Ad Verschoor
Donateur
Langdurige renovatie van de Karelsbrug
De renovatie van de Karelsbrug, die twee decennia duurt, staat voor de deur. Een recente technische inspectie van alle Praagse bruggen onthulde dat het monument van Praag in zeer slechte staat verkeert. Op een schaal van 1 - 7 staat ze op de zesde plaats, wat zeven instortgevaren betekent. Rehabilitatiewerkzaamheden zullen volgens planning starten eind 2019 of begin 2020.
De brug werd tussen 2008 en 2010 grondig gerenoveerd, wat voor enige controverse zorgde. Het UNESCO Werelderfgoedcomité bekritiseerde dat de renovatiewerkzaamheden slecht waren gepland. De brug maakt deel uit van het Werelderfgoed en is een beschermd monument.
Bedrijven in opdracht van het stadhuis moeten de staat van de stenen blokken van de brug onderzoeken en beginnen met de reparatie van de houten ijsbrekers en de 14e boog die boven het eiland Kampa in de Mala Strana staat, waar de voegen tussen de stenen afbrokkelen en scheuren.
Daarna moeten de overgebleven bogen worden hersteld, wat ongeveer 20 jaar zou vergen. De renovatie van een boeg kost 45 tot 60 miljoen Kč (ongeveer 1,7 tot 2,3 miljoen euro). Het werk moet onopvallend worden uitgevoerd, zodat het zicht op de brug niet wordt aangetast.
De stad is momenteel op zoek naar een steengroeve voor geschikte stenen. Een van de kritieken van de vorige renovatie was dat de nieuwe stenen niet bij de oude pasten.
De houten ijsbrekers, die boomstammen die uit de rivier steken voor de brugpieren, moeten eerst worden vervangen. De dag van vandaag is 20 jaar oud, maar werd gemaakt van hout van slechte kwaliteit. De nieuwe ijsbrekers worden gemaakt van Tsjechische bomen.
De pilaren van de brug zijn in goede staat. Ze zijn voor het laatst gecontroleerd in 2016.
De bouw van de Karelsbrug begon in 1357 op de 9e dag van de 7e maand om 05:31 uur, waarbij het numerieke palindroom 135797531 werd gecreëerd. De tijd werd gekozen door astrologen, aangezien keizer Karel IV volgens de tijdgeest sterk bijgelovig was. De oorspronkelijke architect was een meester genaamd Otto, ook wel Otlín genoemd. De beroemde bouwmeester Peter Parler, die ook op de Praagse burcht werkte, zou na de dood van Otlín de bouw hebben overgenomen.
De Karelsbrug, toen de stenen brug genoemd, verving de bebouwing tussen 1158 en 1172, Judith Bridge, die zwaar beschadigd was door de overstroming van Magdalenen in 1342.
Een verhaal zegt dat op aanraden van keizer Karel IV eieren zijn gebruikt om de mortel te versterken. Een onderzoek dat tijdens de laatste verbouwingswerkzaamheden werd uitgevoerd, had gemengde resultaten. Sommige wetenschappers beweerden in 2008 sporen van eiproteïne te hebben gevonden. Twee jaar later zei dezelfde universiteit dat deze resultaten gebreken vertoonden. Het mengsel van kwark en wijn kon echter worden gedetecteerd.
Tot 1841 was de Karelsbrug de enige brug over de Moldau in Praag. De beelden op de brug maakten geen deel uit van het oorspronkelijke ontwerp, maar werden geleidelijk toegevoegd in de 17e eeuw. Het standbeeld van St. Johannes van Nepomuk werd in 1683 geïnstalleerd en is het oudste figuur op de brug.
De brug werd meerdere keren beschadigd tijdens overstromingen. Een overstroming in 1432 beschadigde drie pijlers. In 1496 brak de derde boog, gezien vanuit de Oude Stad, aan op inspanningen om een kolom te versterken. Reparaties zijn voltooid in 1503.
In september 1890 werd de brug beschadigd door een nieuwe overstroming. Boomstammen die in het rivierwater afdreven zorgden ervoor dat drie bogen en twee pilaren instortten, andere gedeeltelijk werden beschadigd. De reparatie duurde twee jaar en de brug werd heropend op 19 november 1892.
Tijdens de overstroming vielen twee beelden in de rivier. Het standbeeld van Sint-Kajetan is vervangen door een kopie. En de beeldengroep met St. Ignatius werd in de jaren 1928-1938 vervangen door de heiligen Cyril en Methodius. De Byzantijnse geleerden en priesters bedienden de christelijke bekering van de Slavische volken en worden daarom Slavische apostelen genoemd.
Bron: tschech.news (Google vertaling)
De renovatie van de Karelsbrug, die twee decennia duurt, staat voor de deur. Een recente technische inspectie van alle Praagse bruggen onthulde dat het monument van Praag in zeer slechte staat verkeert. Op een schaal van 1 - 7 staat ze op de zesde plaats, wat zeven instortgevaren betekent. Rehabilitatiewerkzaamheden zullen volgens planning starten eind 2019 of begin 2020.
De brug werd tussen 2008 en 2010 grondig gerenoveerd, wat voor enige controverse zorgde. Het UNESCO Werelderfgoedcomité bekritiseerde dat de renovatiewerkzaamheden slecht waren gepland. De brug maakt deel uit van het Werelderfgoed en is een beschermd monument.
Bedrijven in opdracht van het stadhuis moeten de staat van de stenen blokken van de brug onderzoeken en beginnen met de reparatie van de houten ijsbrekers en de 14e boog die boven het eiland Kampa in de Mala Strana staat, waar de voegen tussen de stenen afbrokkelen en scheuren.
Daarna moeten de overgebleven bogen worden hersteld, wat ongeveer 20 jaar zou vergen. De renovatie van een boeg kost 45 tot 60 miljoen Kč (ongeveer 1,7 tot 2,3 miljoen euro). Het werk moet onopvallend worden uitgevoerd, zodat het zicht op de brug niet wordt aangetast.
De stad is momenteel op zoek naar een steengroeve voor geschikte stenen. Een van de kritieken van de vorige renovatie was dat de nieuwe stenen niet bij de oude pasten.
De houten ijsbrekers, die boomstammen die uit de rivier steken voor de brugpieren, moeten eerst worden vervangen. De dag van vandaag is 20 jaar oud, maar werd gemaakt van hout van slechte kwaliteit. De nieuwe ijsbrekers worden gemaakt van Tsjechische bomen.
De pilaren van de brug zijn in goede staat. Ze zijn voor het laatst gecontroleerd in 2016.
De bouw van de Karelsbrug begon in 1357 op de 9e dag van de 7e maand om 05:31 uur, waarbij het numerieke palindroom 135797531 werd gecreëerd. De tijd werd gekozen door astrologen, aangezien keizer Karel IV volgens de tijdgeest sterk bijgelovig was. De oorspronkelijke architect was een meester genaamd Otto, ook wel Otlín genoemd. De beroemde bouwmeester Peter Parler, die ook op de Praagse burcht werkte, zou na de dood van Otlín de bouw hebben overgenomen.
De Karelsbrug, toen de stenen brug genoemd, verving de bebouwing tussen 1158 en 1172, Judith Bridge, die zwaar beschadigd was door de overstroming van Magdalenen in 1342.
Een verhaal zegt dat op aanraden van keizer Karel IV eieren zijn gebruikt om de mortel te versterken. Een onderzoek dat tijdens de laatste verbouwingswerkzaamheden werd uitgevoerd, had gemengde resultaten. Sommige wetenschappers beweerden in 2008 sporen van eiproteïne te hebben gevonden. Twee jaar later zei dezelfde universiteit dat deze resultaten gebreken vertoonden. Het mengsel van kwark en wijn kon echter worden gedetecteerd.
Tot 1841 was de Karelsbrug de enige brug over de Moldau in Praag. De beelden op de brug maakten geen deel uit van het oorspronkelijke ontwerp, maar werden geleidelijk toegevoegd in de 17e eeuw. Het standbeeld van St. Johannes van Nepomuk werd in 1683 geïnstalleerd en is het oudste figuur op de brug.
De brug werd meerdere keren beschadigd tijdens overstromingen. Een overstroming in 1432 beschadigde drie pijlers. In 1496 brak de derde boog, gezien vanuit de Oude Stad, aan op inspanningen om een kolom te versterken. Reparaties zijn voltooid in 1503.
In september 1890 werd de brug beschadigd door een nieuwe overstroming. Boomstammen die in het rivierwater afdreven zorgden ervoor dat drie bogen en twee pilaren instortten, andere gedeeltelijk werden beschadigd. De reparatie duurde twee jaar en de brug werd heropend op 19 november 1892.
Tijdens de overstroming vielen twee beelden in de rivier. Het standbeeld van Sint-Kajetan is vervangen door een kopie. En de beeldengroep met St. Ignatius werd in de jaren 1928-1938 vervangen door de heiligen Cyril en Methodius. De Byzantijnse geleerden en priesters bedienden de christelijke bekering van de Slavische volken en worden daarom Slavische apostelen genoemd.
Bron: tschech.news (Google vertaling)