Advies gevraagd: omg. Frymburk of Pisek?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Welke omgeving raad je ons aan?

  • Frymburk

    Stemmen: 1 11,1%
  • Pisek

    Stemmen: 8 88,9%

  • Totaal aantal stemmers
    9
  • Opiniepeiling gesloten .
We willen dit jaar weer met z'n 4en naar Tsjechië, nu twijfel ik tussen 2 accommodaties die nogal wat kilometers uit elkaar liggen (zo'n 80). Wie heeft er tips en suggesties waarom we juist voor de ene plaats of juist voor de andere plaats moeten gaan?

We gaan met 2 kinderen van (tegen die tijd) 5 en 7 1/2.
Interesses liggen bij:
- Kastelen bezoeken (voor dochter liefst een beetje "sprookjesachtig" à la Hluboka)
- Natuur: Bos, meren, heuvels/bergen
- Dierentuin/park(en)

Ik twijfel tussen een plaatsje vlakbij het Lipnomeer (iets ten noorden van Frymburk) en een plaatsje iets ten zuiden van Pisek.
 
volgens mij kun je bij Pisek je vakantie wensen het best in vervulling laten gaan. Burchten en kastelen zijn er zowiezo redelijk in overvloed in Tsjechie.
Weet ze niet uit mijn hoofd maar bijvoorbeeld Cervena Lhota ligt iets gemakkelijker tov Pisek dan Lipno. Verder heb je nog Orlik nad Vltavou en Zvikov, die andere die er aan de andere kant van de rivier ligt (stukje zuidelijker).
Bossen/heuvels/meren heb je vrijwel overal. Heb je toch zin om Lipno te bezoeken dan is het een uurtje rijden vanuit Pisek.
Dierentuin weet ik zo niet. Alleen Plzen.
 
Wij vonden Frymburg behoorlijk toeristisch, klein Valkenburg. Dierentuin Hluboka moet je echt doen! Kasteel Orlik, met prachtige tuinen lijkt me ook leuk voor ze. Ik zou voor Pisek gaan.
 
Heb je toch zin om Lipno te bezoeken dan is het een uurtje rijden vanuit Pisek.
Van Pisek naar Lipno is echt wel verder dan een uur rijden hoor: Pisek - Porezanky = 45 minuten, dan nog naar Lipno = 1,5 uur rijden... reken maar uit.
Maar je kunt vanuit Pisek ook leuk naar Praag, da's goed te doen! Uurtje, denk ik.:top:
 
Ik zou voor Pisek gaan!
Kastelen, water genoeg in de buurt.
En niet zo toeristisch al het Lipnomeer.
Lipno is ongeveer 1.5 uur rijden vanuit Pisek, goed te doen voor een dagtochtje!
 

Ad Verschoor

Donateur
Arno, aangenaam kennis te maken. Ik geloof dat ik je niet zoveel hoef te vertellen, want volgens mij ben je aardig op de hoogte van Tsjechie. Toch raad ook ik je aan te kiezen voor Pisek. Ten eerste is Pisek zelf een leuke plaats en je bevindt je zeer centraal ten opzichte van andere bezienswaardige plaatsen. De interesses die je aangeeft, zijn allemaal aanwezig in deze regio. Ook de prijzen zijn lager in de regio Pisek, want rond Lipno worden echt al Nederlandse prijzen gehanteerd. Zelf zoek ik tijdens mijn rondreizen altijd locaties op die centraal liggen in het te bezoeken gebied en ga dan uit van een straal van 50 kilometer. Ik wens je, met je gezin, uiteraard nu al een heerlijke vakantie toe.
 
Arno, ga maar bij Pisek! Pisek is zelf een leuk stadje, met een leuk klein centrum met veel restaurants. Ook is er een interessant museum. Ik kan het weten, ik heb er zelf 4 jaar gewoond. Mijn favoriet restaurant toen was "U Reineru", zomers ook buiten. Dicht bij Pisek is kasteelruine Zvikov en kasteel Orlik. Dicht bij kasteel Zvikov is de "Pivovarsky Dvur Zvikov", een klein maar zeer goed restaurant en brouwerij, met het meest fantastische bier wat ik ooit heb gedronken. Bovendien kan je flessen meenemen (met Grolsch-sluiting) Vanaf Orlik kan je een boottocht maken op de rivier. Vanuit Pisek is Tabor en Jindrichuv Hradec ook dichtbij. Tevens Ceske Budejovice (54 km) en het fantastische stadje Ceske Krumlov (80 km). Zwembad Hluboka is ook al genoemd en daar is ook een wonderschoon kasteel. Ook is dicht bij Hluboka een klein dierentuintje. Ook vanuit Pisek is de Sumava goed te bereiken.

Arno, vanuit Pisek naar Praag is 107 km., je doet er een ietsje meer dan een uur over. Ik heb het tussen 1997 en 2000 iedere dag gereden, half 2-baansweg, half snelweg. 's Ochtends om 8.00 uur weg, dan ben je er om 9.15 uur.
 
Die had ik al gelezen ja! Mooi verslag, leuke foto's ! Vooral die foto Jelle over de trappen van het kasteel in Hluboka vond ik erg leuk! Ik vroeg me gelijk af of je dit in Nederland ook zo zou meemaken?

Overigens dubben we nu ook over een vakantiehuisje vlak onder Ceske Budejovice...
 
Geen idee Arno. Nederland heeft in tegenstelling tot onze omringende landen goede voorzieningen voor mensen met een beperking, maar Tsjechië blijft mij positief verbazen. Zo ook hoe Jelle's rolstoel meeging in die kabelbaan. Ik heb zo maar het gevoel dat zoiets in Nederland sneuvelt in het woud van regeltjes:denk:
 
De dingen die we graag zouden willen doen zijn:

- Kasteel en dierentuin in Hluboka
- Boomtop pad Lipno
- Lipnomeer en/of Orlik
- Ceske Budejovice
- Cesky Krumlov

En verder is het een beetje afhankelijk van waar we precies heen gaan... en wat er in de buurt te doen is.
 
Geen idee Arno. Nederland heeft in tegenstelling tot onze omringende landen goede voorzieningen voor mensen met een beperking, maar Tsjechië blijft mij positief verbazen. Zo ook hoe Jelle's rolstoel meeging in die kabelbaan. Ik heb zo maar het gevoel dat zoiets in Nederland sneuvelt in het woud van regeltjes:denk:

Nouja, dat bedoelde ik dus ook eigenlijk... Misschien hebben we in Nederland wel te goede voorzieningen voor mensen met een beperking, als er dan ergens geen voorziening is, dan weten we het ook even niet.... Kreeg de indruk dat het in Tsjechië meer improviseren is, maar dat er wel moeite wordt gedaan om het dan toch te regelen...

Maar dat is wat ik zo uit je verslag opmaak hoor, heb zelf geen ervaring op dit gebied.
 
Bovenaan