Pasen op z'n Tsjechisch: zweepjes en Slivovice

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tabe

† In Memoriam
aanvulling

Nog eventjes een aanvulling;
's Middags zit ik op ons terrasje toen twee mij bekende mannen kwamen aangeslopen. Beiden met een uit bijeengebonden wilgentakken bestaande versierde "zweep". Zonder mij iets te vragen gingen ze de keuken in waar Doety met de afwas bezig was. Zij werd meegenomen naar het terras en voor mijn ogen kreeg ze een "heerlijke" afstraffing met de zweep. Kostte mij wel een halve fles fernet, maar ik had het er graag voor over.

En Malmug, wil je mijn naam niet weer verkeerd op dit forum zetten? Want ander kom ik volgend jaar met de zweep bij jou.

En Ron; het is gewoon een leuk volksvermaak. WIJ vonden het in ieder geval leuk dat men ons huis in Zbyslav niet passeerde. We horen er bij in Zbyslav, dat bleek wel.
 
Oeps.
Zzzzzzzzzzzzzzzzzzzal je naam niet meer verkeerd schrijven, Tabe.

Maar zie ik je volgend jaar wel met zweeppie, vergeet niet, is minder erg dan
eeeeeeeeens een steekkie.

Malmug
 

Ad Verschoor

Donateur
Pasen vieren in de Tsjechische Republiek
Tradities en gebruiken, overal concerten en jongens die de meisjes 'slaan'

In veel landen zijn Paasgebruiken die wij in Nederland niet kennen. In Tsjechië bijvoorbeeld, waar jongens de meisjes met Pasen slaan met wilgentakken, en lamvormige cake gretig wordt gegeten. Directeur Jan Herget van het Tsjechisch Verkeersbureau vertelt waarom zijn land voor een Paasvakantie interessant is.

12629499494f6c8677854c5_9.jpg

Een prachtig met gekleurde eieren versierde Paasboom op een plein in Praag

Sommige Tsjechische paasgebruiken zullen misschien een beetje verrassend zijn voor bezoekers, vindt Jan Herget zelf ook. Dat jonge meisjes met Pasen eieren versieren die ze cadeau geven aan de jongens, is nog betrekkelijk onschuldig. Maar dat die jongens in ruil hiervoor een pomlazka maken, een speciale stok van jonge wilgentakken, versierd met linten, waarmee ze meisjes - voorzichtig - slaan, lijkt toch al wat minder gewoon. Toch is het een Paasritueel dat alleen maar verjonging symboliseert en niet kwaad is bedoeld. Integendeel...

Paasmarkten
Wie de echte sfeer van Pasen in Tsjechië wil proeven, mag de traditionele Paasmarkten niet missen. Ze worden overal in het land gehouden en je kunt er genieten van allerlei speciale Tsjechische paasproducten: traditionele Paasbroden, lamvormige cakes of prachtig versierde peperkoeken.

Praag
Erg populair zijn de Paasmarkten in Praag. Ze worden van 24 maart tot en 15 april gehouden op het Oude Stadsplein, het Wenceslasplein en op Namesti Miru. Ze bieden, naast veel Pasen gerelateerde koopwaar, een aangenaam cultureel programma, de markt op het Oude Stadsplein in het bijzonder.

Paas- en spa-arrangementen
Wie zichzelf met Pasen lekker en comfortabel wil laten verwennen, kan volgens Jan Herget kiezen uit een rijke overvloed aan speciale paas- en spa-arrangementen van hotels en spa's in het hele land. De gezondheids-en spabehandeling in het beroemde kuuroord Podebrady bijvoorbeeld kan worden gecombineerd met een bijzonder Paasconcert en een gala-avond met live muziek. Je kunt dus genieten van zowel ontspanning als cultuur op hetzelfde moment. (www.lazne-podebrady.cz/en)

17720283334f6c86784f62b_9.jpg

Paaseieren in overvloed op de Paasmarkt op het oude Stadsplein in Praag

Feestelijke Paasmuziek
Paasconcerten zijn er in concertzalen, kerken en kloosters, verspreid over de gehele Tsjechische Republiek. In de Moravische hoofdstad Brno is een Paasfestival van religieuze muziek. Tijdens dit festival is het mogelijk zes composities te beluisteren, elk uit een andere eeuw, in zes verschillende kerken in de stad. Elk van deze unieke composities wordt uitgevoerd in de daarvoor meest geschikte locatie, waardoor het volgens Herget een onvergetelijke ervaring oplevert voor het publiek. ()

Concerten in Praag
Praag trakteert zijn bezoekers op het Easter Festival Prague 2012. Daar kan muziek worden beluisterd van beroemde Tsjechische componisten, zoals Antonin Dvorak en Gustav Mahler. De concerten zijn in de prachtige concertzalen van het gemeentehuis, het Rudolfinum of de kerk van St. Simon en Juda (www.fok.cz/en). Verder zijn er met Pasen mooie concerten in het historisch gebouw van Klementinum.
www.klementinum.com/index.php?lang=2).
 
Nou, mijn Gabrielle ziet met schrik en beven dat zweepjesgebeuren tegemoet. Ze heeft mijn lange longeerzweep al klaar gezet om terug te meppen, dat wordt nog wat. Moet zien dat ik de zaak in toom houd. Zal tegen die tijd voor de nodige eieren, drank en snoepgoed zorgen, want ik heb gelezen, dat zo gauw je een ei geeft, de afstraffing voorbij is. Ze is een echte koppige hagenese en ziet het absoluut niet zitten. Ze is wat dat betreft een felle doerak. Ik kan er de humor nog wel van inzien, 's lands wijs, 's lands eer.:lache:
 

kuurgast

Donateur
images


Voor handige mannen die zelf een Pomlázky willen maken, staat er een video-beschrijving hier.
De linten die de meisjes aan de Pomlázky binden kunnen verborgen boodschappen bevatten. Een rood lint betekent dat ze de jongen leuk vinden, blauw geeft hem hoop, groen is hij populair, geel is ze niet in hem geïnteresseerd.
Bron: ceske-tradice.cz

Van eieren is bekend dat als een meisje een rood ei aan een jongen geeft, dit betekent dat zij hem heel erg graag mag.

@ Clowntje. Hier staat Modré pondělí/blauwe maandag en Žluté úterý/gele dinsdag voor Pasen om de huizen schoon te maken. De kleur rood staat wel ergens omschreven als 1e of 2e paasdag.
 

Vodnik

† In Memoriam
Het waren kinderen die om 8 uur vanochtend aanbelden! Daar ben ik m'n bed niet voor uitgekomen!!

Twee uurtjes later Otjik met zoontje die een heel verhaal afraffelde, vervolgens "moje manzelka" met het zweepje bewerkte en toen beloond werd met een chocolade paashaas.

Daarna zijn we ons huis "ontvlucht" om niet met buren op zo'n vroeg tijdstip aan de vodka te moeten gaan!
 
Zaterdagochtend rond 10.30 alle buurtkindjes samen, onder begeleiding, deden een rondje dorp. Zongen voor ons hun liedje en lieten hun ratels zwaaien toen ze wat kregen.
's Avonds was er een "buurtavond" in het voormalige brandweergebouw met eten, drinken en een bakwedstrijd.
Het plaatselijke paasgerecht van vlees, kruiden, eieren en brood moest "deskundig" gekeurd worden. De drie aanwezige Hollandse mannen mochten dit doen en van de tien (!) aangeboden baksels de beste drie bepalen.

image.jpg
 
Hallo iedereen,

Dit jaar wil ik in het paasweekend met vrienden Praag bezoeken.
Nu ga ik voor een groot deel voor de cultuur naar Praag maar vroeg me ook af of je tijdens pasen nog wel goed kunt uitgaan in Praag. Wil er niet daar achterkomen dat alles gesloten is.

Iemand die hier meer vanaf weet?
 

Vodnik

† In Memoriam
Met pasen is vrijwel alles "open", Praha kent een 24 uurs economie.
De enige periode dat het wat minder druk (en daarom sommige deuren gesloten) is in januari, dat is uitblazen van het afgelopen jaar en diep ademhalen voor het komende jaar!
 
Velikonoce voor Allochtonen

P4202420.JPG

Zoals ieder jaar dat we in Tsjechië wonen doen we er aan mee! Afranselen van vrouwen, zoals het in ‘Met het oog op morgen’ genoemd werd? Welnee, het is hier een gezellig chlapi-gebeuren onder elkaar waar geen kwaad in schuilt. Doma (mijn man) hobbelt vrolijk met de groep mee en komt ergens laat in de middag wel weer boven water…

P4202422.JPG

Ik……vind het allemaal NIET zo leuk! Waarom? Het ‘pak slaag’? Geen probleem! De grappen? Hoewel ik die niet altijd snel genoeg snap, ook geen probleem.

Nee, bij mij zit het in de voorbereiding. Mensen die mijn stukjes kennen op plantengebied, weten dat ik in de keuken geen ster ben. En DÁT is dus mijn probleem! Stille zaterdag – hier Witte zaterdag genoemd – was hier dit jaar vrijdag de 13e! Kaassoesjes, vorig jaar DE grote hit, mondden uit in een vieze drab! Na ze toch gebakken te hebben, waren ze volgens Doma best eetbaar, maar zeker niet presenteerbaar!

Ondertussen was er geen tijd meer voor het avondeten. Snel de klaargelegde pizza in de oven geschoven……daar zit een stand op dat het automatisch gaat. Maar nu dus niet! Een soort verkoolde schoenzool was na 10 minuten het resultaat! Inderdaad vrijdag de 13e! Doma deed zijn avondmaal met die ‘kaasrommel’ (“Ze smaken prima, hoor”) en sla. Tot op heden leeft hij nog……

Wat morgen te doen voor de chlapi? Worstenbroodjes dan maar, de deden het vorig jaar ook goed; ongelofelijk, vanmorgen bleek ik GÉÉN worstjes in huis te hebben en dat in Tsjechië! Een voortzetting van vrijdag de 13e? Ik heb het opgegeven. Volgend jaar koop ik kant-en-klare brokken van iets en daar doen ze het maar mee! Dit jaar is mijn redding: 3 stokbroden, forel-filet, olijven, hardgekookt ei, streepje paprika, schijfje tomaat en een toefje mayonaise….Může být!
 
Laatst bewerkt:
Om 8 uur stonden vanmorgen de eerste groepjes kinderen zingend voor de deur. Uit voorzorg hadden we het hek alvast open gezet. Zo leuk die zingende kindjes, de een enthousiast luidkeels en een ander zachtjes verlegen. Vaders en moeder die hun kroost vanaf het pad in het oog h ouden of gewoon meelopen tot aan de deur. Jongens Hoe klein ze ook zijn, willen hun zweepje gebruiken dus draai ik gewillig mijn achterste naar hen toe. Daarna natuurlijk lekkers uitdelen, we hebben dit jaar maar weer zakken marsjes en bounties gekocht dat deelt lekker uit van iedere soort een. Blijkbaar zijn de mensen in ons dorp nogal gul want de plastic tasjes en mandjes zijn goed gevuld met lekkers. Wat een leuke traditie
 
Bovenaan