Veel inbraken in vakantiehuizen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

beste leden, voor een ieder die een huis bezit in Tsjechie, met name het Reuzengebergte, er zijn aanwijzingen dat het dievengilde actief is!
ik schrijf dit niet zomaar als U begrijpt wat ik bedoel.
Waak over Uw eigendom en neem maatregelen!!
U bent gewaarschuwd!
 
Ik ga niet zo ver weg, Hier naast mij is deze week ingebroken , en ook daarnaast, enz.
En we wonen nog steeds in NEDERLAND.
 

kuurgast

Donateur
@ Rainbow de aantallen van gestolen auto's is al de helft minder sinds 2008. Bron: liberec.idnes.cz.
Politie controleert ook regelmatig vakantie huizen om inbraak te voorkomen, op sluitingen van deuren, ramen etc.
Afgelopen jaren waren er meer forumleden die ongewenst bezoek hebben gehad van ongenode gasten.
 

Vodnik

† In Memoriam
Politie controleert ook regelmatig vakantiehuizen

Dat klopt en is al een aantal jaren zo. Toen CZ bij Schengen kwam ontstond er een overschot aan grenspolitie, deze mensen zijn toen ingezet voor oa controle op weekendhuisjes (niet alleen voor de buitenlanders). Er werd na controle en sticker op de deur geplakt dat je woning "onder controle" staat / gecontroleerd is.

Wat betreft tralies voor de ramen: bij een aantal verzekeringsmaatschapijen is dit zelfs verplicht (kijk je polis er op na, anders krijg je problemen bij uitkeren als je weekendhuis leeggehaald is)
 
Toevallig kreeg ik gisteren van onze huisbewaarder te horen dat er verleden week is geprobeerd in te breken via het kelderraam. De huisbewaardster werd gealarmeerd door de voetstappen in de verse sneeuw. Later bleek dat ook bij onze buren is geprobeerd binnen te komen, daar had men zelfs een raam uit de sponningen gehaald. wat de reden is dat de inbrekers niet verder zijn gegaan weten we niet, maar we zijn wel heel bang dat zij terugkomen.
 
Wij zijn blij met de sociale controle ter plaatse...

(en bovendien ook in Cothen, wat het inbrekersgilde ook wel weet te vinden!:kwaad:)

Tralies vind ik niks, kijk in Spanje: de huizen zien er soms uit als ware vestingen.
 

Vodnik

† In Memoriam
De sociale controle is de beste en die hebben wij ook! Echter, als er tóch nog ingebroken wordt en je hebt géén "tralies" voor/in de ramen en in je polis staat dat dat nodig is, dan heb je toch echt een probleem!

(dat onze sociale controle goed werkt bleek afgelopen zaterdag toen we een telefoontje van onze "social controller" kregen dat er rook uit de schoorsteen kwam! Klopte dus, ik had op afstand -via telefoon- de pelletkachel ingeschakeld!)
 
  • Leuk
Waarderingen: Baan

Tabe

† In Memoriam
Gelukkig hebben wij nog nooit last gehad van inbraak. Eventjes afkloppen. Burentoezicht van het gehele dorp, denk ik. Verder zorgen wij er voor dat we nooit waardevolle spullen achterlaten in ons huisje. Dus als men ongewenst binnenkomt vinden ze niks wat ze kunnen gebruiken. Zelfs geen eten. Bij ons geen tralies voor de ruiten of stalen deuren. Ik ben niet van plan om mijn vakanties in een soort gevangenis te houden. Willen ze toch binnenkomen dan hoop ik dat ze dat met zo weinig mogelijk schade doen.
 

Vodnik

† In Memoriam
..... Willen ze toch binnenkomen dan hoop ik dat ze dat met zo weinig mogelijk schade doen.
Dat is alleen op te lossen door de sleutel (aan de buitenkant!) er in te laten zitten, of een briefje met info waar de sleutel ligt (wel in tsjechisch graag! In somige delen van CZ is romani waarschijnlijk succesvoller))
 
In sommige delen van de criminele sector zijn de roma waarschijnlijk zwaar ondervertegenwoordigd. Ik noem slechts corruptie, onterecht opstrijken van gigantische bedragen aan onterechte euro subsidies, grootscheepse fraude bij bouwprojecten, miljoenen kronen achteroverdrukken van overheidsgelden. Kortom de witteboordencriminaliteit.

Ik vraag me af waar de financiële schade het grootst is.
 
een balletje gehakt met gif en weg hond, weg beveiliging..
bovendien dien je dan je perceel volledig omheind te hebben..en..de hond dient elke dag verzorgd te worden..
geen oplossing voor mensen die er NIET permanent wonen dus.
 
Bovenaan