Auto met Tsjechisch kenteken in Nederland

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wie kan mij helpen met de volgende situatie:
Ik ben met mijn Tsjechische auto met spoed (wegens een prive situatie) naar Nederland vertrokken.
Nu ben ik hier in Nederland met de auto met Tsjechisch kenteken, alleen de auto staat nog niet op mijn naam. Die staat op de naam van een Tsjechische vriendin!

Ik moet nu dus weer terug naar Tsjechie om de auto op mijn naam te laten zetten om vervolgens weer terug te gaan naar Nederland.
(er staan ook nog spullen in Tsjechie die ik toch moet ophalen)
Hier wil ik hem verkopen want ik heb de auto niet meer nodig.

Is dit allemaal mogelijk? Zo ja, hoe kan ik dit het beste aan pakken en wat moet ik daar voor doen?
Hulp gevraagt!

Groetjes van Sab04
 
Volgens mij ga je met je Tsjechische papieren met de auto naar de rijksdienst voor het wegverkeer en daar voer je hem in, hij moet dan ook gekeurd worden. Dan krijg je NL papieren. Je moet de keuring betalen en afhankelijk van de leeftijd BPM, dan moet je het gebakje nog zien te slijten, omdat je hem niet meer nodig hebt.

Misschien is het een idee om de auto gewoon in CZ te verkopen, heel wat minder geneuzel. Je gaat dan met een goedkope vlucht van Praag naar Munster/Osnabruck en daar laat je je ophalen door een NL kennis. Zo zou ik het doen, maar goed, wie ben ik.
 
zoals jan zegt ,gewoon in cz verkopen
of een koopcontract regelen en snel invoeren/keuren etc.
op naam zetten is niet nodig
(voordat je aangehouden wordt door de belastingdienst,omdat jij in nl niet met een cz kenteken mag rijden.)
 
als het auto op de naam staat van je vriendin,dam moet je van haar overnemen op papier,anders kan je niet verkopen en dat kost geld...of direct verkopen met haar toestemming in Tsjechië...zij moet daar altijd bij zijn...
 
als het auto op de naam staat van je vriendin,dam moet je van haar overnemen op papier,anders kan je niet verkopen en dat kost geld...of direct verkopen met haar toestemming in Tsjechië...zij moet daar altijd bij zijn...
Je mag met een auto met cz kenteken naar nederland rijden, en terug, je mag er alleen niet in nedeland mee blijven rijden, wij zijn heel vaak gekontroleerd of de auto op de parkeerplaats bleef staan.politie wist al jaren dat wij alleen spullen in nederland ophaalde, soms stond de auto een week in nederland,Elly
 
Ben ook aan de grens gecontroleerd,rij camper op cz kenteken en alles was ok .Ben ook officieel geëmigreerd .

Je hebt ontzettend veel mazzel gehad dat je niet gecontroleerd bent .

Normaal moet je over de periode dat het voertuig op je naam staat belasting en bpm betalen in Nederland.

Terug brengen naar Tsjechië en daar verkopen is de goedkoopste optie
 
Je mag met een auto met cz kenteken naar nederland rijden, en terug, je mag er alleen niet in nedeland mee blijven rijden, wij zijn heel vaak gekontroleerd of de auto op de parkeerplaats bleef staan.politie wist al jaren dat wij alleen spullen in nederland ophaalde, soms stond de auto een week in nederland,Elly

Je mag in NL met NL rijbewijs helemaal niet rijden met een buitenlands kenteken.
 
je mag als nederlander in nederland wonend,
geen auto rijden met buitenlands kenteken
als je in het buitenland woont met NL rijbewijs
mag het wel

p.s. ik ben zelfs van nederland naar tsjechie zonder kenteken platen gereden(ze waren gestolen!)
 
Ik ben het eens met curious enA3vw Je mag in Nederland met een Nederlands rijbewijs niet rijden met buitenlandse platen, ook al ben je officieel geëmigreerd, dit is ook nog eens een belasting wet , en die zijn over het algemeen lekker duur
 
Je mag in Nederland met een Nederlands rijbewijs niet rijden met buitenlandse platen, ook al ben je officieel geëmigreerd, dit is ook nog eens een belasting wet , en die zijn over het algemeen lekker duur

Dit is onjuist! Er wordt gesproken over een Nederlandse ingezetene, ik heb wonend in Duitsland geruime tijd in Nederland rondgereden met mijn auto op Duits kenteken met NL-rijbewijs alvorens dit om te ruilen voor een Duits exemplaar.

De tekst waarop e.e.a. gebaseerd is staat hier: http://belastingdienst.nl/variabel/bpm-vrijstelling/
 
Ik heb in 2000 een Skoda Octavia uitgevoerd. Stond op naam van bedrijf (ik was gids (ZZP), moest toen op naam van vriendin. Daarna moest ik een exportkenteken regelen bij Financni Urad (volgens mij). Daarna naar Nederland gereden met dat Tsjechisch exportkenteken en direct. binnen 24 uren, aangemeld bij de Belastingdienst. Omdat ik al meer dan een jaar er in had gereden in Tsjechie, hoefde ik helemaal niets te betalen aan belasting/douane.
 

Leen

† In Memoriam
Ik werk en woon in CZ. Zo als alle EU ingezetenen ben ik vrij om te wonen en werken in elk EU land. Echter.... je mag niet in NL rijden met een buitenlands gekentekende auto. Als je gepakt wordt is het een economisch delict. € 15-20.000-,- Medewerkers van IMG UPC ABN en weet ik veel welke grote bedrijven krijgen een vrijwaaring van de belating/douane. Als werknemer van een kleiner bedrijf, geen kans.
"Dan laat je de auto maar ergens staan bij de grens met Dld'' wordt er gezegd. Dit is meten met 2 maten!!!
'' U werkt niet bij een van die bedrijven ? Dan heb U mooi pech"

Het is ten alle tijden verboden en als je geen schriftelijke vrijwaaring bij je heeft ben je aan de beurt. Nu heeft ons bedrijf een bedrijfsauto op mijn naam gesteld waarvoor ik bijtelling betaald. Laat ze nu maar hard maken dat ik een economisch delict pleeg. Ik kom NL binnen en ruil direct de auto om voor een NL gekentekende auto. En .... ik bewaar alle benzine bonnen.
 
Lijkt me een beetje vreemd. Een oud collega van mij is Nederlander, werkt in Nederland, maar woont in Duitsland.
Hij is dus Duits ingezetene. Rijd dus in een auto met Duits kenteken in Nederland en dit zou niet mogen?:huh?:

Als dit niet zou mogen, zou dat impliceren dat ik straks als Tsjechisch ingezetene een auto op Nederlands kenteken aan moet houden, omdat ik anders in Nederland niet zou mogen rijden.
Daar geloof ik dus niets van.:nee:
 
heb geen bedrag genoemd maar je zit er wat onder .

Ligt er natuurlijk aan wat voor auto het is , een goedkope mini die niet veel weegt gaat je een lagere boete opleveren dan bv .Een zware personen bus met dieselmotor .

Heb gevraagd of de persoon in kwestie zijn verhaal hier wilde doen ,maar hij zag het nut niet :slik:.Hij zit niet zoveel meer op dit forum:denk:

Gewoon een Tsjechisch rijbewijs halen .Is een formaliteit
 
Bovenaan