Auto met Tsjechisch kenteken in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ten eerste bedankt voor alle berichten!

Voor de duidelijkheid:
Ik weet dat ik in Nederland niet mag rijden met een buitenlands Kenteken (Dit wist ik vanaf dat ik in Nederland was).
En dat het dus geen slimme zet is geweest om hier naar toe te rijden.

Mijn vraag is dus hoe ik de situatie waarin nu verkeer het beste kan oplossen.

Volgens mij moet ik terug naar Tsjechie om de auto eerst op mijn naam te zetten om hem te verkopen. Of kan ik de auto toch verkopen in Nederland zonder dat hij op mijn naam staat?

Als ik de auto in Nederland wel op mijn naam heb, wat zijn dan ongeveer de kosten om Nederlandse kentekenplaten te krijgen? Het is een Polo uit 1996.

Ik ben met deze auto al meerdere malen in Nederland geweest en tot zo ver heb ik nog geen problemen gehad. (Ik zal dus ook met de auto weer terug rijden ook al weet ik dat ik kan worden aangehouden).

Ik wil de auto wel in Tsjechie verkopen alleen ik heb veel spullen die ook terug moeten uit Tsjechie (Groot schilderij en 3 grote dozen). Ook is er haast bij.

Echter de 800 Euro die ik vraag voor de auto kunnen mijn Tsjechische vrienden niet opbrengen. Dit geld heb ik nodig voor de heen reis en terug reis met spullen. Ik hoef er niets van over te houden maar ik wil er ook niet op verliezen. (Ik kan me dit gewoon niet veroorloven op het moment).
 
ik denk dat de invoer kosten etc. meer zijn dan 800 euro.
misschien gewoon naar de sloop brengen in nl of cz.

In CZ export regelen. Auto moet wel een geldig APK hebben op dat moment. APK kosten in Tsjechie, al met al rond de 2.000 Kronen, schat ik. (als de auto goed is en je geen reparaties moet betalen)
Naar NL rijden, hier aanmelden bij RDW, afspraak maken, laten keuren (ongeveer 100 euro), invoeren, BPM laten berekenen (voor een Polo uit 1996 betaal je haast niets). Dit bedrag wordt berekend op basis van catalogus waarde van de auto min de leeftijd van de auto (in maanden).
Ik heb zelf ervaring met het invoeren van een Twingo uit 1997, toen was het BPM bedrag iets van 100 euro, circa 3 jaar geleden.
Tel maar bij elkaar.
 

Vodnik

† In Memoriam
een polo uit 1996? BPM is tot minimum bedrag teruggelopen (grens is bij 8 jaar). De import kosten zullen dus wel mee vallen.
Ga naar postkantoor en haal daar een folder op, staat alles in! (of kijk op www.rdw.nl )

Wat betreft rijden met een buitenlands kenteken: je rijbewijs (NL, D of CZ) heeft daar helemaal niets mee te maken, het gaat erom waar je woont (ingeschreven bent) en daarbij is uitgeschreven zijn uit NL (dus niet meer bekend in GBA) essentieel.
(eigenlijk gaat het niet om waar je bent ingeschreven maar om waar het middelpunt van je sociale leven is, dat kan je aantonen met lidmaatschappen op sportclubs, abonementen op tijdschriften, bankafschriften/geldopnames . . . . .)
 
Bovenaan