Alternatief huis verwarmen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hallo,

Even melding van een gestaakt experiment om bij zonnig weer opgewarmde lucht het huis in te blazen m.b.v. een lange slurf en een oude afzuigkap ... (gestuurd door een oude digitale cv-thermostaat).

De slurf is een rol vuilniszakken maar dan nog voordat ze onderaan gesealed en geperforeerd zijn ; een fabriek wou mij dit halffabrikaat wel opsturen !!!

- Ventilatie met opgewarmde lucht van 20+ graden
- bijna gratis & heel simpel

P5041633.jpg

Ons huis is te groot hiervoor en de mei/oktober-vakanties te kort.
Was wel leuk om aan te prutsen!

Groet, Frans
 

Freddy2005

† In Memoriam
Volgens de foto is het een experiment zonder veel nadenken geweest. Warme lucht stijgt, dus de afzuigkap moet van de grond. Je zou de afzuigkap boven aan de gevel moeten bevestigen die het langst en meest in de zon staat. Het huis is reeds donker door de constructie dus deze wanden nemen reeds veel warmte op. Tegen de gevel bouwt zich een groot deel warmte op, dus dat afzuigen en direkt naar binnen blazen, zonder lange slurf, zou stukken beter zijn denk ik. Iets om over na te denken.
 
Nee dus, Freddy.

De buitenlucht was toen 14 graden en doordat de lange slurf zonlicht opvangt komt er lucht van 25 graden uit.
Als de buitentemp hoger is, hoef je alleen ramen en deuren open te zetten. Het ging mij alleen om het voor- en najaar met zonnige dagen.

Groet, Frans
 
Even melding van een gestaakt experiment om bij zonnig weer opgewarmde lucht het huis in te blazen m.b.v. een lange slurf en een oude afzuigkap ... (gestuurd door een oude digitale cv-thermostaat).

- Ventilatie met opgewarmde lucht van 20+ graden
- bijna gratis & heel simpel

Ons huis is te groot hiervoor en de mei/oktober-vakanties te kort.
Was wel leuk om aan te prutsen!
Dat is Super gratis warmte zijn er nog meer die op de een of andere manier warmte in de woning krijgen ik zit zelf te denken onder de dakplaten warmte van daan halen
 
Hallo Arie,

Zoiets heb ik ook bedacht.
We hebben een groot huis met een dak van metaalplaten.
De ongebruikte zolder is met wat zon dus al gauw veel warmer dan de benedenverdieping en ik denk er over om via 1 of meer afzuigkappen (kringloopwinkel ofzo) de warmere lucht naar beneden te blazen.
Lijkt me in ons geval beter dan de "slurf" en ook het oppervlak is enorm veel groter.
Moet nog even bedenken hoe ik dat kan automatiseren.
Nogmaals ik heb het over voor- en najaar en wie weet in een koele zomerperiode.
Kost weinig en is ongecompliceerd.
Bijgevoegd 2 foto's van onze oude keet.

Groet, Frans

SSL20636.jpg P7310045.jpg
 

Vodnik

† In Memoriam
"probleem" van veel oude huizen is dat ze direct op de grond gebouwd zijn, geen enkele ventilatie onder fundament. Met 6 weken zomervakantie en 2 maal 1 week voor/najaar vakantie krijg je zo'n huis onmogelijk vochtvrij / behaaglijk warm.

De enige oplossing is dat je buren de boel openen als het redelijk weer is. Temperatuur is dan minder belangrijk, vriezen en helder weer is minstens zo goed als een mooie zomerdag. Het heeft mij zeker twee jaar gekost mijn chalupa droog te stoken waarbij opgemerkt dat wij onze chalupa zeer frequent gebruiken nadat het ca 25 jaar als weekendhuis heeft gefunctioneerd.
Inmiddels is het "kurk"droog en kan ik binnen drie uur opwarmen van 6 graden naar 20 graden wat me in het verleden drie dagen kostte!

Kortom, ventileren, ventileren en als je klaar bent ramen open (en blijven stoken!)
 

Vodnik

† In Memoriam
..... zijn er nog meer die op de een of andere manier warmte in de woning krijgen .....
Arie, als ik de foto van je huis zie is de rechter uitbouw zeer geschikt om een paar zonnecollectoren op te plaatsen.
De vacuumtypes zij de beste, die doen het ook in de winter erg goed, maar als het je er alleen om gaat het huis in de winter iets meer dan vorstvrij te houden dan voldoen de "standaard"collectoren ook goed.

Als je reeds een CV hebt is dit redelijk simpel zelf "in elkaar te flanzen". Ben je een beetje technisch, kijk dan is op de site van regulus, http://www.regulus.cz/ er zijn nog vele andee!, maar het geeft en idee.

(NB ik ben ermee gestopt omdat ik de dakconstructie die ik heb niet sterk genoeg is om een aantal panelen te plaatsen)

Pieter
 
reactie op bericht #6
Helemaal mee eens; vochtproblemen komen blijkbaar heel veel voor.
Bij ons is het stenen deel geheel onderkelderd en we daar hebben gelukkig totaal geen vochtproblemen.
Bij het houten deel liggen de vloerbalken direct in het zand en die zijn gewoon puntgaaf gebleken.

Om op stoken terug te komen : zijn er ook mensen die de verbrandingslucht via een buis van buiten laten komen?
Ventileert minder, maar alle lucht die de schoorsteen uitgaat wordt anders uiteindelijk vanaf buiten weer aangevuld : koude lucht dus ...

groet, Frans
 
reactie op bericht #5

ik denk dat je meer een ventilator van de pc moet gebruiken een konstante stroom van weinig lucht is beter en het trekt er niet zo .
ook een plastik (plexiglas) buiten bekleding op de muur daar een gat naar binnen. bovenin en onderin krijg je een natuurlijke beweging van koude lucht naar buiten en warme lucht naar binnen een soort van solarwarmte van jou verwarme buiten muur. mark
ook een knutselaar
 

Vodnik

† In Memoriam
..... Om op stoken terug te komen : zijn er ook mensen die de verbrandingslucht via een buis van buiten laten komen?
Ventileert minder, maar alle lucht die de schoorsteen uitgaat wordt anders uiteindelijk vanaf buiten weer aangevuld : koude lucht dus ...
Als je dat gaat doen met het idee "ramen dicht, houd de warmte binnen" ga je de verkeerde kant op! Het is juist de slechte vochtige lucht die oorzaak is dat je je huis moeilijk kan verwarmen.

Nogmaals, flink stoken en de ramen open!
 
reactie op bericht #9

Een PC-ventilator is lang niet krachtig genoeg; de afzuigkap moest op maximaal want er gaat veel energie in zitten om de slurf op te blazen.
Eigenlijk kwam er maar weinig lauwe lucht uit, is mijn ervaring.

Het idee van plexiglas heb ik ook wel gehad maar om de voorkant van mijn huis daarmee te versieren weerhield mij toch ...

Laatst was ik op een boerderij gerund door geestelijk gehandicapten en die hadden een flinke kas gebouwd van heldere plastic folie.
Buiten koud maar binnen heel behagelijk.
Zoiets zie ik dan wel zitten als bron voor gratis warmte.
 
Een PC-ventilator is lang niet krachtig genoeg; de afzuigkap moest op maximaal want er gaat veel energie in zitten om de slurf op te blazen.
Eigenlijk kwam er maar weinig lauwe lucht uit, is mijn ervaring.

Het idee van plexiglas heb ik ook wel gehad maar om de voorkant van mijn huis daarmee te versieren weerhield mij toch ...

Laatst was ik op een boerderij gerund door geestelijk gehandicapten en die hadden een flinke kas gebouwd van heldere plastic folie.
Buiten koud maar binnen heel behagelijk.
Zoiets zie ik dan wel zitten als bron voor gratis warmte.
hier ging het om om je warmte onder de dakpannen in de benedenverdieping te krijgen
 
Klopt ook, Mark.
Ik overweeg eigenlijk allerlei manieren/combinaties maar ben er gewoon nog niet uit.
We verwarmen de woonkamer in het houten deel met een houtkachel en dat is dus totaal geen probleem.
Ik zoek naar mogelijkheden om de rest van met name de benedenverdieping gewoon wat comfortabeler te maken.
In mei en oktober is het binnen zo'n 8-9 graden als we aankomen en dat is wat al te fris, al redden we ons daar al wel 15 jaar mee.
Met 14-15 graden zou ik al heel tevreden zijn.
Electrisch vind ik te duur en de stroom kan dat ook amper aan.
Afgelopen oktober heb ik toch maar een gasheater in het achterhuis gezet en dat gaat prima, maar de grote gasfles is na 3 dagen dan al wel leeg. (Vocht is totaal geen probleem in ons huis)
Aangezien gas in CZ veel goedkoper is als in NL of DE, is dit wel te doen. Maar ja, het blijft jeuken om het "anders" op te lossen.
Dure en ingewikkelde collectoren op het hoge dak is geen optie voor die 2 weekjes.
Een "plantenkas" overleeft de winter niet en valt dus helaas af want steeds opbouwen/afbreken is geen doen. Anders zeker een optie.
Ik ga in Mei maar eens meten wat de luchttemperatuur op zolder is en wellicht met een afzuigkap wat experimenteren.
Het blijven specifieke problemen als je er maar zo weinig bent !!!
(en dat vind ik eigenlijk hartstikke leuk ...)
Mijn motto is en blijft K.I.S.S. => Keep It Simple Stupid

Groet, Frans
 
Zonnewarmte

Persoonlijk heb ik 3 jaar geleden een mini solar airheater geconstrueerd, dezelfde als hier: http://www.builditsolar.com/Projects/SpaceHeating/GregCanCol/GregCanCo.htm.
Ik deed dat om te zien of dit werkelijk werkte, en ja, het werkt boven verwachting. Ik gebruikte lege frisdrankblikjes waarin ik aan de boven- en onderzijde met de gatenzaag een gat geboord had met een doorsnede van ongeveer 25 mm. De blikken worden aan elkaar gelijmd met kit en daarna in het frame gezet/gelijmd met kit en matzwart gespoten. Voordeel van deze blikken t.o.v. een buis is de zeer geringe wanddikte en daardoor goede warmteoverdracht. De luchtverplaatsing werd verzorgd door een koelventilator uit een pc welke werd gevoed (12 volt) door 2 in serie geschakelde zonnepanelen. (verkrijgbaar bij de action voor 10 euro p/s) Het voordeel hiervan is dat de ventilator pas gaat draaien als er voldoende zonlicht is, en dus warmte in de collector.
Er zijn wel 2 opmerkingen: hoe langer de buis, hoe heter de lucht, maar hoe lager de luchthoeveelheid. Het is dus een afweging tussen de hoeveelheid buizen parallel en de lengte van 1 pijp. De foto's laten wel zien wat de bedoeling is.
M.vr.groet,

Aad.
 

Bijlagen

  • 001.jpg
    001.jpg
    100,3 KB · Bekeken: 8
  • 003.JPG
    003.JPG
    72,7 KB · Bekeken: 8
  • 004.JPG
    004.JPG
    128,3 KB · Bekeken: 8
verwarming

Lang geleden vonden we in een clubhuis in Tsjechie een Bullerjan houtkachel, hebben deze thuis geinstaleerd, wat aanpassingen gedaan, het verbruik is ca 3 kg hout per uur, zeer aangenaam , deze Bullerjan helpt ook onze centrale verwarming en bespaart daardoor
ca 30 % aan kosten op de centrale verwarming, het hele huis is daardoor aangenaam warm, er zijn diverse houtverwerkende bedrijven die heel graag gratis van hun afvalhout afwillen, mits je een aanhanger hebt, ook een leuke tijdvulling

gr Sjepka
 
Bovenaan