Zuid Bohemen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Re: Tips voor Zuid-Bohemen?

Tja wat is leuk? Oostenrijk ligt er dicht bij, is dat leuk?
Zuid Bohemen bekend zijn de Sumava (Böhmerwald), meer van Lipno, de steden Cesky Krumlov (staat op de Unesco-lijst historische steden), Ceske Budejovice, Trebon, Tabor en Jindrichuv Hradec.
Alle genoemde steden hebben googlebare sites...
Daarnaast is er een redelijk goede reisgids in de Dominicus-reeks die uitgebreid op het gebied ingaat. Vaak zijn dergelijke boeken ook in de bibliotheek te lenen (alhoewel de reisgidsen in deze tijd van het jaar soms geplunderd zijn door mensen die verder nooit in een bieb komen).
 
Meer info over Zuid-Bohemen?

We zij nu drie keer naar Tsjechië geweest, tot grote tevredenheid. De laatste twee jaar zijn we in Zuid Bohemen geweest (Dobra Voda bij Horni Stropnice/Nove Hrady). Op mijn homepage ben ik bezig om info omtrent Zuid Bohemen te publiceren en dan vrij specifiek, maw dit is interessant en dit is precies de route er naar toe. Graag ontvang vik an een ieder die daar geweest is nog meer info (mvandermeij@casema.nl, http://home.casema.nl/mvandermeij

<font color="blue">Link van de website aangepast; stond een haakje achter dat er niet in thuishoorde - Punk </font>
 
Markten in Zuid-Bohemen

eind april vertrekken we naar Podoli, zuid Bohemen, tussen Klatovy en Zelezna Ruda.
Ik vind het altijd leuk om plaatselijke markten te bezoeken. Ik heb ook al gezocht op internet en er zijn heel wat sites van steden daar in de buurt maar die zijn allemaal in het Tsjechisch en er is geen vertaling voorzien.
Heeft er iemand weet van markten in steden in de buurt of kan er iemand met kennis van het tsjechisch een kijken op die sites of er iets vermeld is over een wekelijkse, maandelijkse of bijzondere markten?
Steden in de buurt zijn : Zelezna Ruda, Klatovy, Susice, Strakonice, Prachatice, Volary, Nyrsko, Velhartice, Hartmanice, ...
Dank u voor de info...
Pff, nog goeie 6 weken en het is zover...hopelijk is de sneeuw gesmolten ondertussen en breekt er een klein lentezonnetje door om prachtige wandelingen te maken.
 

Tabe

† In Memoriam
chantal schreef:
bijzondere markten?
Zelezna Ruda, Klatovy, .
Chantal.
Ik kan alleen wat zeggen over markten Zelezna Ruda en Klatovy,

Zelezna Ruda is een voortdurende markt van voornamelijk ondernemers van Vietnamese oorsprong. Best leuk om door die stalletjes te wandelen. Je wordt er wel "belaagd" door Vietnamese verkopers. Advies: als je van plan bent iets te kopen, altijd (behoorlijk) afdingen. Veel textiel en snuisterijen. Bij textiel moet je oppassen voor de kwaliteit. Heb daar eens ondergoed gekocht ..... (zie eerdere berichten hierover).
In Klatovy is een wekelijkse markt op maandag, ook hier veel Vietnamese ondernemers met kledingstalletjes. Ook hier afdingen! Verder veel verse groente en ook vis.
Markt stelt voor de rest eigenlijk niet zo veel voor.
 
domazlice

In Domazlice is het markt op woensdag. Traditioneel met kleding , groeten en fruit. Veel Duitse grenstoeristen. Leuk om tegelijkertijd deze prachtige Chodenstad eens te bezoeken (vooral het museum van Jindrich Jindrich).
 
sneeuw ??

Hey mensen
Al bedankt voor de info over de markten. Er mogen nog mensen reageren hoor...
Pff, sneeuw...tja, sommige mensen vinden dat leuk maar ik ga liever wandelen in een lente-achtige omgeving. Ik hoop voor mijn part dat de sneeuw gesmolten is tegen de laatste week van april.
Is het anders nodig om sneeuwkettingen mee te nemen??
 

Pelhřimov

Donateur
chantal schreef:
...Pff, sneeuw...tja, sommige mensen vinden dat leuk maar ik ga liever wandelen in een lente-achtige omgeving. Ik hoop voor mijn part dat de sneeuw gesmolten is tegen de laatste week van april.
Is het anders nodig om sneeuwkettingen mee te nemen??
Ik hoop dat er geen wateroverlast komt door al die smeltende sneeuw...
 

Freddy2005

† In Memoriam
Tabe, ooit op de markt gelopen met je laarzen aan ? Jeanne heeft groot gelijk, wateroverlast op het marktplein is helemaal niet leuk. Of met z'n allen met het bootje naar de wekelijkse markt of naar de Vietnamees om nieuwe onderbroeken.:deuk:
 
Markten Lipnomeer/Zuid-Bohemen?

weet iemand op welke dagen in welke dorpen in omgeving van het lipnomeer er markt is? Ik ga er eind juli naar toe.

Zijn deze markten ook een beetje lokaal/landelijk? Zie je er veel streekproducten? Of , zoasl ik al eerder in dit forum heb gelezen, errug bevolkt door aziatische ondernemers:(?

groetjes
 
Hi Monikiki,

Echt markten zijn er niet echt in Tsjechië, als een je weekmarkt bedoelt zoals hier in Nederland. Je hebt soms wel een wekelijkse markt, maar die zijn vaak zeer klein met wat groente en fruit. De Aziatische markt, zoals jij bedoelt, is niet echt interessant, maar als je van tuinkabouters houdt moet je hier zeker naartoe. ;)
Er is wel een soort van jaarmarkt in Holasovice (ligt als Unesco dorp ca. 15 ten noordwesten van Ceske Budejovice) en die vindt meestal plaats in de 3e week van juli. Ik ben hier in 2004 geweest en vond het erg leuk; veel lokaal gemaakte spullen en natuurlijk de klobasy en pivo niet te vergeten!

Veel plezier in la Czech!

Groet,
Sandra
 
rondom het lipnomeer zijn regelmatig en soms zelfs vaste markten. bijvoorbeeld in Frymburk, maar dit zijn alle markten met voornamelijk kleding en schoeisel. Speelgoed(met in Nederland verboden speelgoedwapens, omdat ze echt lijken) en enkele met groente en fruit. Volgens mij worden ze echter allemaal bemand door vietnamezen.
 
Wat te doen in Slapy (bij Tabor)?

Hallo beste lezers

Wij Joke en Gerrit hebben een vakantie geboekt in Tsjechie in de plaats Slapy bij Tabor. Is er iemand die weet wat er in de buurt te doen is en heeft iemand daar ook foto's van? Zou leuk zijn om iets van jullie te horen

MVG Gerrit & Joke
 

Macek

Geroyeerd Lid
Tabor is op zich een mooie plaats, verder zou je een uitstapje kunnen maken naar Ceske Budejovice en naar Ceske Krumlov, deze laatste plaats is een unesco monument een schitterende plaats. Verder kan je op de zoekfunctie nog het een en ander vinden, veel suk6
 
heb je hier iets aan?

Hoi,

Ik heb bij het zoeken naar steden en mooie plekken in Tsjechie de pagina; Tsjechie.starttips.com gebruikt. Daar is ook een kopje Regio&provincie. Misschien heb je hier iets aan. Veel succes.:lees:

groetjes,

Mayca
 
Je kan natuurlijk ook altijd even op zuidbohemen.startpagina.nl kijken, hier staan ook een zooi links op naar websites die uitsluitend over Zuid Bohemen gaan.

In de buurt van Tabor is genoeg te zien en te beleven, er zijn een aantal mooie kastelen, historische stadjes, enz....
Misschien moet je op dit forum eens zoeken op "Zuid Bohemen".

Vanuit Tabor is het ook goed te doen om een dagje naar Praag te gaan.

Of iemand foto's heeft van de omgeving van Tabor ??
Kijk eens HIER voor foto's van Tabor zelf en HIER voor foto's van heel Zuid Bohemen.
 
Bovenaan