Artikel in de Telegraaf over Moravië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

In de Telegraaf staat online een artikel over Moravië.

Ik neem aan, dat dit artikel morgen (19-6) in de Reiskrant van de Telegraaf zal staan.

Hier vast een stukje uit de Telegraaf:

Moravië: In het spoor van Napoleon

SLAVKOV U BRNA - In Tsjechië moet je even door de zure appel heen bijten. Het is een prachtig land, met wonderschone steden, imposante landschappen, maar de dienstverlening moet zich nog schikken naar de noden van de toerist.
Een typerend voorbeeld daarvan deed zich voor in het toeristeninformatiecentrum van Slavkov u Brna, ten oosten van Brno, tweehonderd kilometer oostwaarts van het juweel van Oost-Europa, Praag. In het centrum is alle informatie in het tongbrekende Tsjechisch gesteld. Of er ook iets in het Engels of Duits is? Met zichtbare tegenzin rukt de jonge blondine achter de balie zich los van haar gesprek met een vriendin, diept een paar folders op en kwakt ze zonder plichtpleging op de balie. Geen woord kan ervan af.


De rest kun je hier lezen

Toegegeven, de inleiding komt wat negatief over. Maar het klopt wel. De Tsjechische 'VVV' zijn niet altijd even toeristvriendelijk. Voor de rest is het wel een positief artikel over Moravië
smile.gif
 
Ik vind het eerlijk gezegd wel een goed artikel. Net zoals je zegt Rudolf, de inleiding is wat negatief, maar het is een eerlijk en oprecht artikel die zowel de goede als de slechte kanten van tsjechie laat zien.
 
Mijn stokpaardje is dat wat de Nederlander 'pittoresk', 'karakteristiek' of 'charmant' vind in Frankrijk, als een dorpje er wat vervallen uitziet, de Fransman ook in een informatie-centrum alleen Frans spreekt, diezelfde Nederlander 'verwaarloosd', 'onvriendelijk' noemt in Tsjechië. Wie herkent dat?
 
Ik herken dat wel Bartiku. Ik denk (of weet eigenlijk wel zeker) dat ikzelf andersom praat. Het is maar net welk land de persoonlijke voorkeur heeft en in mijn geval is dat dus zonder twijfel Tsjechië.
 

Macek

Geroyeerd Lid
In dit geval moet je vwb dit artikel even ´´door de zure appel heenbijten´´ later wordt het een stuk posetiefer.
Ik ben trouwens nog nooit slecht behandeld in Tsjechië, maar ik zal mijn porum wel meehebben. Maar inderdaad, vaak is op het platteland de taal een probleem, maar een taalgidsje doet wonderen. vr. gr. pivonist Macek.
 
Wij zijn twee jaar geleden ook in Slavkov geweest, en ja, aan de balie was men niet echt supervriendelijk, maar de parkeerwachter, die was dat wel, en toen hij onze Belgische nummerplaat zag, trachte hij zelfs een woordje Frans te spreken, Hij keek nogal op toen hij hoorde dat de taal van Napoloeon, niet onze moedertaal was.
 
Inderdaad, dat soort gedrag komt men wel in Tsjechië tegen. Heb vooral dat soort ervaringen vaak in Praag meegemaakt en juist zelden in Moravië. Maar het is niet alleen in Tsjechië, dat kom je praktisch, helaas, over de hele wereld tegen.
 
Bovenaan