Snelwegvignet Tsjechië 2013

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

kuurgast

Donateur
Op 1 december 2012 is het nieuwe jaarvignet in de verkoop gegaan. De maand- en 10-daagse vignetten zijn verkrijgbaar vanaf 1 januari 2013.
MBB478333_dalnicni.jpg

De prijzen zijn ongewijzigd gebleven (zie motorway.cz/stickers):

Jaarvignet ............1500 CKZ (± € 60,=)
Maandvignet ......... 440 CKZ (± € 18,=)
10-Daags vignet ... 310 CKZ (± € 12,50)

Voor een lijst met verkooppunten op plaatsnaam, zie sfdi.cz.

dalnicni-znamky-2012-prodejni-symbol_0.jpg


Wegen waar geen vignet nodig is, zijn herkenbaar aan het rood doorstreepte witte onderbord:

dalnice_znacka.jpg
 
Jammerrrr!! Gelukkig zijn er in Tsjechie wel voldoende invalide-parkeerplaatsen, dat scheelt!

Het jaarvignet 2013 zit al te pronken op de voorruit!:top:
 

kuurgast

Donateur
Nee, de Nederlandse invalidenkaart....was niet geldig...
Buitenlandse ZTP-passen vallen buiten de regeling voor Tsjechische ZTP-pas.
Vozidlo je od placení dálničních poplatků osvobozené, pokud je ve vozidle přepravována osoba těžce zdravotně postižená, které byly přiznány výhody II. stupně (s výjimkou postižených úplnou nebo praktickou hluchotou) nebo III. stupně, pokud držitelem silničního motorového vozidla je postižená osoba sama nebo osoba jí blízká. Výjimka dle sdělení Ministerstva dopravy neplatí pro zahraniční držitele průkazů zdravotně postiženého.
Bron: ceskedalnice.cz.
 
Maar ik kan de invalideparkeerkaart gelukkig wel gebruiken zoals ik hem in Nederland gebruik, tis immers Europees?

In 2014 zal de prijs van het vignet wel omhoog gaan, maar het aantal wegen waarvoor een vignet nodig is, zal ondertussen ook wel uitgebreid zijn?
 

kuurgast

Donateur
Wroeter die kaart klopt ook niet eens.

zpoplatnene-2012.gif


De gele routes is vignet verplicht, groen is zonder en de grijze staan wel in de planning om in de toekomst een vignet-plicht te krijgen.
Deze info en meer staat op de eerder genoemde officiële website motorway.cz.
 

Ad Verschoor

Donateur
Kan iemand mij vertellen of ik een vignet kan kopen bij de grensovergang Zittau, even boven Liberec ?
Wij arriveren zondag 28 april en vertrekken weer op dinsdag 28 mei 2013 (30 dagen). Geldt zo'n periode voor een maand ?
 

kuurgast

Donateur
Geldt zo'n periode voor een maand ?
Staat op de website: Vom markierten Tag bis zum Ablauf des zahlenmäßig entsprechenden Tages im folgenden Kalendermonat. Dag van ingang tot numeriek overeenkomstige dag in de volgende kalendermaand.

Als die pomp van wimd geen vignetten verkoopt kan je terecht bij:
Hrádek nad Nisou, Žitavská 403, 463 34 EO HRÁDEK N.N.
Hrádek nad Nisou, Moskevská 515, 463 34 PAP OIL CHRASTAVA

Op de website sfdi.cz onder "Mýto a dálniční kupóny" staat een link onder prodejních místech/verkooppunten, voor download lijst plaatsnamen/adressen op alfabetische volgorde.
 

Vodnik

† In Memoriam
Kan iemand mij vertellen of ik een vignet kan kopen bij de grensovergang Zittau, even boven Liberec ?
Als je bij Zittau CZ binnenrijdt, zit je niet op een vignet-plichtige weg, dus heb je daarna nog genoeg kansen een vignet te kopen.
Alle types (10-dagen, maand, jaar) zijn in een postkantoor verkrijgbaar. Vrijwel alle tankstations verkopen gedurende het hele jaar de week- en maandvignetten.
Als je op 28-4 koopt, is het vignet geldig tot en met 28-5.
 
Het was ons al eerder opgevallen, maar gisteren hebben we extra opgelet:

Bij binnenkomst in Tsjechië via de 17/8 (Dresden – Praag) kun je in Duitsland een vignet kopen vlak voor de grens bij Bahretal, maar ... In Tsjechië is het eerste gedeelte TOT het eerste tankstation op de 17 vlak voor Ústí nad Labem - een AGIP tank - TOLVRIJ. Pas NA dat tankstation staat er onder het groene snelwegvignet "s Poplatkem".

Wie dus al Tsjechische kronen bij zich heeft, kan beter in Tsjechië een vignet kopen, in plaats van meer te betalen in Euro’s.
 
Bovenaan