Tennis: Michaëlla Krajicek - Archief

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Krajicek & Krajicek

Krajicek en Krajicek gaan dubbelen

NEW DELHI - Het als 'grote verrassing' aangekondigde nieuws wordt in India met applaus ontvangen. Richard Krajicek maakt tijdens een persconferentie ter ere van de ABN Amro Tennis Challenge in New Delhi bekend dat hij morgen met zijn zusje Michaëlla als officieel gemengd dubbel een tenniswedstrijd speelt. Het duel dat broer en zus Krajicek afwerken tegen het Indiase koppel Mahesh Bhupati en Sania Mirza, is een eerste stap op weg naar Wimbledon 2006, waar het Nederlandse duo aan het gemengd dubbeltoernooi meedoet.

En met die mededeling krijgt Krajicek de handen moeiteloos op elkaar in India, waar hij op straat regelmatig wordt aangeklampt door passanten die zich hardop afvragen waar ze 'die bekende kop' van kennen. Wimbledon winnen blijkt, zeker in de voormalige Britse kolonie, een garantie voor eeuwige roem. "We moeten natuurlijk wel een wildcard krijgen van de Wimbledon-organisatie", houdt Krajicek tijdens de drukbezochte persconferentie in New Delhi een kleine slag om de arm. Maar niemand gaat ervan uit dat het door de voormalige kampioen (1996) ingediende verzoek om aan de zijde van zijn talentvolle zusje terug te keren op het 'heilige gras', door de Britten wordt afgewezen.

Bron: De Telegraaf
 
NEW DEHLI - Richard en Michaëlla Krajicek hebben hun eerste gezamenlijke optreden in het gemengd dubbel omgezet in een overwinning. Broer en zus versloegen zondag bij de ABN AMRO Tennis Challenge in New Dehli het Indiaanse duo Mirza en Bhupathi in een éénsetter met 7-6. De Krajiceks beslisten de tiebreak met 7-5 in hun voordeel.

Krajicek en Krajicek zouden dit jaar al hebben gedubbeld op het gras van de All England Club maar een ongelukkige knieblessure van Michaëlla bij het toernooi in Rosmalen voorkwam dat optreden. De twee hopen volgend jaar wel aan Wimbledon te kunnen meedoen. Falk AdSolution

Wildcard

Het toernooi in India werd in het leven geroepen om Indiaanse tennissers een kans te geven één wildcard af te dwingen voor de kwalificaties van het ABN Amro-toernooi in Rotterdam, waar Richard Krajicek directeur van is. Met een 'interland' tussen Nederland en India, gespeeld over een set, werd dit jaar een extra impuls aan het evenement gegeven. Naast het dubbel tennisten broer en zus Krajicek ook nog een enkelpartij, die ze beiden van respectievelijk Bhupathi (6-4) en Uberoi (7-6) wonnen.

Droom

Met het dubbel van de Krajiceks ging vooral een droom van vader Petr in vervullling. Hij kon zelf weliswaar niet bij de partij aanwezig zijn, maar het feit dat zijn twee kinderen eindelijk samen hadden gespeeld vervulde hem met trots. "Dat is natuurlijk een groot succes, zeker tegen zo'n gerenommeerde dubbelspeler als Bhupahti", aldus vader Krajicek, die telefonisch contact had met zoon en dochter. "Ik was er graag bij geweest, maar daar was de reis toch te kostbaar voor. Ik vond het al geweldig om te horen dat ze hebben gewonnen en dat ze een goede wedstrijd hebben gespeeld.

Dat maakt me een heel gelukkig man zeker na alle teleurstelling van de zomer. Ik begreep dat er nog wel wat dingetjes beter moeten, maar het zal wel iets moois in Wimbledon kunnen worden. Ik zal er dan zeker bij zijn."

Bron: Nu.nl
 

Vonny

Geblokkeerde account
Een droom van vader Petr ging in vervullling.
Hij kon zelf weliswaar niet bij de partij aanwezig zijn, maar het feit dat zijn twee kinderen van {twee moeders} eindelijk samen hadden gespeeld vervulde hem met trots. "
Dat maakt me een heel gelukkig man zeker na alle teleurstelling van de zomer.

Waarom dit bericht op dit forum,. de vader woont in ??, sinds een jaar of 3 heeft Richard weer contact met hem, de redenen zijn toch bekend ??
 
Tennis: Michaëlla Krajicek

Gezondheid boven ambitie. Michaëlla Krajicek wil uitgroeien tot de beste tennisspeelster van de wereld. Zij heeft daar veel voor over en laat er nog meer voor staan, maar niet alles. „Laat mij gezond blijven, a.u.b. Ik wil lol hebben”, zegt zij aan de vooravond van de Australian Open.

In Melbourne Park draagt zij vanaf 16 januari het vaandel van het Nederlandse toptennis. Zij is de enige van de Nederlandse top die rechtstreeks tot het hoofdtoernooi der enkelspelen is doorgedrongen. Raemon Sluiter moet maar afwachten of zich genoeg zieken of geblesseerden terugtrekken zodat hij - in tegenstelling tot Peter Wessels en Melle van Gemerden - de drie ronden kwalificaties kan ontlopen.

Nederlands hoop is bij het begin van het nieuwe jaar amper 17 jaar. Zij brengt wel een berg kwaliteit. Ondanks de limitering van haar wedstrijdprogramma door de leeftijdsregels van de WTA won het grootste talent sinds mensenheugenis haar eerste titels. In de lente eerst een groot ITF-toernooi (75.000 dollar prijzengeld) in het Italiaanse Ortisei, in de herfst gevolgd met de eerste triomf op WTA-niveau in Tasjkent. Het bereiken van de top-100 in het vrouwentennis was geen kunst.

Haar doorbraak kwam in een veelbelovend jaar dat bruusk werd onderbroken door een ernstige knieblessure. Drie maanden stond zij op non-actief na een meniscusoperatie. „Mijn eerste seizoen was er een van ups en downs”, kijkt zij zelf terug, „alles bij elkaar kende ik toch meer ups dan downs. Het bereiken van de tweede ronde in het Australian Open was fantastisch en ook mijn eerste overwinning op een speelster uit de top-15 van de wereld (Française Nathalie Dechy in Hasselt) was bijzonder.”

De 57e plaats op de wereldranglijst op 9 november was haar hoogste ranking in 2005. Gezien de progressie die zij na de knieoperatie op atletisch vlak boekte onder leiding van atletiektrainer Frans Thuys en het spelende gemak waarmee zij deze maand in Rotterdam het Nationale Masters voor de tweede keer op haar naam schreef, is het niet ondenkbaar dat 'Misa' in 2006 zal oprukken naar de top-30. Die ranking geeft haar een beschermde status in de grandslams, waar 32 speelsters worden geplaatst, zodat de eerste drie ronden confrontaties met de wereldtop uitgesloten zijn.

Krajicek loopt in Australië nog wel het risico in de eerste ronde tegen wereldkampioene Kim Clijsters, de Williams Sisters of Lindsay Davenport te moeten spelen. Misa gaat er welgemoed op af. Aan de voorbereiding zal het niet liggen. Nog voor de jaarwisseling speelt zij in Perth minimaal één wedstrijd voor de Hopman Cup, met opnieuw Peter Wessels als Oranjeploeggenoot. Voor zij in Melbourne Park aanzet voor het eerste grandslam van het seizoen doet zij nog mee in het WTA-toernooi van Hobart op Tasmanië. „Het is leuk het zelfvertrouwen, dat ik de laatste maanden heb gekregen, mee te nemen naar het nieuwe seizoen.”

Wat de resultaten Down Under ook zijn, na terugkeer treedt zij aan in Parijs, Antwerpen en Memphis. „Inderdaad, het is vrij pittig”, zegt zij er zelf van. De hoogtepunten van het seizoen moeten vooral in de Europese zomer komen te liggen. Roland Garros misschien en hopelijk Wimbledon. Op het gras van de All England Club kan zij de show stelen met haar halfbroer Richard in het gemengd dubbel. Vorig jaar ging dat optreden niet door, omdat haar knie het begaf tijdens de kwartfinale van het Ordina Open in Rosmalen. Doelen stellen hoort niemand Michaëlla Krajicek doen. Of toch? „De laatste twee keer werd ik van het centre court in Rosmalen weggedragen. Toch vind ik het daar erg leuk. Daarom zou ik daar graag eens normaal van de baan aflopen.”

Bron: De Telegraaf
 
Weet je hoe ze op de Tsjechische tv consequent wordt genoemd? Michaela Krajiceková (uitgesproken Krajietsekkova). Dat is echt vreemd, vind ik. Misschien moet iemand hun even gaan vertellen dat Krajicek/Krajíček een Tsjechische naam is, ha ha!
 

pepo

† In Memoriam
Juist niet, Lisa, denk ik. Krajicekova is krommer, dan mijn tenen, maar dat onbuigzaam vernederlandst Krajicek (zo heet ze tenslotte) blijft wel intact. Zo worden de niet-Tsjechische vrouwelijke namen in het Tsjechisch altijd bijgewerkt - dat ová er achter aan plakken (Groot-Grootova). Wel lastig en grappig voor de oorspronkelijk tsjechisch klinkende namen zoals Cerny of Bohaty.
 
Daar heb je op zich wel gelijk in, Pepo, maar het maffe is dat we Krajicek in Nederland Kraajietsjek noemen, terwijl de Tsjechen hem Krajicek (Krajietsek) noemen. De manier van verbuigen snap ik wel, maar dat de Nederlanders het Tsjechischer uitspreken dan de Tsjechen, dat is toch raar?
 
Primeur voor Michaëlla Krajicek

PERTH - Michaëlla Krajicek is de eerste tennisser die een beroep heeft gedaan op Hawkeye, het nieuwe hulpmiddel voor scheidsrechters. Een gecombineerde technologie van camera en computer bepaalt of een bal in of uit was.

Spelers mogen een beroep op Hawkeye doen. Krajicek achtte de tijd rijp tijdens haar partij tegen de Chinese Peng om de Hopman Cup in het vrouwenenkelspel, vrijdag in Perth. In de eerste set betwistte ze een beslissing van umpire Maria Pascual dat een bal uit was. Hawkeye leverde het onomstotelijke bewijs: de scheidsrechter had het bij het rechte eind.

Het nieuwe controlesysteem is drie jaar getest voor het vrijdag in Australië in de strijd om de Hopman Cup officieel in gebruik werd genomen. Het maakt meer juiste beslissingen mogelijk, vooral op kunststof banen. Op gravelbanen zijn minder omstreden beslissingen omdat de bal daarop een afdruk achterlaat.
 
PERTH (ANP) - Michaëlla Krajicek en Peter Wessels hebben in de Hopman Cup in de Australische stad Perth een knappe zege op Argentinië behaald.

Al na de twee enkelpartijen besliste het Nederlandse tweetal de wedstrijd tegen de finalist van vorig jaar in hun voordeel.

Krajicek rekende in haar partij met 6-4 6-2 af met Gisela Dulko. Wessels won in twee sets van Gaston Gaudio: 6-2 7-6. Wessels won in twee sets (6-2 7-6) van Gaudio, de nummer tien van de wereld en winnaar van Roland Garros van 2004. Argentinië verloor in 2005 de finale van de Hopman Cup van Slowakije.
 
Michaëlla Krajicek heeft haar goede optreden (tegen Argentinië) in de Hopman Cup geen vervolg kunnen geven.
Het Nederlandse tennistalent moest dinsdag in de tweede landenwedstrijd tegen gastheer Australië haar meerdere erkennen in Samantha Stosur. Krajicek verloor in twee sets (4-6 en 6-7).
 
PERTH - Peter Wessels en Michaëlla Krajicek zijn hard op weg naar de finaleronde van de Hopman Cup in Perth.
Na de uitstekend start tegen Argentinië wist het Nederlandse duo dinsdag ook gastland Australië te verslaan: 2-1. Met hun zege in het dubbel haalden Wessels en Krajicek tegen Samantha Stosur en Todd Reid met 6-4 en 6-2 het beslissende punt binnen.
 
Nederland heeft zich donderdag in Perth voor het eerst in de geschiedenis geplaatst voor de finaleronde van de Hopman Cup. Michaëlla Krajicek zette Nederland in de beslissende groepswedstrijd tegen Duitsland op voorsprong. Ze versloeg Anna-Lena Grönfeld in twee sets: 6-4 en 7-6.
Peter Wessels hoefde vervolgens de baan niet op tegen Nicolas Kiefer. De Duitser kon wegens een blessure niet spelen, waardoor Wessels een reglementaire winst van 6-0 en 6-0 mocht noteren. De dubbel verviel hierdoor eveneens, waarmee de einduitslag officieel op 3-0 kwam
 
Het Nederlandse tennisteam is hard op weg om de Hopman Cup in de wacht te slepen. Michaëlla Krajicek zette Oranje vrijdag in de finale tegen de Verenigde Staten op een 1-0 voorsprong. Het zeventienjarige talent versloeg in Perth Lisa Raymond in twee sets (6-4 en 7-6).

Peter Wessels speelt in de tweede partij tegen Taylor Dent. Bij winst is Nederland verzekerd van de eindzege in de Hopman Cup. Bij verlies moet het dubbelspel tussen Krajicek/Wessels en Raymond/Dent de beslissing brengen.
 
Het Nederlands tennisteam heeft een grote kans op de eindzege in de Hopman Cup laten liggen. Michaëlla Krajicek en Peter Wessels verloren in de eindstrijd uiteindelijk met 1-2 van de Verenigde Staten. Het allesbeslissende dubbelspel werd door het duo Lisa Raymond/Taylor Dent in de supertiebreak (10-8) in Amerikaans voordeel beslist.
 
Michaëlla Krajicek heeft haar goede prestaties in de Hopman Cup voortgezet tijdens de eerste ronde van het toernooi in Hobart. De vandaag 17 jaar geworden tennisster versloeg Maret Ani (Est) in twee sets (6-4 en 6-4).
 
Michaëlla Krajicek heeft dinsdag de kwartfinales bereikt van het tennistoernooi van Hobart. De Nederlandse speelster versloeg de Française Stéphanie Foretz. Krajicek had er drie sets voor nodig: 3-6 6-3 6-2. Ze stuit nu op de winnares van de confrontatie tussen de Australische Casey Dellacqua en de Oekraïense Alona Bondarenko.
 
Michaëlla Krajicek heeft woensdag de halve eindstrijd bereikt van het tennistoernooi van Hobart. De Nederlandse won in de kwartfinale van de Oekraïnse Alona Bondarenko, 6-2 6-3.
 
Michaëlla Krajicek heeft in Hobart de finale bereikt. In de halve eindstrijd kende ze relatief weinig moeite met de Kroatische Jelena Kostanic die ze met 6-4,6-2 aan de kant schoof. In de finale wacht de Tsjechische Iveta Benesová.

Een break in de vijfde game volstond voor setwinst. In de tweede set sloeg Krajicek toe in de eerste en de vijfde game.
 
Bovenaan