kom ik vaak in de recepten bakpoeder of zelfrijzend bakmeel tegen. Vaak benodigd voor koekjes of taartdeeg. In Nederland geen probleem om te krijgen, maar hier een iets groter probleem.
De verschillende soorten meel etc. voor het brood, de pannenkoeken en de knedliky hebben we al gevonden. En het smaakt ook iedere keer weer heerlijk, maar dat zelfrijzende bakmeel of het bakpoeder heb ik nog niet gevonden. Wie kan me vertellen of men het hier kent en hoe het heet.

Groetjes en veel bakplezier,
Irene
 
Bakpoeder is 'prášek do pečiva'.
Zelfrijzend bakmeel is in principe niet meer dan met bakpoeder (een chemisch preparaat ter bevordering van de gisting) voorzien meel.

Hopelijk dat Josef (Pepo) het leest, dat is een keukenprins die dat vast weet!
 

pepo

† In Memoriam
Ja, Dieter, ik lees dit, maar ben geen bakprins. 'Prášek do pečiva' of 'Kypřící prášek do pečiva' is de juiste vertaling. Met zelfrijzend bakmeel heb ik geen ervaring, dat laat ik graag aan iemand anders over.
Gist = 'droždí' of 'kvasnice'.
 
Nou, hier komt dus de enige echte bakprinses! Haha.
Je vindt "Prasek do peciva" zeker in elke supermarkt. Zoek in de afdeling waar bakmeel ligt. In Tsjechië kennen ze het zeker wel want er wordt nog heel veel thuis gebakken.
Zelfrijzend bakmeel vind je er niet. Ikzelf zal zeker voorkeur geven aan die "Prasek do peciva" & "Kyprici prasek". Met die meel weet je nooit hoeveel er in zit en hoe die mengsel gaat reageren.
 
Is er ook iemand die mij kan vertellen wat voor meel ik moet gebruiken voor donkerbrood. Ik ben aan het laatste rogge bloem bezig uit Nederland en wil graag zo donker mogelijk brood.

Bedankt Chinto.
 
Probeer de "Zitna mouka" te vinden in de winkel. Die is vrij donker. Weet niet hoe het in het Nederlands heet.
Maar ik vrees dat je deze niet in een gewone supermarkt zou kunnen vinden.
 
Bedankt Dieter,
Dat weten we ondertussen ook al weer.
Ik gebruik wijnsteen eveneens voor het maken van wijn.

Weet jij, of iemand anders soms toevallig waar men kurken stopsels kan kopen voor het afsluiten van de flessen ? (regio Praag, of Plzen, Krommeriz, C Krumlov, CBudejovice...? Is zoiets bvb in een telefoongids op te sporen ?

Kurken stopsels voor afsluiten van wijnflessen, hoe zegt men dat trouwens korrekt ?
Dank bij voorbaat.
 
Je kunt zoeken op "korek, korkové zátky, korkové špunty".
Ik heb bij snel zoeken op Seznam dit bedrijf gevonden: Bricol
Ik heb geen idee of ze aan particulieren verkopen. Effe bellen.
Anders zou ik van die ouderwetse winkels proberen, met huishoudspullen of iets dergelijks.
 
Heb vanmorgen inderdaad een heel rek met bakpoeder bij de Kaufland gevonden. Meteen maar een voorraadje ingeslagen. Bedankt voor de tips.
Kan nu weer naar hartelust met de recepten verder.
 

Vendula

Actief Lid
Basterdsuiker is volgens mij TRTINOVY CUKR, die er in alle BIO-winkels te koop is. Er bestaan verschillende soorten van licht bruine tot donker bruine, grof of fijngemalen. Fijngemalen wordt onder de naam MUSCOVADO verkocht, die is ook in TESCO te krijgen.
 

Bijlagen

  • 113.jpg
    113.jpg
    40,9 KB · Bekeken: 144
Basterdsuiker is volgens mij TRTINOVY CUKR, die er in alle BIO-winkels te koop is. Er bestaan verschillende soorten van licht bruine tot donker bruine, grof of fijngemalen. Fijngemalen wordt onder de naam MUSCOVADO verkocht, die is ook in TESCO te krijgen.

Trtinovy cukr is suikerriet suiker (i.t.t. de"gewone" suiker die van suikerbiet komt.)
 
Zelfrijzende bloem

Om ff op de zelfrijzende bloem terug te komen ... die heb ik voor het eerst in Tsjechie enkele weken terug gezien, in de Tesco in Letnany. De bloem hoort blijkbaar bij de reeks Tesco bioproducten (pas ingericht hoekje bij de fruit/groente-afdeling).

Is inderdaad gewoon bloem+bakpoeder, maar als je het zo kan kopen en t is nog bio ook ... ;-).

http://www.itesco.cz/organic/cz/vyrobky-organic-mouka.html
TESCO Organic hladká pšeničná mouka s kypřícím práškem
V našem sortimentu se poprvé objevuje mouka "self raising flour", která již v sobě obsahuje kypřicí prášek, a proto vám usnadní domácí pečení.
 
Bovenaan