Wonen in Praag - wat te weten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

28.000 is het nu bruto of netto? als het alleen bruto is dan heb je iets van 22.000 netto en in mijn ogen is het geen vetpot om in het praag te leven...
hier kun je wel van rondkomen maar erg veel sparen zal niet lukken, terwijl je toch extra kosten gaat maken met relocatie, reizen naar nederland, etc...
 
Hi Niels, al nieuws of je naar Praag vertrekt?

Ik woon nu zelf 2 maanden in Praag. Ik ben hier heen gekomen voor mijn eerste baan. Zelf verdien ik netto 34.000 CZK en heb een eigen appartmententje in Karlin, Praag 8, voor 11.000 CZK (all-in) per maand. Tegen over mij is metro halte Krizikova, een tramhalte voor tram 8 en 24 en lopen naar het centrum kan in 20 minuten. Verder maak ik zo'n 3000 czk op per week aan boodschappen en uitgaan. Ik moet daar wel bij vertellen dat ik 's middags op mijn werk bijna voor gratis een grote warme maaltijd eet, zodat ik 's avonds vaak genoeg heb aan een goede boterham.

Mij is het eigenlijk tegengevallen hoe goedkoop Praag is. Eigenlijk zijn hier maar 2 dingen goedkoop en dat zijn, buiten de deur eten en bier. Kwa kleding en electronica zijn de prijzen gelijk of duurder dan in Nederland. Ik ben er zelfs achter gekomen dat de H&M hier duurder is dan in Nederland.
 
Hmm, nu werk in in het buitenland (buiten Tsjechie) en woon buiten praag, maar wij hebben hier een appartement in een klein dorp en betalen nog geen 7000 CZK voor ons appartement. Dit is inclusief GWL en Internet. Boodschappen halen we inprincipe niet omdat buiten de deur eten hier misschien iets meer dan 80 CZK (1 goede maaltijd + 2 drankjes) kost.

Voor de bus ICM Metro naar Praag betalen we 300 CZK per maand en dan kan je onbeperkt heen en weer. Trein kost minder dan 50 CZK voor een retourtje...
 
Bovenaan