Afwijkend verkeersbord tussen CZ en EU?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als in Nederland aan de rechterkant van de straat onderstaand verkeersbord staat (verbod om te parkeren);
dan mag je alleen aan de rechterkant niet parkeren of stilstaan..
Kortom: in Nederland geldt het alleen voor de kant waar het bord staat (rechts of links)

sign03.gif


Als je nu in CZ zo'n bord aan de rechterkant ziet staan; dan schijnt het zo te zijn dat je aan beide kanten niet mag parkeren. (1 bord rechts geldt voor beide kanten)

Is dit waar?
 
Je haalt iets door elkaar.

Dit bord geld aan de kant waar hij staat.

Maar in CR mag je NOOIT aan de andere kant van de weg gaan staan!!!
(uitzondering: 1 richtingsverkeer)
Als je aan de andere kant wilt parkeren zul je door moeten rijden, omkeren en dan kom je vanzelf weer borden tegen die voor die kant gelden.
Of niet en dan mag je er wel parkeren.

Als jij dus aan de andere kant van de weg geparkeerd staat,
dus met je neus in de rijrichting van die kant,
dan kunnen ze je gewoon een boete geven.

Ook als je even aan de andere kant stopt.

Borden gelden dus ook gewoon zoals in bepaalde EU landen aan 1 kant.
Alleen is er een extra regel in CR!

Ik weet niet hoe vaak je in CR geweest bent,
maar hoor je ondertussen wel te weten.
Bij je eerste vakantie hoort men zich al over de lokale regels te laten informeren hahaha.

Maar dus, het verkeersbord is niet afwijkend!
 
Erik schreef:
Als jij dus aan de andere kant van de weg geparkeerd staat,
dus met je neus in de rijrichting van die kant,
dan kunnen ze je gewoon een boete geven.

Ook als je even aan de andere kant stopt.

Borden gelden dus ook gewoon zoals in bepaalde EU landen aan 1 kant.
Alleen is er een extra regel in CR!

Die regel is zeker niets typisch tsjechisch!! Ik ken niet alle EU landen waar hij van toepassing is, maar België is er alleszins 1 van.
 
DeBelg schreef:
Die regel is zeker niets typisch tsjechisch!! Ik ken niet alle EU landen waar hij van toepassing is, maar België is er alleszins 1 van.

Ik zeg ook niet dat t typisch Tsjechisch is haha
58.gif

maar dat die regel er wel is in CR.

Maar zo zie je maar, CR heeft die regel al heel lang.
Dus nu het EU zou zijn zou het eigenlijk anders moeten zijn begrijp ik uit Ralph z'n vraag toch?!

Nu CR bij de EU zit hoeft niet meteen alles te worden als in de EU. Kan ook niet, aangezien er met alles ook al verschillen zijn in de oude EU landen.

crazy.gif
 
En dan zo'n parkeerverbo(r)d met een pijl naar boven. Dan denk ik dus: vanaf (voorbij) dat bord mag ik niet parkeren. Was precies andersom... tot het bord niet parkeren. Wielklem, jammer
Er stonden overigens aan beide zijden van het bord auto's geparkeerd.
 
Hangt natuurlijk af van het verkeersbord; het bord boven geeft een stopverbod aan ("stilstaan" heet dat in België).
Maar bij ons mag je nooit aan de overkant van de straat tegen de rijrichting in gaan staan; niet parkeren en niet stilstaan.
 
Het is volkomen nieuw voor mij dat je ,als er zo'n bord staat, je in CZ (en ik begrijp ook dus in Belgie) niet mag parkeren tegen de rijrichting in aan de overkant.
Of daar zelfs helemaal niet tegen de rijrichting in parkeren.
Nou dat is in Nederland wel anders, dacht ik!
crazy.gif

Als je hier eerst de straat moet uitrijden en dan keren, en vervolgens weer terugrijden naar waar je dat vrije plekje zag; dan is ie al lang door een ander weggepikt.

Waarom mijn vraag:
In CZ werd ik er namelijk gewaarschuwd door een vietnamese marktverkoopster, dat ik zo niet mocht staan. (ik stond inderdaad tegen de rijrichting in)
Ze vertelde me dat de politie daar geregeld bekeuringen voor uitschreef.
Het was de marktplaats van Hradek bad Nisou; dus de bekeuringen zullen wel naar de daar geparkeerde duitse auto's zijn gegaan.

PS: de getallen op het bord mogen jullie wegdenken; er was geen ander voorbeeld voorhanden.
 
Het is mij ook al opgevallen dat die regel in Nederland niet blijkt te bestaan of toch tenminste niet wordt toegepast. Dat vind ik wel een beetje vreemd omdat er juist daar veel meer wordt gefietst dan in België. Het is vooral om die categorie weggebruikers te beschermen dat de regel in 1977 hier werd ingevoerd.
 
Overigens heb ik zelf ook een vraagje over een afwijkende regel in het verkeer: mag je in Tsjechië rechtsaf draaien als je als eerste aan een rood licht staat en de baan die je wil oprijden vrij is (terwijl het licht nog op rood staat dus). In Frankrijk geldt die regel ook op veel plaatsen, maar daar wordt het geregeld door een oranjegele pijl aan de verkeerslichten. In Tsjechië heb ik het al veel zien toepassen maar vaak aan verkeerslichten waarbij je je kon afvragen waarom daar eigenlijk lichten stonden. Het zou dus puur uit ongeduld kunnen geweest zijn ook.
 
Staf schreef:
mag je in Tsjechië rechtsaf draaien als je als eerste aan een rood licht staat en de baan die je wil oprijden vrij is (terwijl het licht nog op rood staat dus).

Nee mag zeker niet.

Mits er een bordje bij zou staan ofzo,
maar heb t zelf nooit gezien volgens mij haha.

Als rechtsaf evt wel zou mogen rijden en rechtdoor niet,
dan worden er gewoon 2 stoplichten geplaatst,
1 voor rechtdoor en 1 voor rechtsaf.

In Nederland slaan fietsers trouwens wel gewoon rechtsaf als het stoplicht op rood staat, of dat nou helemaal mag weet ik niet. Ik rij zelf met de fiets altijd door rood haha.

Maar in Tsjechie mag je dus niet rechtsaf slaan als het rood is ookal sta je vooraan.
 
Staf: Dat is inderdaad ook weer zo'n regel die weer niet overal geld..

In Duitsland staat er bij stoplichten vaak "een bordje met een groene pijl" naar rechts..
Dit betekent dat je gewoon rechts af mag slaan; zonder het verkeer te hinderen... Een prima regel, overigens.. (doorstroming bevorderend)

PS: deze regel geldt alleen in gebieden van Duitsland waar er niet een groot verkeersaanbod is.. (drukte)
In het Ruhrgebied bijvoorbeeld; zie je dit bord maar weinig..

In Nederland is het sinds enkele jaren voor fietsers ook geoorloofd om "door rood licht" rechts af te slaan..
 
ralph: mag ook niet, alleen als erbij staat : reschtaf slaan toegestaan. HET MOET ER DUS BIJSTAAN in NL
58.gif
 
Bovenaan