Aanvraag NL Nationaliteit

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ben al 5 jar in Nederland en dit jaar kan ik NL nationaliteit aanvragen. Mijn pasje is helaas niet geldig (ups) omdat ik niet meer bij mijn moeder woon. Daarom moet ik een andere pasje laten maken (kost ongeveer 300 eurie) om met deze papieren te laten maken.

Weet iemand hoe zal het zijn als CZ in EU komt??? Moet ik dan nog een nieuwe pasje laten maken??? Hoe kan ik dan NL nationaliteit aanvragen???

Dat pasje is te duur voor mij. De laatste twee weken van de maand heb ik geen geld meer en nog een nieuwe pasje betalen. Weet iemand iets???
 
Als je aan kunt tonen dat je echt geen geld hebt voor zo'n pasje, zou je naar het gemeente huis kunnen. Die hebben wellicht een potje met geld waaruit ze je kunnen ondersteunen. Ik weet niet of dat ook voor "buitenlanders" geldt die de nederlandse nationaliteit niet hebben, maar dat is het eerste dat in me op komt.

Success!
 
aangezien de gemeente sinds kort deze dingen moeten afhandelen,kan de gemeente je hier alle info over geven .waarschijnlijk hebben ze geen potje voor dit soort zaken,hoe lang is je pasje al niet meer geldig?
 
D

Deleted member 495

Guest
Ik denk ook niet dat ze een potje hebben voor dit soort van 'probleem gevallen'. Geld op is een 'naar' probleem, maar daar zal de gemeente geen boodschap aan hebben.
 
In veel gevallen heeft de gemeente daar wel oren naar! De zwakken in de samenleving, zoals ze dat noemen, kunnen bijvoorbeeld geld krijgen als de wasmachine stuk gaat, wanneer ze geen geld hebben om op vakantie te gaan etc.

Als je kijkt hoe Kvetinka hier nederlands schrijft, dan lijkt ze mij wel aardig "ingeburgerd" hier na 5 jaar! Dat is op dit moment het topic in de staat der Nederlanden.

Ik hoop voor haar dat ze van zo'n regeling gebruik kan maken, want als ze actief medelander wil worden, dan zou de huidige regering daar, gezien hun geblaas uit de ivoren toren, alles aan moeten doen om haar te helpen!

wie A zegt, zal ook consequent B moeten zeggen.

Wellicht kun je ook naar de stiching rechtshulp gaan. Ik meen dat je daar voor een euro of 15 een verkennend gesprek kan voeren. Zij kunnen je dan waarschijnlijk vertellen hoe je dit het beste aan kunt pakken, en bekijken of ze iets voor je kunnen betekenen.

Voor meer informatie : www.bureaurechtshulp.nl Ze hebben mij in het verleden eens goed geholpen met het oplossen van een arbeidsconflict. Ik was toen Fl 25,- kwijt, en heb een aantal duizenden guldens schadeloos stelling gekregen via de kantonrechter.
 
Is de optie om weer officieel bij je moeder te gaan wonen een optie? Ik weet niet of je controle krijgt, en hoever je van haar vandaan woont. zo'n terug verhuizing op papier, kost voor zover ik weet niets. Als dat je pas weer geldig maakt? Waarom niet!

Laat als je wilt even horen hoe het gaat / opgelost is. Velen zullen je dankbaar zijn.

Success!
 
D

Deleted member 495

Guest
Ik hoop voor haar dat ze inderdaad iets voor haar kunnen betekenen. Ik denk wel dat ze gaan kijken of ze een inkomen heeft en hoe hoog dat is. Wellicht lappen ze dan wat bij.
 
prima idee,je moet het altijd proberen.zo,n potje kan per gemeente anders liggen.sukses in ieder geval.
 
D

Deleted member 495

Guest
PS dat van die rechtshulp is een goede tip. Die mensen zullen het wel weten.
 
Je hoeft in principe die dure verblijfsvergunning niet te verlengen. Vanaf 1 mei kun je je gewoon bij je gemeente aanmelden en betaal je €28,- voor het EU-document. En dan kan je nog altijd naturalisatie aanvragen. Kijk op www.ind.nl voor meer info hierover.

Mijn partner zit in hetzelfde schuitje. Er zijn gewoon 2 opties voor mensen die al een oude verblijfsvergunning hebben. Let wel op de kleine verschillen tussen beide documenten. Mijn partner bijvoorbeeld heeft met het oude document wel recht op studiefinanciering, maar met het EU-document niet... Dus kiezen wij er wel voor de oude vergunning te verlengen.

Groet,
Josef
 
Bedankt voor jullie tips.

Mijn story:

In het noorden (Friesland) kon ik geen werk vinden. Toen kwam ik naar Randstad. Hier heb ik werk gevonden en nog een jaar gestudeerd.

Ik ben al meer dan half jaar huis uit. Maar mijn pasje is hiermee ook niet meer geldig. Terug naar huis??? Ja liever niet. Dan raak ik mijn werk kwijt en ga volgend jaar weer studieren hier in Rotterdam. Zal wel jammer zijn om weer voor de honderste keer opnieuw te beginnen. Het is niet de eerste verhuizing hier in Nederland.
Volgend jaar wil ik ook samen gaan wonen met mijn vriend. Maar het zal nog een jaartje duren. Dus geen mama meer
blush.gif
.

Ja en met die EU pas. Dan zal ik geen studiefinanciering kunnen krijgen en die móét ik echt hebben, want dan wordt het geen rekening betalen of eten.

Ik krijg op dat moment 700 eurie schoon per maand. Daarvan gaat ongeweer 450 á 500 eurie aan vaste lasten (geen water of electra), maar boven mijn huur komen er andere kosten die ik moet betalen zoals verzekering enz. Blijft ongeweer 200 over. Mijn moeder heb bij me 600 eurie van vorig jaar, mijn vriend 1000 en mijn broertje 100 eurie. Dat moet ik ook terugbetalen omdat het geen sommen zijn van 10 eurie.

Als ik ga studieren ga ik voor ongeweer 12 uur werken (6 eurie per uur - schoon) en dan moet ik die studiefinanciering hebben en das dus wat ik weet van vorig jaar 450 eurie schoon.

Ja dus die pas verlengen zou niet kunnen. En als ik met de EU pas geen studiefinanciering krijg
shocked.gif
!!!

Probeer dan die rechtshulp. Eerst afwachten en informeren.

Bedankt allemaal.
 
D

Deleted member 495

Guest
Tja dat is geen vetpot. Sterkte er mee en laat ons even weten hoe het afloopt.
 
Beste Kvetinka,

Ik schreef dat in het geval van mijn partner ze geen studiefinanciering meer kreeg, maar als je kunt aantonen dat je meer dan 32 uur per maand werkt, of gewerkt hebt, kom je er weer wel voor in aanmerking !! Er is dus een goede kans dat je wel studiefinanc. met de EU-pas kunt krijgen. Zoek het goed na op de site van de IB-groep: www.ib-groep.nl

Je kan met een bepaald schema uitzoeken aan welke voorwaarden je moet voldoen.

Succes,
Josef
 
Bedankt Jozef, ga het uitzoeken. Ik heb wel 32 uur gewerkt en soms meer, maar nu werk ik niet een 30 uur per week. Heb geen vaste contract nog en die wil ik niet, volgend jaar studieren.

Maar ik ga nu kijken op die site.

Kusjes voor je hulp.
Kvetinka
 
Hoi,

Heb gevraagd over die studiefinanciering en als ik een geldige verblijfsverguning heb en ga voltijds naar school dan heb ik toch recht op studiefinanciering. Ik denk dat ik nog wacht met die nationaliteit tot dat ik geld voor heb. Kan nog jaartje wahten toch??? Ook al zal het leuk zijn om die al nu gaan regelen. Moet toch wat op wachten.

Bedankt allemaal,
Kvetinka
yeah.gif
 
Bovenaan