174 vaten bier, 30 varkens, 4,5 koeien

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Volgens een onderzoek van het Tsjechische Bureau voor de statistiek heeft gemiddelde Tsjech in de jaren 1950 tot 2010 in totaal 174 vaten (van 50 liter) bier opgedronken, en ook nog 30 varkens en 4,5 koeien opgegeten.

Meer over de resultaten van onderzoek wat een gemiddelde Tsjech geconsumeerd heeft in de afgelopen 60 jaar is hier te lezen (in het Tsjechisch).
 
Ik probeer me al die vaten, varkens en koeien in mijn huis voor te stellen.
Dan al het brood, de brandstof en water nog erbij en mijn huis is echt te klein.
En wordt het tijd voor een tweede hypotheek voor een tweede huis.
 
Even teruggerekend betekent dit 10 glazen bier per week. En dan heb ik het over Nederlandse glazen en dus niet eens heerlijke Tsjechische halve liters.

180 glazen uit een 50 liter vat (Die 180 kan je over discussiëren)

174x180=31.320

Dat is per jaar 31.320/60=522 (Eigenlijk is het 61 jaar)

Dat is per week 522/52=10

Dan maar geen Tsjech want ik red het er niet mee! :stout:
 
Wimd jouw berekening klopt.
Maar toch klopt er iets niet: er heeft daar iemand echt zitten slapen toen hij de statistiek bij elkaar rekende. Of teveel bier gedronken.
Laten we die varkens ook eens ontleden, misschien dat dat meer zicht geeft.
 
Een varken weegt bij de slacht ca. 110 kg.
Dit levert ongeveer 70 kg vlees op voor de consumptie

Dus...............

30x70=2100

Dat is per jaar 2.100/60=35

Dat is per week 35/52=700 gram.

Dat lijkt mij ook niet al te veel.

Nog even een kleine toevoeging.
Bij je geboorte drink je meestal nog geen bier en een knie krijg je dan nog niet echt weg.
 
Misschien moet men met het interpreteren van de statistieken rekening houden met het "communistisch tijdperk".

In die tijd was bijvoorbeeld vlees amper te krijgen. Dagelijks vlees eten was weggelegd alleen voor partijgezindten of mensen die kennissen achter de toonbank hadden. Zo ook veel andere producten waren schaars, en niet voor iedereen weggelegd.

Bier was er altijd.
 
700 gram varkensvlees per week lijkt mij juist wel veel!
de aanbevolen hoeveelheid vlees is 100 gram p.p.p.d
niemand eet elke dag varkensvlees maar ook kip, rundvlees, vis, wild of vegetarisch
 
Ik denk, dat het woord GEMIDDELD een belangrijk gegeven is.
Niet alle Tsjechen drinken bier of eten varkensvlees.

Als voorbeeld:
Ik heb op onze meeting in Apeldoorn genoeg aan 1 liter bier per deelnemer, zo is gebleken de laatse jaren.
Gemiddeld drinken de gasten dus 1 liter bier.
Ik ken mensen die meer drinken :D , maar dat is niet belangrijk voor het totaal.
 
Kinderen drinken inderdaad geen bier en verorberen geen hele varkenskie. Deze groep fluctureerd overigens, daar de meting over een periode van 60 jaar is gedaan. Daarnaast denk ik dat het aantal Tsjechen dat geen bier drinkt en varkensvlees eet, verwaarloosbaar is. En dat mensen zich massaal aan voedingsaanbevelingen houden, zie ik in de praktijk weerlegt.
De productiecijfers uit de communistische periode zijn waarschijnlijk onbetrouwbaar, maar een autocratisch regime rekent ze liever omhoog dan omlaag.
Enkele mensen met een extreem laag verbruik trekken het gemiddelde natuurlijk zeer omlaag, maar producenten kijken niet naar het gemiddelde, maar naar de meerderheid van de consumenten (hier geldt natuurlijk weer wat terughoudendheid aangaande de communistische periode).

Als de cijfers gebasseerd zijn op wat verbruikers aangeven, dan begrijp ik ze: mensen zijn geneigd door voedingsaanbevelingen en bewustzijn van hun ongezonde gedrag, hun gemeldde verbruik naar beneden bij te stellen.
Maar ik neem toch aan dat de cijfers gebasseerd zijn op productiecijfers minus export en plus import. Eigen klandestiene productie laat ik gemakshalve uit beeld.

Blijf ik er bij: als hoeveelheid lijkt het veel, teruggerekend naar dagelijks gebruik is het weinig. Misschien dat de cijfers over de afgelopen twintig jaar meer zouden vertellen.
 
Ik denk, dat het woord GEMIDDELD een belangrijk gegeven is.
Niet alle Tsjechen drinken bier of eten varkensvlees.

Als voorbeeld:
Ik heb op onze meeting in Apeldoorn genoeg aan 1 liter bier per deelnemer, zo is gebleken de laatse jaren.
Gemiddeld drinken de gasten dus 1 liter bier.
Ik ken mensen die meer drinken :D , maar dat is niet belangrijk voor het totaal.

Ga ik toch in november beter m'n best doen.
Bestel voor mij alvast maar 2 liter Kees.:D
 
Bovenaan