Altijd "nat" bij het eten...

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ik kan er na 12 jaar nog steeds niet aan wennen....!

Elke middag ga ik voor obet naar het plaatselijk restaurant. Daar hebben ze dagelijks het zogenaamde hotovi menu en altijd gaat dat gepaard met saus. Kip met saus en knedlik, varkensvlees met saus en rijst, wat-dan-ook maar wel met saus en aardappels. Alhoewel de smaak goed is; wel iedere keer een natte hap op het bord. Kosten....slechts 55 kronen incl. elke dag een andere soep die werkelijk prima is (de kok kan van een oude baksteen nog een smakelijke soep trekken !!)

Dit is geen negatief bedoeld komentaar, het er niet aan kunnen wennen ligt helemaal bij mij maar........hoe ervaren jullie dit ?

Ronald
 
In het restaurant in ons dorp waar wij vaak eten gooiden ze eerst ook heel veel saus over het eten. Volgens mij is de kok op cursus geweest, want de laatste tijd is het een stuk minder. En het eten smaakt ons nu toch beter.
 
Ronald,
Veel tsjechische restaurants hebben een aparte lunchkaart, die geldig is tussen pakweg 11.00 en 14.00 uur en afhankelijk van het restaurant zo'n 5 - 15 gerechten bevat.
Het gaat hier over Hotová Jidla, reeds voorbereide maaltijden, die alleen bij de lunch (oběd) verkrijgbaar zijn en vaak in grote aantallen worden geserveerd. Naar de aard van deze maaltijden is dit plate-service, dus alles op een bord.
En bij de gerechten op die lunchkaart zullen er een aantal zijn, die met een saus worden geserveerd. Andere zullen dit echter niet hebben.
Dat alle gerechten met dezelfde saus worden geserveerd, ken ik niet. Naar mijn ervaring is de saus aangepast aan het gerecht zelf. De basis komt niet uit een pakje, maar uit grote zakken (15 kg?), maar in vele gevallen zijn er verse ingredienten aan toegevoegd!
En ik vind de sauzen over het algemeen erg lekker.
Als er hranolky (patat) bij geserveerd wordt, dan vraag ik meestal om deze apart (zvláštni) te krijgen, anders verzuipt je patat in de saus en wordt een slappe mik. En dat lukt meestal. Ook bij de lunch, hoewel het eigenlijk plate-service is.
 
Bij sommige restaurants zou het inderdaad wel wat minder kunnen ja...ze verzieken gewoonweg je vreten met al die overbodige zooi...yuk!...alles zwemt zo weg van je bord als je iets probeert te vangen met je mes en vork !!!!
Gelukkig hebben wij een paar hele goede adressen waar ze ietsies minder saus gebruiken :lekker:
 
Ronald,
Veel tsjechische restaurants hebben een aparte lunchkaart, die geldig is tussen pakweg 11.00 en 14.00 uur en afhankelijk van het restaurant zo'n 5 - 15 gerechten bevat.
Het gaat hier over Hotová Jidla, reeds voorbereide maaltijden, die alleen bij de lunch (oběd) verkrijgbaar zijn en vaak in grote aantallen worden geserveerd. Naar de aard van deze maaltijden is dit plate-service, dus alles op een bord.
En bij de gerechten op die lunchkaart zullen er een aantal zijn, die met een saus worden geserveerd. Andere zullen dit echter niet hebben.
Dat alle gerechten met dezelfde saus worden geserveerd, ken ik niet. Naar mijn ervaring is de saus aangepast aan het gerecht zelf. De basis komt niet uit een pakje, maar uit grote zakken (15 kg?), maar in vele gevallen zijn er verse ingredienten aan toegevoegd!
En ik vind de sauzen over het algemeen erg lekker.
Als er hranolky (patat) bij geserveerd wordt, dan vraag ik meestal om deze apart (zvláštni) te krijgen, anders verzuipt je patat in de saus en wordt een slappe mik. En dat lukt meestal. Ook bij de lunch, hoewel het eigenlijk plate-service is.


Keesi,
Dank voor de uitleg, dit zal voor veel forumgangers een verheldering zijn. Ik wist al het een en ander van dit alles :denk: en dat komt denk omdat ik hier al 12 jaar woon en werk :wijs:

Ik vind de omacka ook niet vies maar, zoals gezegd in aanvang, ik kan er niet aan wennen om elke middag je bord leeg te moeten dweilen met knedlik.
 
Ooo, wat mis ik die sausjes in Nederland!!!!
Geef me maar een groot bord met svickova of een lekkere MG6 (madarsky gulas se 6 knedliky) en ik ben blij.
Dan ga ik mijn bord dweilen met mijn knedliky en als het even kan, zal ik wel willen opscheppen.

Er zijn gerechten die echt per se met een sausje moeten. Ik kan me geen svickova, gulas of segedin voorstellen zonder dat lekkere sausje.
Als ik een gerecht bestel met hranolky, dan heb ik het ook liever zonder saus.
 
hmm, die sausjes bij hotova jidla vind ik juist heerlijk!! Anders zijn de knedliky zo droog...

Maar als ik iets anders bestel, neem ik de krokety, hranolky of gebakken aardappelen ook liever apart....
 
........ hoe ervaren jullie dit ?
Ik heb jaren školní jídelna (schoolkantine) achter de rug, later zelfs nog als medewerkster. Met liters UHO (universeel bruine saus).Thuis hadden we bijna nooit saus (mijn moeder kan het volgens mij niet eens maken) en zelf martel ik de rest van het gezin er niet zo vaak mee. Eigenlijk is de enige uitzondering tomatensaus, dat lusten we allemaal met gekookte bloemkool.
Ik denk dat de reden dat ik van de sauzen niet hou, inderdaad al dat kantineeten is.
 
Het is wel de kunst om je bord helemaal leeg te dweilen met knedlik, heerlijk. Ik mis het nu al na 3 weken NL. Misschien nog 1 week en dan mag ik weer terug naar het mooie CZ.

Groet A3.
 
Bovenaan