Ahoj

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Helemaal nieuw ben ik niet meer, maar ik had me nog niet eerder voorgesteld. Mijn naam is Annette, ik ben 24 jaar en volgens mij daarmee ook één van de jongsten op dit forum? :D
Over ruim een week ga ik voor de derde keer naar Tsjechië, ik vind het land super en ik ben van plan om er vanaf volgend jaar een paar jaar te gaan studeren. Alle info en leuke verhalen op dit forum helpen zeker mee om me beter te kunnen oriënteren! :top:
 
Ahoj en welkom op forum…:top:
Leuk… en wat je gaat in Tsjechië studeren?
Misschien kan ik je met sommige tips helpen.
Ik heb ook in Tsjechië studeerde.

Bedankt, Martina! Ik wil in Tsjechië de master International Relations and European Studies gaan doen. Momenteel ben ik bezig met m'n bachelor Ruslandkunde/Slavische talen en culturen, ik weet nog niet zeker welke ik ga kiezen, maar wel dat ik sowieso Tsjechisch ga doen als bijvak. :D
Wat studeerde jij precies in Tsjechië? En woon je al lang in Nederland? Als je goede tips voor me hebt zou dat super zijn! Děkuji! ;)

Hoi HybridTheory,

Welkom op dit mooie, leerzame forum. Veel lees plezier en we zijn benieuwd naar je avonturen.

Bedankt Esther! Ik zal jullie op de hoogte houden als het zover is.
 

MartinaK

Moderator
Wow, dus Charles Universiteit studeren, faculteit van sociologie

Ik heb economisch opleiding gedaan, later landbouw universiteit gestudeerd en in het end Information technology – audit, security, economy & management. Nog steeds ben ik bezig laatste maanden met onderzoek van mijn doctoral studies in IT – compliance gebied, maar op TU Delft.
4de jaar in Nederland, dus ook kaaskop geworden.
 

kuurgast

Donateur
ik ben 24 jaar en volgens mij daarmee ook één van de jongsten op dit forum? :D
Dat zal je vanzelf wel merken ,de jongeren hier gaan zich nu massaal opstellen in rijen van drie ,
om kennis met je te maken. ;)
Maar welkom en heel veel plezier over een week en in de toekomst in Tsjechië.
Zou zeker leuk zijn om hier verhalen van studenten te kunnen lezen.Is weer eens wat anders dan
vakantie-verhalen of het wel en wee van huisjes-bezitters. :top:
 
Wow, dus Charles Universiteit studeren, faculteit van sociologie

Ik heb economisch opleiding gedaan, later landbouw universiteit gestudeerd en in het end Information technology – audit, security, economy & management. Nog steeds ben ik bezig laatste maanden met onderzoek van mijn doctoral studies in IT – compliance gebied, maar op TU Delft.
4de jaar in Nederland, dus ook kaaskop geworden.

Kaaskop. :D Waarnaar doe je momenteel onderzoek? Of is dat heel ingewikkeld voor iemand als ik, die 0% afweet van IT? ;)

Ik moet nog eens goed uitzoeken naar welke universiteit ik het beste kan gaan. Die master die ik wil doen hebben ze in ieder geval op de Metropolitan University, maar ik heb geen idee of dat een goede universiteit is en of er nog andere mogelijkheden zijn. Weet je misschien iets te vertellen over de reputatie van de Metropolitan University of andere universiteiten?

Dat zal je vanzelf wel merken ,de jongeren hier gaan zich nu massaal opstellen in rijen van drie ,
om kennis met je te maken. ;)
Maar welkom en heel veel plezier over een week en in de toekomst in Tsjechië.
Zou zeker leuk zijn om hier verhalen van studenten te kunnen lezen.Is weer eens wat anders dan
vakantie-verhalen of het wel en wee van huisjes-bezitters. :top:

Dankje! Ik ben benieuwd naar de rijen jongeren! :stout:
 

MartinaK

Moderator
Kaaskop. :D Waarnaar doe je momenteel onderzoek? Of is dat heel ingewikkeld voor iemand als ik, die 0% afweet van IT? ;)

Ik moet nog eens goed uitzoeken naar welke universiteit ik het beste kan gaan. Die master die ik wil doen hebben ze in ieder geval op de Metropolitan University, maar ik heb geen idee of dat een goede universiteit is en of er nog andere mogelijkheden zijn. Weet je misschien iets te vertellen over de reputatie van de Metropolitan University of andere universiteiten?
Ik kan helaas niks over de Metropolitan University vertelen, ik heb nooit op deze gestudeerd en ik heb geen kennissen of kontakten die kan mijn ervaringen vertellen.

Dus wat kan ik je helpen is met de algemene informatie, die wel belangrijk voor je beslissing is. In Tsjechische opleiding systeem, hebben wij grote verschilden tussen de universiteiten die zij door regering sturen en tussen die in privé handen zijn. Dit grote verschilden zijn in de kwaliteit van opleiding en methodes.
State university – zijn meer sterker in theorie gebied en ook met kwaliteit van opleiding en examen. Maar als je deze opleiding heeft, je grote kans later op de markt hebt, door de kennis, je ervaringen en reputaties.

Privé universiteiten – je mout goed opletten, wat je wilt graag hebben. Er zijn goede privé universiteiten, die langere tijd opleiding service leveren en tip van Amerikaanse universiteiten in privé handen (MBA), die kan je niet vergelijken met govermental universiteiten. Wat misschien goed is, dat in privé opleiding je meer tijd besteed op praktijk dan de theorie, meer case study methode in gebruikt is. Maar als je wil later bijvoorbeeld meer gaan studeren, bijvoorbeeld doctoraal opleiding, ga je dus theorie stuk erg missen.

Zelf heb ik state universiteiten gestudeerd, wel zwaar voornamelijk van technologie, wiskunde en andere lessen die waren gegeven, maar nu ben ik goed voorberijd voor de praktijk en doctoraal onderzoek.

Heb je ook naar Karl universiteit bekijken?
Hierbij de link: http://www.ff.cuni.cz/FF-7622.html
Of nog beter in je studie richting: http://iss.fsv.cuni.cz/ISSENG-1.html


Wat de doctoraal (Ph.D.) studies en onderzoek betreft, je moet veel prerequisites te hebben. Ten eerste – Master opleiding in beter niveau, van universiteit. Dus niet het examen doen en slagen als “midioka” student voor 5 punten, maar wel voor 9 of meer, zelf ben ik eigenaar van Marter diploma (rood) with honor.

Ten tweede, je moet goede kennis van gebied hebben, dus voor mij is wel IT en security, compliance gebied. 10 jaren werk ervaringen en veel projecten gedaan wereld wide. International ervaringen vind ik wel belangrijk voor het onderzoek in mijn gebied.

Ten derde, je moet publicatie hebben of actieve zijn in conferenties, lessen geven en andere dingen. IT probleem oplossen en theorie inleveren, die is nog niet op de markt en bekend.

Tenslotte, doctoraal thesis ongeveer 300 pagina in Engelse taal inleveren, beschrijving van je nieuwe theorie, die je moet later presenteren in de zaal met 7 professoren dus die zeggen als je theorie goed of niet is… je slaagt of wel niet… Beetje zwaar, maar only the best will win!:stout:
 
Bedankt voor alle informatie! Zo te zien heb ik nog een lange weg te gaan. :D

Ik heb eens gekeken op de link die je hebt gegeven naar de Univerzita Karlova en dat ziet er wel interessant uit. De master die ik wil doen staat er niet bij (tenminste, niet Engels-talig, en Tsjechisch lijkt me iets te hoog gegrepen.. :p), maar wel een paar masters die in de richting komen. Ik ga de komende tijd eens goed uitzoeken wat de beste optie is!

Succes met je doctoraal! Wanneer mag je voor de Raad der Wijzen komen, of duurt dat nog even? ;)
 

MartinaK

Moderator
Bedankt voor alle informatie!
Succes met je doctoraal! Wanneer mag je voor de Raad der Wijzen komen, of duurt dat nog even? ;)

Graag gedaan, en jij ook bedankt.

Dat gaat ook tijd duren…misschien dit jaar of op het begin van 2011. :confused:
Onderzoek is niet als standaard examen, je hebt geen plan of datum voor examen, dat gaat meer over hoe je onderzoek resultaten goed zijn en ook waneer de promoter de tijd heeft voor de review van je werk. Dat kost mij erg veel geduld… :dank2::dank2:

Ik wens je veel succes ook met je beslissingen en studie!
 
ahoj!!

ahoj even voorstellen

ik ben floryn 19 jaar, geboren in nederland en getogen in tsjechië en ben hier om met wat mede neder-tsjechen te praten, aangezien er in mijn omgeving geeneen zijn.

hobbies zijn voornamelijk muziek, politiek, natuurlijk praten over tsjechie haha

nou

hallo dus allemaal :)
 
Bovenaan