Als niet-roker op bezoek bij Philip Morris

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

feestweek2 088.jpg Het is geen reklame of anti reklame. Maar ik moet het gewoon even kwijt. Eigenlijk moet ik het anders zeggen. Ik wil het graag delen. Vlakbij de botten kerk in Kutna Hora staat een klooster. Het bevindt zich bij de kerk van Maria ten hemel opneming. Een hele mond vol ik weet het. In dit klooster en erachter bevindt zich de fabiek van Philip Morris. Hier worden dus uiteraard cigaretten gemaakt en bevindt zich een cigaretten muzeum.

In dit muzeum ben ik al vaak geweest. En in onze huidige tijd dus vaak alleen. Roken is uit ongezond en dus geen belangstelling voor dit muzeum. Maar ik wel. Via dit muzeum kun je namenlijk in de kantoor en fabriek komen. Je moet dan een paar dagen van te voren een afspraak hiervoor maken. Maar als je toevallig iemand kent (zoals ik) kan heteventueel direct. In de gang van de kantoren bevindt zich namenlijk 2000 m2 aan muurschilderingen. Prachtig gerestaureerd en mooi verborgen.

De grote massa weet niet van het bestaan en loopt er dus aan voorbij. Busladingen naar de bottenkerk. Maar hier op nog geen 100 meter er vandaan komen ze niet. Want wie wil er nou naar een cigaretten muzeum. Mijn kennis werkt er vaak op woensdag en vrijdag. Dus vaak ga ik er op die dagen heen. Maar de werktijden veranderen soms en dan heb je pech. Maar zoals altijd gewoon proberen. Niet geschoten altijd mis zullen we maar zeggen. De uitleg is in het engels en zeer uitgebreid. Elke wandschildering wordt besproken. Men heeft de tijd.
 
Trouwens nog een leuk weetje over de arbeidsomstandigheden bij Philip Morris:

Als je rookt, krijg je X pakjes sigaretten per maand gratis, als je niet rookt krijg je niks. Dus zijn schoonpa en schoonma (die werkte daar ook) uit economische overwegingen maar gaan roken...

Ik weet niet zeker of dit nou echt waar is of niet maar zo ging het verhaal.
 
De komende tijd meer informatie. Ook bevindt zich hier een verzamelaar van oude auto's. Hij heeft er ook verschillende oude tatra's staan. Ook schuren vol met onderdelen. Tevens organiseert hij vaak ruilbeurzen etc. gr. Bert
 
Hartstikke leuk om te horen. Het is hier dan ook prachtig mooi en er wonen hier vele byzonder mensen. Ook met vele mooie verhalen. De komende tijd zullen er een aantal gaan volgen van wat ik heb meegemaakt. Afgewisseld met nieuwe belevenissen en uiteraard ook toeristische mogelijkheden. Vandaag uiteraard weer een nieuw verhaal. Maar eerst na de koffie alles weer klaar maken voor de nieuwe gasten. gr. Bert
 
Bovenaan