Verhuizen naar Praag: tips?

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Als je je hart volgt, word je ook daar gelukkig! :ja: Ik kan niet meer doen als je héél veel geluk en succes wensen.
 
Gefeliciteerd, je gaat hier geen spijt van krijgen. :) Het is goed dat je de overstap niet onderschat, maar aan de andere kant is het aanpassen aan het leven hier (Praag) me tot nu toe erg meegevallen.
Ik heb zelf 2 maanden geleden de overstap gemaakt en ik heb er nog geen moment spijt van gehad (hoewel sommige dingen anders gelopen zijn dan gepland). :)
PM me even als je nog tips wilt (over werk zoeken bijvoorbeeld).
 

Maria

Geroyeerd Lid
Hee Karel, dat is snel gegaan! Wat mij betreft lijkt het een prim keuze, maar goed, elke keuze waar je zelf 100% achter staat is natuurlijk de juiste!

Ik wens jullie samen en als gezin heel veel geluk en wijsheid. Als het voorbestemd is komt alles goed! Love rules.

Sterkte met verhuizen en alles wat daarbij komt kijken.

groetjes! Maria
 

char

† In Memoriam
Karel, je bent nog jong.... Je kunt nog elke kant op!!...Maar volgens mij, heb jij de goede richting al gekozen!!...

Char.

____________________________________________
Char. ...wenst jullie al het goede...
 
Hoi Char, als ik eenmaal iets in mijn hoofd heb gebeurd het gewoonlijk ook :) Ik hou van dat meisje dus waarom niet.
En inderdaad ik ben nog jong dus waarom niet :)

Bedankt voor je reactie
 
Goed nadenken!

Ii denk dat het belangrijk is, dat je in ieder geval de optie om terug te gaan openhoudt. Dus als je een huis hebt, dit niet verkopen, en denken: "ik kom toch nooit meer terug naar Nederland". De economische mogelijkheden zijn in Tsjechie veel beperkter, maar (waarschijnlijk belangrijker) de meeste Tsjechen zitten niet op buitenlanders te wachten. Afgunst en wantrouwen zijn veel meer aanwezig bij mensen onderling dan hier in Nederland. Klinkt arrogant, maar ik weet echt waarover ik het heb. Ik heb er tien jaar gewoond, spreek goed Tsjechisch, heb een Tsjechische partner en ken het land en de mensen. Naarmate ik beter Tsjechisch begon te spreken, kranten kon lezen, televisie kon volgen etc. werd het gouden vernisje dat rondom Praag hangt, steeds dunner. Het is een ex-communistisch land, waar corruptie en machtsmisbruik op alle gebieden voorkomen. Er is een Tsjechisch spreekwoord, en dat is "wie niet steelt van een ander, steelt van zijn familie" en veel Tsjechen brengen dat vol overgave in praktijk. Er zijn ook bijna geen Tsjechen die zijn geemigreerd (onder of na het communisme) die terugverhuizen naar Tsjechie. Dat heeft echt een reden, en die is niet alleen economisch.
 
natuurlijk moet je er goed over nadenken, maar veel dingen ervaar je ter plaatse. Ik woon hier inmiddels 13 jaar en het bevalt me prima. Ben getrouwd met een nederlander, hebben inmiddels kinderen die hier naar school gaan en voel me allang geen buitenstaander meer, natuurlijk is het niet altijd even gemakkelijk. Maar ik denk dat het heel belangrijk is hoe je je zelf opstelt. En bovendien Nederland is niet het einde van de wereld, mocht je naar huis willen, dan stap je in de auto en 10 uur later ben je in NL.
 
Beste Been there,
zelfs als je ergens tien jaar woont, krijgt je nooit honderd procent kennis van hoe de situatie echt is - je blijft altijd beperkt tot je omgeving, sociale groep ed. Of er veel mensen teruggekeerd zijn, is slechts vast te stellen als er wetenschappelijk statistisch onderzoek ernaar gedaan is. Het is zeker niet waar dat er "bijna geen Tsjechen zij die terugverhuizen". Hoeveel is dat, bijna geen?
A.U.B. niet eigen falen (door wat voor redenen ook) met een objectieve situatie door elkaar halen. In een ander land wonen is altijd moeilijk.
 
Beste Lesnenka (excuses voor de missende hacek):

Uiteraard is mijn observatie beperkt tot wat ik waarneem - dat lijkt me voor iedereen gelden. Vanuit dat kader ken ik tientallen mensen die onder of na het communisme zijn geemigreerd en geen enkele van hen is teruggekeerd. Dat zijn dan overigens wel mensen met een opleiding en kwalificaties, die na hun emigratie goed aan de slag kwamen - maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het beeld zo heel afwijkend zal zijn voor andere sociale groepen.

Ik vond het niet moeilijk om in Tsjechie te wonen, want je kunt heel gemakkelijk een kringetje mensen om je heen bouwen die dan je vrienden worden. Dat deden veel Tsjechen ook zo onder het communisme. Ik heb in Engeland gewoond, in de VS en in Tsjechie, en kan vrij snel mijn draai in een ander land vinden. Maar als je verdiept in de maatschappij, Tsjechische kranten of tijdschriften leest (en dan niet de alleen de populaire media, maar ook kritische, zoals bv. Respekt) debatten volgt, ziet hoe vaak mensen elkaar bedonderen en dat ook eigenlijk van elkaar verwachten, dan word je niet vrolijk. Heb je misschien de discussies rondom de presidentsverkiezingen gevolgd? Wat vond je daarvan?

Ik heb in tien jaar een bedrijf in Tsjechie opgebouwd, daar goed verdiend, maar besloot uiteindelijk om het land te verlaten. Bedrijf verkocht, opbrengst meegenomen, hier in Nederland geinvesteerd. Die beslissing had niets te maken met economie, maar alles met de richting waarin Tsjechie zich ontwikkelt. Er is ruim baan voor de sterkste ellebogen, maar je bent echt ongelukkig als je arm bent, of oud, of ziek. Het is ieder voor zich, ook als dat ten koste van een ander gaat. En natuurlijk kun je mensen vinden die anders redeneren, maar dan moet je wel zoeken. De euforie van 1989 kon natuurlijk niet blijven, maar ik vind het nog steeds enorm jammer dat er in plaats daarvan zo'n stemming van defaitisme en kwade wil is gekomen.

Ik denk dat je nog het meest onbezorgd in Tsjechie kunt leven, als je je afsluit voor de werkelijkheid om je heen - als je je toelegt op het opknappen van de bouwval die je hebt gekocht, een leuke tuin aanlegt, Tsjechisch bier aanprijst en je rol speelt van toerist. Schoteltje op het dak, RTL 4 op de buis, en de Telegraaf op straat gekocht. Maar als je verder kijkt, zie je een heel andere werkelijkheid. De verklaring is dan meestal, dat dit een erfenis is van het communisme. De vraag is, of die vlag nu de hele lading dekt en hoelang deze verklaring nog bruikbaar blijft.

Je opmerking over het door elkaar halen van "mijn eigen falen" en een objectieve situatie kan ik niet plaatsen.
 
Ik vond het niet moeilijk om in Tsjechie te wonen, want je kunt heel gemakkelijk een kringetje mensen om je heen bouwen die dan je vrienden worden. Dat deden veel Tsjechen ook zo onder het communisme. Ik heb in Engeland gewoond, in de VS en in Tsjechie, en kan vrij snel mijn draai in een ander land vinden. Maar als je verdiept in de maatschappij, Tsjechische kranten of tijdschriften leest (en dan niet de alleen de populaire media, maar ook kritische, zoals bv. Respekt) debatten volgt, ziet hoe vaak mensen elkaar bedonderen en dat ook eigenlijk van elkaar verwachten, dan word je niet vrolijk. Heb je misschien de discussies rondom de presidentsverkiezingen gevolgd? Wat vond je daarvan?


Spijker op zijn kop! Ik woon nu 2,5 jaar hier en kan de taal inmiddels voldoende om de politiek en discussies een beetje te kunnen volgen. Het is echt ongeloofelijk wat een niveau en manieren de meeste politici en bestuurders hebben.

Het is echt een groot probleem dat het verschil tussen arm en rijk alleen maar groter wordt. Nu weer met de nieuwe flat-tax worden de rijker nog rijker en de armer gaan er veel minder op vooruit. Mijn mening is dat er snel een flinke nivellering plaats moet vinden, anders wordt de samenleving ontwricht met alle gevolgen van dien.

Ik denk wel dat het echt iets met het communise te maken heeft. Na de val van de muur kwamen de oude partijleden op allerlei leuke posities en de meeste zitten daar nog steeds. Het is een grote vriendenclub, die mekaar de hand boven het hoofd houdt. Waarschijnlijk moet domweg deze hele generatie uitsterven voordat het in CZ echt beter wordt.

Voorlopig blijf ik toch in Tsjechie wonen en verkondig ik mijn mening in deze. En ik moet gelukkig constateren dat heeeeel veel "gewone" Tsjechen het met mij eens zijn...
 
Beste Been there,
ik heb, interessant toch, een precies omgekeerde ervaring. Ik heb ruimschoots tien jaar in Nederland gewoond en ben daarna toch terug naar mijn "eigen" land teruggegaan. En ik ken ook een aantal mensen die dus die stap hebben gedaan (daarom denk ik dat het alles ervan afhangt van je omgeving). Als je de "betere" kranten en tijdschriften las, was het je ongetwijfeld niet ontkomen dat er regelmatig aan dat soort re-emigreerde mensen aandacht besteed wordt. Maar ik heb al gezegd, er bestaat waarschijnlijk geen statistiek over hoeveel er zijn. Wanneeer hoor je tot met "mensen met opleiding en kwalificaties"? Meer dan MBO niveau? Ik weet niet zo gauw of ik alleen met mensen met opleiding en kwalificaties omga of juist niet?
Je zegt dat je al in drie landen heb gewoond, zegt het dan ook niet iets over jezelf? Dat je niet rust binnen jezelf kunt vinden soms?
Zoals ik al eerder schreef, ben ik na een langere tijd uit Nederland vertrokken. Het wonderlijke is, dat een deel van de redenen om terug te gaan verdacht op die van jouw leken. Wat vind je van Pim Fortuin (misschien niet goed gespeld)? En van Nina Brink? En van moskees in brand? En zo kunnen we een tijdje doorgaan. Waarom kun je niet gewoon toegeven dat je toch meer dichterbij je eigen land en mensen staat en in einigzins vertrouwde omgeving leeft, met eventueel familie?
En dat falen... ik ben heel praktisch ingesteld. Als ik ergens geen normaal werk kan vinden, met opleiding in allebei landen en geen mankementen van mijn kant, voor zover ik me bewust ben, is het voor mij een reden genoeg om daar toch weg te gaan. Dit kun je falen noemen - je bedrijf liep niet zoals je wilde, of waren d´r andere dingen aan de hand, dit weet je denk ik zelf. Maar een land is een stuk grond, daar leven goede en slechte mensen. Heel veel mensen in deze wereld kunnen die luxe keuze van even ergens wonen en weer verkassen helemaal niet maken. Rust en geluk moet je altijd eerst binnen jezelf hebben. Dan neemt de drang om weer ergens anders naartoe te gaan misschien af.
 
Beste Lesnenka,

Bij alles wat ik schreef, kan ik je voorbeelden te over geven, maar dan wordt dit zo'n polemiek, en daar lijkt een forum als dit mij de plek niet voor. Je woorden over de reden achter mijn keuzes vind ik bijzonder, vooral die interpretatie over mijn motieven om in een ander land te wonen (dat is inderdaad vaak voor Tsjechen iets onbegrijpelijks, vrijwillig je land verlaten, dan moet er wel iets mis met je zijn), maar je slaat de plank mis.

Er is genoeg op Nederland aan te merken, de mensen die je noemt zijn inderdaad onaangename typen, en er worden moskeeen in brand gestoken. Er is veel troep op de TV, en er is volop sensatiejournalistiek. We hebben problemen met de integratie van mensen die hier zijn geboren, maar toch vaak buiten de maatschappij staan, er vindt een onsmakelijke verharding van het publieke debat plaats. Maar dit wordt niet als normaal of wenselijk ervaren, je kunt nog steeds iets anders kiezen, er zijn serieuze, goedwillende politici, er zijn serieuze kranten en tijdschriften - en dat ontbreekt grotendeels in Tsjechie, waar dit soort ontwikkelingen als normaal en soms zelfs wenselijk wordt beschouwd. Er is hier een discussie over hoe je allochtonen een volwaardige plek in Nederland kunt geven - en of die discussie ergens toe leidt, is vers twee, maar de discussie is er wel. In Tsjechie gaan vrijwel alle Roma-kinderen naar een school voor verstandelijk gehandicapten, waarna ze geen vervolgopleiding meer kunnen doen, en nooit meer werk vinden. De reactie van regering en bevolking hierop (na forse kritiek van de EU) is, dat zigeuners nu eenmaal crimineel zijn, en dat die kinderen gewoon op het BLO thuishoren. In Nederland komt het ook voor dat politici voordelen behalen uit hun functie, maar als dat uitkomt, is het een schandaal en betekent dat het einde van de politieke carriere. In Tsjechie accepteert men dit als normaal, en zijn er geen gevolgen. Je kunt hier op Wilders stemmen, maar je kunt ook een andere keuze maken. Die keuze is er in Tsjechie niet.

Moskeeen worden er inderdaad niet in brand gestoken. In Brno is een moskee, en die bevindt zich in een flatgebouw, in de ruimte voor kinderwagens. Er kunnen ongeveer 20 mensen in. Dat is de moskee-dichtheid in Tsjechie. Er was er een grote demonstratie in Teplice tegen de bouw van een moskee en het gemeentebestuur heeft toen de bevolking gegarandeerd dat er nooit een dergelijk "wezensvreemd gebouw voor buitenlanders" zou komen.
 
Jammer. Ik schrijf het juist hier omdat ik vind dat het voor meerdere mensen interessant is.
PM wil ik met je eigenlijk niet uitwisselen, daar ben je te anoniem voor, zie je profiel. Omdat ik een Tsjech ben die al tijdens het communisme erbij was, kan ik me wat conspiratiedenken veroorloven. Is Been there je enige naam op dit forum? Ik verontschuldig me vooraf als ik het mis heb.
Verder kan het natuurlijk niet zo zijn dat alle kranten en tijdschriften in Tsjechie niet deugen en alle politici omkoopbaar zijn.. Na tien jaar in Tsjechie spreek je de taal ongetwijfeld voortreffelijk dus het zal niet aan de taalbarriere liggen. Misschien toch niet de juiste kranten gelezen en niet naar de juiste mensen geluisterd?
Roma´s zijn een complex probleem. Het is niet waar dat er niets aan gedaan wordt, geloof me. Veel Roma kinderen hebben inderdaad een dusdanig achterstand dat er op een gegeven moment niets anders te doen is dan dat ze van school veranderen.
En aantal moskeen heeft simpelweg met aantal moslims te maken?
Maar nogmaals, de redenen waarom je uit Tsjechie bent vertrokken moet je altijd in jezelf zoeken. Ik vind wel dat mensen van land mogen veranderen - maar drie of meer keer van land veranderen vind ik al ietsje verdacht.
 
Er is een Tsjechisch spreekwoord, en dat is "wie niet steelt van een ander, steelt van zijn familie"

Dit spreekwoord zou ik echt alleen als een grap, of expressieve uitdrukking van het nadenken van sommige mensen nemen!!! Wij zijn geen dieven! :fool: Ik ken persoonlijk niemand, die volgt het spreekwoord! Probleem is dat mensen die niet uit Tsjechie komen, begrijpen vaak niet onze humoor en uitdrukkingen, ze nemen het soms te serious en werkelijk, wat wij zeggen... Bijv.: Ik heb eens gezegd in Nederland (het was over een saaie film): "Het was zo saai, dat ik dacht, dat ik doodga!" En mensen begrepen het niet, hoe ik het bedoelde, ze namen het te serious...maar we zeggen het zo in CZ en daar was niets achter in, alleen dat de film saai was...bijvoorbeeld...
 
Je reactie illustreert heel treffend de Tsjechische manier van denken. Als je in een paar verschillende landen hebt gewoond en gewerkt, is dat verdacht. Zou het niet zo kunnen zijn dat iemand naar een bepaald land gaat, daar een tijd woont en werkt, en dan weer de volgende stap neemt in zijn leven? Net zoals mensen van woonplaats of van baan veranderen? Maar dat is inderdaad moeilijk voor te stellen voor veel Tsjechen, die een heel lage mobiliteit hebben, en vaak hun leven lang in dezelfde woonplaats blijven. Een ander land is dan helemaal onvoorstelbaar. Ik had in mijn bedrijf een stuk of twintig consultants in dienst (uit Nederland, maar ook uit andere Europese landen, en soms uit Noordamerika) en het was dan niet ongewoon om van een Tsjechische klant de vraag te krijgen of die mensen, met al hun kwalificaties en ervaring, helemaal niet in hun eigen land aan de slag konden. Als het motief om in een ander land te gaan wonen, alleen maar onvrede met het bestaan in het geboorteland is, zou dat wel een somber beeld opleveren over de mensen die overwegen in Tsjechie te gaan wonen - allemaal mislukkelingen, op zoek naar een pot met goud?

Je opmerkingen over mijn profiel en de aanwezigheid van een tweede naam op het forum, geven een voorbeeld van het wantrouwen dat veel Tsjechen hebben naar anderen toe. Ik heb geen idee wat je bedoelt - denk je dat ik bij de STB zit, of zo? Inderdaad, conspiracydenken, waarvan het land zo doordrenkt is.
 

pepo

† In Memoriam
Emigreren doe je om zich in een ander land te vestigen en daar verder leven en zich verder ontwikkelen. Remigreren doe je als er redenen voor zijn en niet anders om.

Mijnheer who has Been There, een nuchtere Hollander bij uitstek (ik kan mij nauwelijks voorstellen, dat hij een vrouw is), heeft 10 jaar in Tsjechie hard geknokt voor zijn toekomst, zijn zaak, zijn personeel.
Ondanks die lange jaren, zijn sterk analytisch vermogen en een kwaliteitskrant bij de hand weet hij, spijtig genoeg, nog steeds niet, hoe Tsjechie en de Tsjechen in elkaar zitten.

Dat is mijn mening.
 
Ufh....leuke discussie. Het is altijd mogelijk om negatieve zaken van een land eruit te pikken. Ben mischien iets positiever. Ik ga naar CZ omdat ik verliefd ben geworden op dit land. Lukt het niet, dan jammer..... Soms moet je je gevoel volgen. Denk dat een positief gevoel algemeen komt vanuit je eigen instelling.
De laatste 5 jaar heb ik veel rond gelopen door cz. Moet eerlijk zijn: percentage kl...zakken is even groot als in NL en DLD. Het is maar wat je wilt zien en horen.....
 
Bedankt Pepo, voor je inbreng. Het begon een beetje te aggresief te worden.Ik dacht - dit is iemand heel ongelukkig en met geen vrede met hemzelf maar misschien was het inderdaad slechts de Hollandse nuchterheid.
Iedereen mag zich natuurlijk vestigen waar hij/zij wil (of toch niet? Vrienden? Familie? Kinderen? Verantwoordelijkheid voor de plek/het land waar je bent opgegroeid?).
Ik dacht niet direkt aan STB, meer aan bijv. RK, HF of de boze wolf. Dat heb je met anonieme mensen en het internet. De CZ-NL wereld is niet zo groot als sommigen denken.
 
ik lees hier verschillende meningen vanuit verschillende perspectieven.
het maakt nogal verschil of je uit nl komt en hier op vakantie bent, de taal spreekt, een eigen firma hebt of voor een firma werkt, opleiding, milieu, etc. hoe langer ik hier woon hoe meer je ziet. en soms lijkt het wel of de nationale volkssport liegen is. desondanks ben ik hier tevreden.
 
Bovenaan