Poll over de Tsjechische Keuken

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Wat vind je van de Tsjechische keuken?

  • Wel lekker, maar ben blij als ik in Nederland weer wat anders kan eten

    Stemmen: 0 0,0%
  • Anders (vul zelf in)

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    3
Vind ik héérlijk, Ik kook zelfs in BELGIE veel Tsjechisch.
Groetjes, Rontje.
tongue.gif
tongue.gif
tongue.gif
 
Ik vind de Tsjechische keuken heerlijk. Daar bedoel ik eigenlijk de keuken mee waar mijn vrouw alles gereed maakt
laugh.gif
. Wanneer wij in Nederland zijn en een lange tijd niet Nederlands hebben gegeten is ook het Nederlands eten een genot.

Misschien ook leuk om te vermelden is, dat de Tsjechische keuken zeer creatief en economisch is. Er wordt namelijk bijna niets weggegooid. Misschien dat het tegenwoordig meevalt, maar je ziet veel gerechten die eigenlijk van restjes worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan oud brood waar nog zoveel mee gedaan wordt. Wanneer mijn schoonvader vis schoonmaakt zal ik maar niet vertellen wat er naast de schoongemaakte vis bewaart wordt voor de soep
ahum.gif
. Waarschijnlijk zullen meer mensen voorbeelden kunnen noemen.
 
Ik ben dol op de Tsjechische keuken, zelfs de knedlikí eet ik met smaak, meestal tot verbazing van andere Nederlanders die daar weinig aan vinden. En die pivo hoort er natuurlijk absoluut bij
wink.gif
Uit eten gaan - en dat hoeft echt niet in een driesterrenkeuken, integendeel zelfs! - hoort voor mij echt bij een bezoek aan ons favoriete land!
 
Tsjechische keuken is op z’n tijd heerlijk en hebben dan ook favorieten gerechten, maar alleen Tsjechisch wordt bij ons zeker niet gekookt/gegeten. Wij houden van afwisseling en er wordt derhalve internationaal gekookt, dus ook niet alleen Nederlands, maar Chinees, Italiaans, Spaans, noem maar op.
 
de tsjechische keuken is toch gewoon net zo als de keuken in oostenrijk? nederlandse keuken krijgt van mij ook niet echt veel michelin-sterretjes, maar de tsjechische ook niet. doe mij maar lekker french of ja, spanjaarden kunnen er ook wat van.
 
Ik had het er laatst nog over; hoe lekker ik het eten ook vind uit allerlei andere landen, Tsjechisch eten geeft me nog iets extra´s, beetje moeilijk te omschrijven, maar het is iets emotioneels. Misschien juist omdat ik vanaf mijn derde niet meer in Tsjechië woon en er dus meer waarde aan hecht. Denk dat andere Tsjechen die niet meer in Tsjechië wonen dit ook wel zullen herkennen.
Ik woon nu in Mexico, waar ik het eten overigens heerlijk vind, maar er gaat gewoon niets boven mijn ´´eigen´´ eten.
blush.gif
 

Macek

Geroyeerd Lid
Is het nu zo dat de echte Tsjechiese hostinec langzaam maar zeker verdwijnt om plaats te maken voor restaurants? Daar kon je een eenvoudige doch voedzame maaltijd krijgen en zat je echt tussen het volk, de ketelpakken!!! Dat is pas echt tsechies eten en vooraf een paar pivo's
tongue.gif

vr. gr. de pivonist.
 
al eens een vismilt geproefd? fijner dan ganzelever!, of Olomoucerkaas, of varkensknie met mosterd en mierikswortel, of soep met koeienmaag, of een stevige linzenschotel, gepanneerde champignons, of de kippenvleugels van mevr.Pechova, ben blij dat het volgende week zo ver is, ik heb er honger van gekregen!
 
In het begin van de jaren '90 werkte ik hier samen met een collega die gek werd als hij naar zijn gevoel per dag niet voldoende vitaminen binnen kreeg. Alles was goed, als er maar verse groenten bij werden geserveerd. In dit opzicht was Tsjechië een nachtmerrie voor hem. In veel andere opzichten (pivo!) zou hij graag zijn standplaats (Warschau) met mij willen hebben ruilen.
Destijds was verse groente in gewone restaurants inderdaad een schaars goed; hooguit een slaatje bla als garnering. Wanneer men naar meer van "dat" vroeg, werd dat nauwelijks begrepen.
Gelukkig is er in dit opzicht veel verbeterd (zonder dat aan de authenticiteit van gerechten geweld hoeft te worden aangedaan), maar nog steeds is groente een ondergeschikt ingrediënt in de tsjechische (restaurant-)keuken.
En helaas, zeg ik als absoluut geen vitamine-freak, ook in huishoudens kom ik er minder van tegen dan me lief zou zijn. Ik meen recht van spreken te hebben, want ik ben jaren het 'hoofd' van een tsjechische familie geweest, compleet met een voor 75% inwonende babička, die heerlijk kan koken en dat meestal ook deed.
Maar wat me toen al stoorde, is nog steeds geldig: het gebrek aan vitaminerijk voedsel in een huis met twee kleine kinderen. Vandaag de dag zijn die jongetjes nog maar de helft van de tijd bij mij en mijn huidige echtgenote. Van die tijd maken we onder meer gebruik om de kinderen te laten wennen aan andere dan zetmeel-, vet-vlees-rijke maaltijden te laten wennen. Om over de overmaat aan zoet niet te spreken. Zelfs in het menu op school komt maar weinig gezonds voor.
Wat ik wil zeggen is dat de tsjechische keuken er één is voor smulpapen met een stevige maag. Ik reken mezelf daar graag toe, leve de dršt´ková polevka en vette leverworsten, smažený sýr, klobasy enzovoort! Maar gezond?
En wat een geluk dat we sinds een jaar een chinees restaurant in het dorp hebben!
 
Inderdaad Frank, vooral voor mensen die gewend zijn om veel groente te eten is de Tsjechische keuken even schrikken als je kijkt naar de rol die groenten hierin spelen.
En ja, het is er allemaal wel te krijgen (en tegenwoordig steeds meer) maar het zit gewoon nog niet in de eetcultuur van veel Tsjechen.

De laatste jaren heeft Tsjechië wel een grote omslag gemaakt wat dit betreft en houden mensen zich veel meer bezig met gezond eten. Het aanbod van vers en gezond in zowel supermarkten als in restaurants is naar mijn mening heel goed. Restaurants iets minder, maar goed daar ga je ook vooral heen om traditioneel Tsjechisch te eten en kijk je niet zo om naar verse groente!
 
Beste Frank, zelfs voor mij is de Tsjechische keuken te zwaar geworden, ik kan eigenlijk ook niet meer tegen.

Maar wat wel gezond is en wat niet, dat wil ik bestrijden. Wij (Nederlanders) eten de meeste groente van de wereld, maar zijn tevens het volk met de meeste zieken. We “vreten” ons arm aan bespoten groente, maar wat krijgen we allemaal naar binnen? Is dat wel zo gezond? Misschien is de gemiddelde Tsjech beter af zonder groente en al dat vergif.

Wat ik wil zeggen, eten we gezond omdat ooit iemand de “schijf van vijf” verzonnen heeft? Moeten wij daar zomaar in geloven?
 
Bovenaan