Gezocht: houthandel of houtzagerij in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

hallo allemaal, even voorstellen. ik ben Jens en nieuw hier op het forum en zeker onbekend in Tsjechië.
ik zal proberen hier geen reclame te maken, maar wij zijn dringend op zoek naar een houtzagerij of een houthandel in Tsjechië.
op mijn zoektocht op het internet naar hout kom ik dan bij toeval op dit leuke forum terecht en denk? wie weet kunnen zij mij daar verder helpen.

waarom Tsjechië? wel, mijn zoon heeft een klein bedrijfje in schuttingen opgestart en is op zoek naar goed en eerlijk betaalbaar hout. dus niet van zo'n mega zagerij maar het liefst van zo'n boerenzagerijtje wat je hier vroeger ook nog al eens tegenkwam, waar het werk nog veelal met de hand gedaan wordt en je de mensen nog gewoon kunt aanspreken bij hun voornaam.
dus gewoon hout met een groen hart.

jens..........
 
Er zijn genoeg houtzagerijen die op relatief kleine schaal werken. En ook verspreid door het hele land. Prijstechnisch lijkt me dat de transport kosten het voordeel opeten.
 
Bij ons in het dorp zit een houtzagerijtje. Ik haal er mijn timmerhout en brandhout voor een zacht prijsje.
 
waar het werk nog veelal met de hand gedaan wordt en je de mensen nog gewoon kunt aanspreken bij hun voornaam.
Dan kun je beter niet naar Tsjechie gaan, want de omgangsvorm is er, zoals in de meeste landen "u" en "meneer/mevrouw" :)

Maar afgezien daarvan, zijn er inderdaad genoeg kleine houtzagerijen. Vanwege transportkosten zou ik dan eens zoeken in het westen van Tsjechie (daar ben ik zelf echter niet bekend).

En dichterbij huis? In de Ardennen of Eifel?
 
Goeiemiddag
Bij ons in de stad zit een houthandel/zagerij, maar ik kan je vertellen dat je bedrogen uitkomt als het je te doen is om goedkoop hout in Tsjechie in te kopen en in Nederland als product te verhandelen, want hout in Tsjechie is duurder dan in Nederland.

met vriendelijke groet
 
hallo Lucany nad Nisou.

het gaat ook niet om een handjevol planken, maar om één of twee vrachten per maand a 50 m3, althans in het voorjaar, want dan is het bij ons erg druk. het gaat ons dan ook om droog of ten minste voorgedroogd hout, dit om scheurvorming tegen te gaan. en wel hier wringt de schoen! de Nederlandse leveranciers kunnen de vraag van ons niet aan en leveren gewoon hout aan dat regelrecht uit de autoclaaf komt (impregneerketel). hier krijgen wij veel problemen mee in het droge voorjaar, de planken drogen dan veel te snel en krimpen min 5% in de breedte. u kunt zich wel voorstellen welk probleem dit met zich meebrengt als zulks eenmaal verwerkt is.
nu hoor ik u al denken, waarom bestel je het dan niet dit jaar en verwerkt het dan het jaar erop? ten eerste zijn wij daar te klein voor gehuisvest, en ten tweede, dan hebben wij ook geen tussenhandel nodig, want die moet zorgen voor een goede kwaliteit en de juiste aanvoer. hier blijft de tussenhandel zwaar in gebreke. ik weet dat de tussenhandel het hout uit diverse landen betrekt waaronder Tsjechië, als deze tussenhandel de vraag niet goed kan beantwoorden. dan moeten wij helaas zelf de boer op. vandaar mijn vraag hier op het forum.
en dat het hout in Tsjechië duurder is dan in Ned? daar geloof ik niet in. natuurlijk is alles onderhandelbaar.

oke bedankt allemaal voor uw belangstelling en post.

zijn er nog suggesties of adressen omtrent houtzagerijen [houthandel] enz enz, houden wij ons zeer aanbevolen.

met vr gr. jan voshaar.
 
kan ik daar terecht met Engels of Duits of weet je dat niet?
Ja, dat is dan wellicht ook een nadeel van een klein bedrijfje, de taal. Als je eenmalig een korte introductie in het Tsjechisch geeft krijg je wel sneller contact, weet ik uit ervaring (heb andere Nederlandse bedrijfjes ook geholpen bij het contact leggen).

Als je me een paar zinnen per mail of PM (personal message) stuurt, dan wil ik het wel gratis voor je vertalen :)

Daarna zou je het in het Duits of Engels kunnen proberen.
 
Karinka, Radka en Kuurgast, heel vriendelijk bedankt voor jullie medewerking.

nu heb ik in ieder geval een begin en aanknopingspunten. vooral die catalogus staat mij wel aan [super]
tsja de taal kan wel eens het grootste struikelblok vormen op mijn zoektocht. ik zal toch eerst een stuk of wat bedrijven moeten zoeken die onze wensen in hout kunnen beantwoorden, alvorens ik een tolk meeneem.
Radka, ik ga het een en ander even met mijn zoon overleggen en kom dan graag terug op je aanbod, BVD.

vriendelijke gr, jan oude voshaar.

jens...... :yess:
 
goedendag heren, in de hoogte van prijzen zit wel een kern van waarheid. een goede kennis van me welke handelt in rondhout, vertelde me in april dat het hout in tsjechie duurder is dan in oostenrijk. mochten jullie interesse hebben kan ik nader informeren naar prijzen en leveringscondities.
gr paul schmitz
 
hallo Paul, bedankt voor je uitleg, als de prijzen van hout al duurder zijn als in Oostenrijk heeft het voor ons weinig zin, want zover ik weet is Oostenrijk geen goedkoop land qua hout, maar we gaan het zien! binnenkort toch maar even op reis.
 
Bovenaan