bakeliti

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Vandaag was ik op het politiebureau, niks persoonlijks, professioneel. Daar waren vier zigeuner vrouwen uit Oost Europa, van de Balkan denk ik, ze hadden ook een naam die eindigt op -ov en een van hen sprak een slavische taal dat geen Tsjechisch was. Wat mij opviel was het verschil met Nederlandse woonwagenbewoners, van het type Frans Bauer of Van der Vaart. Deze vrouwen hadden zwart haar, een lichte tint, zoals Indiers, moeders droeg over haar vrij dikke lichaam een donkerpaarse jurk, met franjes, ze had twee vlechten in haar haar, en zwarte strepen in haar gezicht, alsof ze de olie had ververst van een auto en zich vervolgens het zweet van haar gezicht had geveegd.
Van de drie dochters waren twee slank, een dik. De dikke dochter droeg strakke kleding, zoiets wat ze vroeger een legging noemden en een strak truitje. De twee slanke dochters droegen lange inktzwarte rokken, tot op de kuit, en truitjes met inkijk. Daaronder was geen BH te ontdekken. De vrouwen hadden allemaal lang haar.
De vrouwen klaagden steen en been dat ze ten onrechte waren aangehouden vanwege winkeldiefstal, terwijl toch duidelijk moest zijn dat ze de spullen (die ze onder hun rokken hadden gestopt) aan de kassa wilden afrekenen.
Het jongste zigeuner meisjes klaagde dat een politieagent haar had aangeraakt, en zei dat ze hem wil aanklagen vanwege seksuele intimidatie.
De ander vroeg aan de politie met haar mooie ogen of ze hen niet naar huis wilden brengen.
Moeders voegde zich in het gesprek door in het servokroaats tegen de politieagent te praten. Ene Mustafa had haar naar het station gebracht. . . enzovoort.
Er was geen touw aan vast te knopen.
Zijn zigeuners in Tsjechie in het algemeen ook zo? Ik wil niet bepaald discrimineren, maar deze vier heksen wel, want die hebben bij mij wel een bepaald vooroordeel achtergelaten.

Toch is het wel vermakelijk.

Volgens de Russische schrijver Platonov, van wie ik een paar boeken in huis heb, is de ziel niets meer dan een overschot aan lichaamsenergie, dat ons resteert na een dag werken, en dat wij soms 's-avonds gebruiken om na te denken over de dag en meer algemeen over het leven. Ook al is deze gedachte van Platonov niet georganiseerd in onze maatschappij, en wel een hoop andere lariekoek uit Jeruzalem, dit klinkt voor mij dit het meest waarschijnlijk. Deze vier vrouwen zijn duidelijk van het type dat zo weinig positiefs presteert, dat ze enorm veel energie overhouden. . om te feesten, zuipen, dansen, vechten, dat zag ik. De zigeuners hebben dus wel zoals ze zelf ook zeggen een "ziel". Dat is dan wel weer "cool".
 
Beruska, Frans Bauer lijkt mij toch erger!
smiley29.gif
 
Bovenaan