Winterseizoen Tsjechië 2023-2024

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
8 oktober 2023 De eerste sneeuw van de komende winter viel op Sněžka.

De eerste sneeuw van de komende winter viel zondagochtend op de top van de hoogste Tsjechische berg, de Sněžka. Deze keer kwam de winter drie weken later dan vorig jaar. Het Tsjechisch Hydrometeorologisch Instituut (ČHMÚ) heeft hierover geïnformeerd.
“De eerste sneeuwvlokken van dit winterseizoen verschenen vanochtend tijdens de passage van een koufront op Sněžka, waar de huidige temperatuur onder het vriespunt daalde”, zeiden meteorologen op Facebook, waar ze ook een foto publiceerden van de eerste sneeuwval van het komende seizoen.

Het is geen grote sneeuwlaag, op de top van de Sněžka zijn slechts op enkele plaatsen witte sporen zichtbaar.

Het kwik in de thermometers op Sněžka zakte zondagochtend net onder het vriespunt, zo maten meteorologen min één graad Celsius. Tegelijkertijd vertoonde het meetstation bij het Anežka-postkantoor op de top van de berg nog vóór vier uur in de ochtend een temperatuur van bijna acht graden boven nul. Een significante daling deed zich pas in de ochtend voor.

De winter heeft net gegluurd
Het weer zal de reis bemoeilijken voor mensen die zondag voor de eerste sneeuw willen gaan. Vanwege de harde wind ging het bovenste deel van de kabelbaan van Pec pod Sněžkou naar Sněžka zondag niet van start.
"De winter gluurde ons alleen op de hoogste plaatsen aan. Dit is slechts een korte episode en we verwachten de komende dagen opnieuw opwarming”, aldus het ČHMÚ-personeel.

De meteorologen herinnerden ons eraan dat de winter vorig jaar aanzienlijk eerder aanbrak - al op 18 september, zelfs op een hoogte van 1100 m boven zeeniveau.De afgelopen twee jaar kregen we echter pas in oktober sneeuwval.
"Vandaag kunnen er, naast de hoogste toppen van het Reuzengebergte, ook sneeuwvlokken verschijnen op de bergkammen van het Jeseníky-gebergte. Maar verwacht niet dat er zich een sneeuwdek zal vormen. Er zal maximaal een lichte sneeuwlaag vallen”, voorspelden de meteorologen.

Bron novinky.cz

Wekelijks weeroverzicht zie chmi.cz en weer-webcams op chmi.cz.
 
Vorig jaar was kerst echt een drama; de week ervoor volop sneeuw die evenwel bijna weg was toen we er waren. We konden amper 1 dag wat skiën. Denk dat Tsjechië het gehad heeft met een 'goed' winterseizoen. Dit jaar zal ik echt pas op het allerlaatst beslissen wanneer ik vertrek en het zal niet tussen kerst en nieuw zijn, want in die periode hebben we al jaren geen goede sneeuw.
 
Het is al behoorlijk lang zo dat de winter in Tsjechië pas rond kerst begint. Tijdens de kerstvakantie gaan is dus een groot risico.
Meestal is januari de maand waarin de meeste sneeuw valt. Maar dat was vorige winter nou juist de slechtste maand (in heel Europa).
We gaan het zien...
 

Ad Verschoor

Donateur
41 miljoen euro geïnvesteerd in Tsjechische skigebieden

De voorbereidingen voor het nieuwe skiseizoen zijn ook in Tsjechië in volle gang. Afgelopen maanden is er flink gemoderniseerd en daarbij is er vooral geïnvesteerd om sneeuwzekerheid te garanderen. Er is een flink bedrag van ruim een miljard kronen (ongeveer € 41 miljoen) uitgegeven om de skigebieden aantrekkelijker te maken. Overweeg jij een wintersport in Tsjechië?

Waar is het geld voor gebruikt?

Er wordt in het wintersportland niet alleen geïnvesteerd om de skigebieden voor wintersporters aantrekkelijker te maken, maar ook om de uitgaven te beperken. Er zijn onder andere meren aangelegd die de nieuwe sneeuwkanonnen van water kunnen voorzien. De technologie is verbeterd zodat sneeuwkanonnen minder energie verbruiken. Dit is voor de exploitanten in de skigebieden een stuk voordeliger. Ook is er geïnvesteerd in nieuwe stoeltjesliften, faciliteiten en is het piste-aanbod uitgebreid.

Skipasprijzen blijven laag in Tsjechië
Het grootste voordeel van een wintersport in Tsjechië zijn de lage prijzen. Ondanks de vele investeringen en veranderingen in de skigebieden blijven de skipasprijzen dit seizoen laag. Dit is een groot verschil met de skipasprijzen in de populaire wintersportlanden, deze stijgen dit jaar namelijk aanzienlijk. In 20 tot 30 procent van de Tsjechische skigebieden blijven de prijzen op ongeveer hetzelfde niveau. Tweederde van de skigebieden voert helemaal geen stijging door en in het laatste deel is er een lichte verhoging van 2 tot 4 procent.

Wintersport in Tsjechië
Een wintersport in Tsjechië is anders dan een wintersport in de Alpen. Op de eerste plaats natuurlijk de taal, maar ook het landschap en de cultuur zijn anders. De skigebieden zijn over het algemeen niet groot, maar wel perfect voor prijsbewuste gezinnen en beginners. In alle rust kun je hier het skiën onder de knie krijgen en dat allemaal voor een aangename prijs. Ook zijn de skigebieden in Tsjechië minder hoog dan in de Alpen. Een maximale hoogte tussen de 1100 en 1600 meter is hier heel gewoon. Dat zie je ook terug in het landschap. Het is heuvelachtig en je skiet veelal tussen de bomen.

Bron: skiinformatie.nl
 
Geen commentaar op jou Ad, maar op het artikel:
een erg algemeen bericht zonder details zoals welk skigebied wat heeft gedaan. Er is volgens mij 1 stoeltjeslift gerealiseerd dit jaar, een 6 persoonse. Op meerdere plekken zijn nieuwe pistes gemaakt/veranderd. Zoals bij Spindler, Dolni Morava en Klinovec.
Ook die hoogte... je kan nergens op een piste skiën op 1600 meter. De Snezka is 1603 meter, maar volgens mij ligt de startpunt van de hoogste piste op ongeveer 1400 meter. Ik heb het even opgezocht. Bij Ski Areal Praded gaat de lift tot maximaal 1450 meter. In het Reuzengebergte is het volgens mij maximaal ~1300 meter. En de meeste pistes in het Reuzengebergte zitten tussen 700 en 1000 meter.
 

kuurgast

Donateur
winter 12 november 2023.PNG
Vandaag Špindlerův Mlýn Erlebachova bouda via webkamery-krkonose.cz.
Je ziet de sneeuwgrens boven 1000 meter op weerwebcams chmi.cz en kamery.humlnet.cz.

Gisteren vierde Tsjechië Sint-Maartensdag. De feestdag van 11 november valt samen met het begin van het winterse weer in Midden Europa, met volkse uitspraken als "Martin komt op een wit paard" die de komst van sneeuw symboliseert.
Er wordt verwacht dat er tot ver in de volgende week een aanhoudend sneeuwdek in de bergen zal ontstaan, dat zich mogelijk tot 10 centimeter kan ophopen, vooral op de Šumava-ruggen.
Bron expats.cz.
 
Zaterdag lag de sneeuwgrens zelfs even wat lager. Veel is alweer gesmolten.
Voorspellingen gaan nog alle kanten op. Het is/wordt kouder maar of het voldoende gaat zijn voor sneeuw... Er gaat in ieder geval veel neerslag vallen.
 
Vorig jaar was kerst echt een drama; de week ervoor volop sneeuw die evenwel bijna weg was toen we er waren. We konden amper 1 dag wat skiën. Denk dat Tsjechië het gehad heeft met een 'goed' winterseizoen. Dit jaar zal ik echt pas op het allerlaatst beslissen wanneer ik vertrek en het zal niet tussen kerst en nieuw zijn, want in die periode hebben we al jaren geen goede sneeuw.
Sinds 2000 komen we hier in Sumava, vergeleken met die jaren is de winter minstens een maand opgeschoven, dit kwakkelweer wat we nu hebben hadden we toen al in oktober, wat verder opvalt dat de nachten met strenge vorst veel minder zijn geworden of zelfs uitblijven.
Dat je kerst thuisblijft kan ik begrijpen na opgedane ervaringen,
Paar jaar geleden heb ik eens een onderwerp gestart om te overwegen de kerst vakantie door te schuiven naar eind januari, daar kwamen weinig reacties op.
In deze veranderende wereld is het zaak vooruit te denken, de mens zal zich aan moeten passen.
Overal zijn al weer kerstmarkten open, wat heeft dat voor zin met dit weer, mensen doen alleen negatieve ervaringen op, zeker als je er een wat langere reis voor moet maken.
Wat ook opvalt is dat in de uitloop v d winter zich nog vaak mooie wintersport dagen voordoen, met de weersberichten in de gaten te houden heb je denk ik meer kans dan met een vroege vakantie.
 
Op dit moment regent het, waardoor de gevallen sneeuw (ook in de bergen) langzaam weer verdwijnt.
Vanaf woensdag is er weer nachtvorst in Vrchlabi en hoger, in het Reuzengebergte. Vanaf zaterdag ook overdag vorst. En er wordt behoorlijk wat sneeuw voorspelt.
Mooi op tijd voor de Spindl SkiOpening op 9 december. Als het koud blijft natuurlijk ;)
 
Op 17 november is men al begonnen met skiën Areál Monínec.
Dit skigebied maakt gebruik van een snowfactory systeem(al een aantal jaren). Met dit systeem kan men sneeuw maken in containers, dat wordt via buizen naar de piste getransporteerd. Hierdoor kunnen ze sneeuw maken bij temperaturen boven 0. Onder andere Winterbergen gebruikt dit ook. Volgens mij (nog) geen andere gebieden in Tsjechië.

Wat echter nieuw is dit jaar: Snowstorage.
Dit wordt al langer gebruikt op bv. gletsjers. Aan het einde van het winterseizoen schuiven ze sneeuw bij elkaar op een grote hoop. Er gaat dan een speciaal wit doek over, wat het smelten doet verminderen.
Bij Monínec hebben ze dat nu toegepast, en daardoor (samen met de snowfactory) is er nu een piste van 600 meter lang open. Als ik de website goed begrijp nog niet elke dag, maar wel een aantal dagen en avonden per week.

Webcam en info gebied: https://www.holidayinfo.cz/cs/camera/moninec/2074
Meer info en een filmpje over snowstorage: https://zima.moninec.cz/snowstorage

(edit)

Zojuist gevonden dat Liberec ook gedeeltelijk een snowfactory heeft. Onderste gedeelte van de Nová Skalka piste. Sinds 2020.
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er al mooi wit uit op de webcams ! Skiareal Spindler spreekt over 30 cm echte sneeuw. De sneeuwkanonnen draaien ook.
De komende dagen wordt nog meer sneeuw verwacht. Vooral dinsdag.
 

Tsjechië zal bedekt zijn met sneeuw, waarschuwden meteorologen​


Dinsdag en woensdag bestaat er gevaar voor ijsvorming op het gehele grondgebied van de Republiek. Bovendien gaat het vanaf maandagavond hevig sneeuwen en bestaat er gevaar voor vorming van sneeuwtongen en -verstuivingen in bergachtige gebieden in het noorden van het land en in de Hooglanden, waarschuwde het Tsjechisch Hydrometeorologisch Instituut

De sneeuwwaarschuwing wordt maandagavond van kracht en geldt voor het hele grondgebied, met uitzondering van delen van de regio's Vysočina, Zuid-Bohemen, Zuid-Moravië, Zlín en Olomouc.
"In de nacht van dinsdag zal sneeuwval een nieuw sneeuwdek van 2 tot 10 centimeter creëren, waarbij op sommige plaatsen in de bergen tot 15 centimeter nieuwe sneeuw zal vallen", aldus meteorologen. In het oosten zou het minder moeten sneeuwen. De waarschuwing geldt tot dinsdag 18.00 uur.
Al eerder, namelijk dinsdag vanaf 15.00 uur, dreigt er in het hele gebied ijsvorming. De waarschuwing geldt tot woensdagochtend.

Meteorologen verwachten dat zich van dinsdagmiddag op hoogtes boven de 600 meter sneeuwtongen zullen vormen, evenals sneeuwbanken op de bergen.
De waarschuwing zal van toepassingen zijn in delen van de regio's Vysocina, Karlovy Vary, Usti, Liberec, Hradec Kralove, Olomouc en Moravië-Silezië.

bron: novinky.cz
 
Mooi pak sneeuw is er te zien op de webcams !
Morgen en zaterdag wordt er nog meer verwacht.

Ondertussen zijn pistes druk bezig met voorbereidingen.
Op Cerna Hora gaat morgen de eerste piste open.
Bij Spindler gaat dit weekend Medvedin open met 2 stoeltjesliften en 3 pistes. Als het goed gaat blijft die komende week open.
Een aantal pistes mikken op 8 december om open te gaan.
Op 9 december is de officiële opening bij Spindler, dan zal er aan de Svaty Petr kant ook wel het eea open gaan.
 

kuurgast

Donateur
Het eerste weekend van de winter, zoals het hoort: ijzig en vol sneeuw.

Vrijdag 1 december markeert het begin van de meteorologische winter. Het weer zal hiermee overeenkomen, want in de loop van de dag begint het te sneeuwen en de hele zaterdag blijft het sneeuwen.

Volgens meteorologen krijgt het grootste deel van Tsjechië vrijdag en zaterdag te maken met sneeuwbuien. Volgens de waarschuwing van het Tsjechisch Hydrometeorologisch Instituut (ČHMÚ) zal er tegen zondag in somige delen tot 35 centimeter nieuwe sneeuw vallen. In verband hiermee verwachten meteorologen ook de vorming van sneeuwtongen.

De sneeuw trekt vanuit het zuidwesten, waar de waarschuwing vanaf middernacht van kracht zal zijn. Vrijdagavond wordt het uitgebreid naar de rest van het grondgebied, met uitzondering van Karlovy Vary, Ústí, Liberec en delen van de regio's Hradec Králové en Midden-Bohemen.

Volgens meteorologen zal de sneeuwval in het noordwesten en noorden van Bohemen minder intens zijn en zouden de neerslagtotalen daar kunnen oplopen tot 15 centimeter sneeuw.

In de oostelijke helft van het land geldt vanaf zaterdag vanaf 12.00 uur een waarschuwing voor het gevaar van sneeuwtongen, aangezien er zaterdag vooral poedersneeuw zou moeten vallen.
Bron novinky.cz.

Op de weerwebcams chmi.cz zie je dat de sneeuwgrens al onder de 300 meter is, tot zelfs Praag heeft sneeuw. :sneeuw:
Leuk om de bewegende beelden te zien via webcams webkamery-krkonose.cz, waar ik begin van de week een auto zag slingeren zonder sneeuwkettingen bij Špindlerův Mlýn > Erlebachova bouda.
Denk eraan winterbanden verplicht in Tsjechië en neem sneeuwkettingen mee.
Verder is overdag ook verplicht om met je verlichting aan te rijden. Let op de automatische rijverlichting is aan achterkant van auto niet te zien, dus zet gewoon je dimlicht aan!
 
Ben ik even blij dat ik vandaag onder gunstige omstandigheden nog weer een aantal pakken briketten heb kunnen halen. Ik heb nog veel ander hout liggen, maar dat moet ik nog verzagen en moet ik verplaatsen van buiten naar binnen. De briketten zijn in ieder geval droog!
 
Bovenaan