“Kalm blijven!” riep radiozender op 15 maart 1939

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Teleurstelling en gevoel van machteloosheid bij iedereen die 15 maart 1939 naar de radio zaten te luisteren:

“In opdracht van de president delen we u mede, dat vandaag 15 maart 1939 vanaf 6 uur het Duitse leger Tsjechië & Moravië heeft bezet”.

Hitler heeft het Protectoraat Bohemen-Moravië gesticht. Slowakije profiteerde hiervan en riep de onafhankelijkheid uit en werd een Duitse vazalstaat.

http://www.mojenoviny.cz/z_domova/rozhlas040315.html
 

Bijlagen

  • 12181-rozhlas_nemci.jpg
    12181-rozhlas_nemci.jpg
    7,3 KB · Bekeken: 35
Vašek, ik wil niet vervelend doen, maar het is niet juist om te zeggen dat Slovakije profiteerde van het protectoraat om een eigen -vazal-staat te stichten.
Het Arbitrage van Wenen, uiteraard weinig neutraal, besliste dat in het algemeen belang opportuun was om zo'n staat op de richten. Waarom?

1) Een al te groot Hongarije, dat heel Slovakije terug opslokte zou als regionale grootmacht een potentiële machtsfactor kunnen zijn die tegen de Nazi's kon ageren.
2) Eigenlijk werd met de 'onafhankelijkheid' een soort tweede München-trauma gecreeërd ten aanzien van de Tsjechen - een beetje van - doe ze maar eens lekker pijn, daar in Bohemen en Moravië.

Uiteindelijk was de hele onafhankelijkheid best wel een farce, achteraf is dat ook gebleken.
Maar inderdaad, we mogen er vandaag wel even bij stil staan...
 
Stijn, je doet niet vervelend, maar hoe zou jij het omschrijven?

Misschien had ik het woord "profiteerde" niet moeten gebruiken, maar zo werd er wel over gedacht.
 
Vervelend doen is een beetje een van mijn hobbies, mijn excuses daarvoor, Haha. Noem het maar de betweter uithangen.
Profiteren klinkt zwaar, vanuit Tsjechische optiek logisch, maar de Slovaken hadden eigenlijk geen andere keus.
Later tijdens het Slovaakse verzet is ook gebleken dat die onafhankelijke Slovaakse staat erg nuttig kon zijn voor Tsjechische verzetsactiviteiten. Slovakije bleef natuurlijk altijd dichterbij Tsjechie staan - voor de regering in ballingschap in Londen was het dan ook een uitermate handig instrument. Ook de Communisten van Gottwald hadden dat begrepen...
 
Maar Jozef Tiso stond toe dat de Duitse troepen Slowakije mochten bezetten en zo werd Slowakije een bondgenoot van Duitsland.
De Slowaakse regering was sterk verbonden met de nazi's in Duitsland en dat betekende onder andere dat tijdens de oorlog rond 70.000 joden en andere “ongewensten” naar concentratiekampen afgevoerd werden.

Niet alle Slowaken stonden achter de regering, er ontstond ook een verzetsbeweging die in 1944 in opstand kwam tegen de Duitsers.

Na het einde van de oorlog in 1945, werd de Republiek Tsjechoslowakije weer in het leven geroepen. Premier Jozef Tiso werd opgehangen voor verraad en collaboratie met de Duitsers.
 
Bovenaan