Deelname Russen en Belarussen aan sportevenementen

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Ad Verschoor

Donateur
Kvitova keurt deelname Russen en Belarussen op Wimbledon af

Tennisster Petra Kvitova heeft haar afkeuring uitgesproken over het besluit van Wimbledon om dit jaar de Russische en Belarussische spelers weer toe te laten. "Ik ben vooral tegen de oorlog en kies in deze de kant van Oekraïne", zei de Tsjechische tweevoudig winnares van Wimbledon na haar zege op de Roemeense Sorana Cirstea in de masters van Miami.

Vorig jaar mochten de Russen en Belarussen niet meedoen op Wimbledon vanwege de Russische invasie in Oekraïne, zelfs niet onder neutrale vlag. De overkoepelende tennisbonden ATP en WTA besloten om die reden dat de tennissers geen punten voor de wereldranglijst konden scoren op het grandslamtoernooi in Londen.
"Ik snap dat het slikken was voor Wimbledon dat die punten wegvielen, maar ik waardeer het zeer dat ze de Russen en Belarussen weerden van het toernooi en ik zou dat ook dit jaar graag hebben gezien. Ik maak me zorgen om de mensen in Oekraïne. Ik vind ook dat de Russen en Belarussen niet mogen meedoen aan de Olympische Spelen", aldus Kvitova, die zei dat de tennissers niet zijn gekend in het besluit van Wimbledon.

Bron: ANP
 

Ad Verschoor

Donateur
Kritiek op IOC na oproep Russen en Belarussen toe te laten: 'Dag van schaamte'

De oproep van het internationaal olympisch comité (IOC) aan sportbonden om atleten uit Rusland en Belarus onder voorwaarden weer toe te laten tot wedstrijden, heeft behoorlijk wat kritiek opgeleverd. De uitspraak van IOC-voorzitter Thomas Bach viel slecht bij politici in Polen, Duitsland en Tsjechië.


Bach riep de internationale bonden dinsdag op om sporters uit de twee landen weer overal toe te laten, op de voorwaarde dat dit gebeurt onder neutrale vlag en zonder andere uitingen van Rusland en Belarus. Atleten die de oorlog openlijk steunen, zijn niet welkom. Dat geldt ook voor sporters die in dienst zijn bij het leger of bij veiligheidsdiensten.

Polen sprak van "een dag van schaamte" voor het IOC. "Wat is er gebeurd dat zo positief was van Russische kant dat hun atleten nu ineens zouden moeten deelnemen aan wedstrijden?", vroeg de Poolse onderminister van Buitenlandse Zaken Piotr Wawrzyk zich af.
"Na Boetsja, Irpin, Hostomel?", riep hij de bloedbaden en verwoestingen in de Oekraïense steden in herinnering. "Na het dagelijks bombarderen van burgerdoelen? Het is een dag van schaamte voor het IOC."

De Duitse bondsminister van Binnenlandse Zaken Nancy Faeser sprak van "een klap in het gezicht van de Oekraïense atleten". Volgens haar is er geen aanleiding tot een terugkeer van Rusland in de sportwereld.
"Degene die Rusland toestaat om internationale sportwedstrijden te gebruiken voor zijn propaganda, brengt schade toe aan de olympische gedachte van vrede en verbroedering", zei Faeser. De Duitse atletencommissie reageerde ook teleurgesteld na de "te verwachten aanbeveling".

'We moeten onze ogen niet sluiten voor de werkelijkheid'
Het IOC nam dinsdag nog geen besluit over eventuele deelname van sporters uit Rusland en Belarus aan de Olympische Spelen van 2024 en 2026. Volgens Bach blijven de sancties tegen beide landen voorlopig van kracht.

De Tsjechische minister van Buitenlandse Zaken Jan Lipavsky zei dat Rusland geen plek verdient op de Olympische Spelen. "Ik ben teleurgesteld in de aanbevelingen van het IOC", reageerde hij op Twitter. "We moeten onze ogen niet sluiten voor de werkelijkheid. De Russische sport wordt centraal geleid door het Kremlin. Het Russische regime weet niet wat fair play is."

Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne begin vorig jaar legde het IOC Rusland en bondgenoot Belarus sancties op. Sporters uit die landen mogen momenteel alleen onder neutrale vlag meedoen aan de meeste internationale sportwedstrijden. Het IOC onderzoekt of dat ook kan gelden tijdens de Spelen van volgend jaar in Parijs en de Winterspelen van 2026 in Italië.

Bron: ANP
 

kuurgast

Donateur
Houding van Tsjechië

Ondertussen heeft het Tsjechisch Olympisch Comité aangekondigd dat zijn standpunt niet verandert. "Zolang de Russische agressie voortduurt, steunt het Tsjechisch Olympisch Comité duidelijk de sancties tegen Rusland en Wit-Rusland die het Internationaal Olympisch Comité vorig jaar heeft aangenomen. Daarom zijn we blij dat het IOC de geldigheid van deze maatregelen opnieuw heeft bevestigd", zei hij dinsdag in zijn verklaring.


In Tsjechië zorgde voormalig Olympisch kampioen, moderne vijfkamp David Svoboda voor opschudding, die in een interview met de Tsjechische tv zeer mild was over de kwestie van Russische deelname aan de volgende Olympische Spelen in Parijs en verklaarde over de oorlog in Oekraïne dat de eerste slachtoffer is "zoals altijd de waarheid". Svoboda kwam uit in de kleuren van Dukla Prague, een legerclub. De leiding van het Ministerie van Defensie distantieerde zich van de woorden van Svoboda.

"Oekraïense atleten sterven voor hun vaderland en zullen hun land nooit meer kunnen vertegenwoordigen op de Olympische Spelen. Het is immoreel en walgelijk om atleten uit Rusland en Wit-Rusland toe te staan deel te nemen aan de Olympische Spelen. Het is een aanfluiting van de dode Oekraïense atleten en aan alle slachtoffers van de barbaarse aanval van Poetin op Oekraïne", zei minister van Defensie Jana Černochová.

David Svoboda (38), Olympisch kampioen in de moderne vijfkamp op de Spelen van Londen in 2012 en voorzitter van de Atletencommissie van het Tsjechisch Olympisch Comité (ČOV), sprak op de Tsjechische tv over de deelname van Russische en Wit-Russische atleten aan de Spelen van Parijs in 2024 in verband met het oorlogsconflict in Oekraïne zo ongelukkig dat hij onder vuur kwam te liggen van critici.
Svoboda vertelde voor de Tsjechische televisie dat atleten niet mogen worden gediscrimineerd op basis van hun politieke standpunt. Hij sprak ook over het feit dat het eerste slachtoffer in een oorlogsconflict de waarheid is, en hij gaf commentaar op de resolutie van de Algemene Vergadering van de VN, die herhaaldelijk de Russische agressie tegen Oekraïne veroordeelde, door te zeggen: "We hebben veel informatie, soms tegenstrijdig. Het kan gemakkelijk een vergissing zijn, voor zover ik weet".
Svoboda probeerde zijn verklaringen te corrigeren en beweerde dat hij Rusland en Wit-Rusland of het Internationaal Olympisch Comité, dat de terugkeer van neutrale Russische en Wit-Russische atleten naar de competities aanbeveelde, niet wilde verdedigen. Zijn voornaamste bedoeling was om het neutrale standpunt van de ČOV Atletencommissie te presenteren, dat was gebaseerd op de resultaten van een enquête onder tweehonderd atleten. De volledige uitsluiting van Russen en Wit-Russen van internationale sporten werd door 49 procent van hen gesteund.
Niet alleen Svoboda's sportcollega's, het grote publiek, maar ook het Ministerie van Defensie, dat hem als coach in dienst heeft, reageerde hierop via twitter.

David Svoboda stopt nu met zijn functie bij de ČOV Atletencommissie. "De dubbele rol van beroepsmilitair en vertegenwoordiger van sporters in de commissie gaat niet samen, daarom heb ik besloten mijn lidmaatschap op te zeggen. Ik ben geen advocaat voor Rusland en het spijt me dat mijn onhandige uitspraken het leger en het ministerie van Defensie zouden kunnen schaden", zei hij in een persbericht en facebook.

De oud-atleet werkt nu als coach bij ASC Dukla. Van de directeur van deze legerclub kreeg hij een schriftelijke berisping voor "het niet naleven van voorschriften". "Een soldaat heeft de plicht om zich zelfs buiten zijn plicht op een zodanige manier te gedragen dat de ernst en geloofwaardigheid van de strijdkrachten niet in gevaar wordt gebracht".

Minister van Defensie Černochová, die de verklaringen van Svoboda woensdagavond scherp had bekritiseerd, verwelkomde deze oplossing voor de situatie. “Het ministerie van Defensie en het leger steunen Oekraïne en zijn het er niet mee eens dat Russische en Wit-Russische atleten deelnemen aan de Olympische Spelen wanneer hun Oekraïense collega's sterven aan het front in een oorlog die door Rusland is gelanceerd en wordt gesteund door Wit-Rusland. Ik verwacht deze eensgezinde houding van alle soldaten', verklaarde ze. "Het is geen straf voor een mening, maar voor het niet opvolgen hoe een beroepsmilitair zich in het openbaar moet gedragen", voegde ze eraan toe.

Minister van Defensie Jana Černochová had vrijdagochtend een ontmoeting met de coach en vijfkamper, eerste luitenant David Svoboda.
We hebben er lang over gepraat, en we hebben afgesproken dat we samen naar de Oekraïense soldaten in Libava zouden gaan. Om samen hun verhalen te horen over wat Rusland aan het doen is in Oekraïne", zei de minister van Defensie, terwijl ze hem een poster overhandigde met portretten van Oekraïense atleten die zijn omgekomen of vermist als gevolg van gevechten in Oekraïne.

foto oekrainse sporters 1 april 2023.PNG

"Ik heb hier 200 foto's met de namen van dode Oekraïense atleten. Hij zal zeker iemand onder hen vinden die hij kent. Dit zijn mensen die nooit meer naar een Olympische Spelen zullen kijken, ze zullen hun vrouw, kinderen, echtgenoten niet meer omhelzen', zei Jana Černochová.
Bronnen oa seznamzpravy.cz + mocr.army.cz + echo24.cz.
 
Russische tennisster Pavlyuchenkova mag Tsjechië niet binnen

Bron: Trouw, 29 juli 2023

Een Russische tennisser heeft geen toelating gekregen van de lokale autoriteiten om het Tsjechisch grondgebied te betreden, enkele dagen voor de start van het WTA250-toernooi in de hoofdstad Praag. Dat maakte het Tsjechische ministerie van Binnenlandse Zaken vrijdag bekend, zonder de naam van de persoon in kwestie te vermelden.

"Bij een controle van een Russische staatsburger op de luchthaven van Praag, heeft de politie haar tijdelijke verblijfsvergunning ingetrokken", zo klinkt het in een mededeling op Twitter. "Intussen heeft de persoon in kwestie Tsjechië reeds verlaten."

Zaterdag blijkt dat het om Anastasia Pavlyuchenkova gaat. "Volgende week kan ik niet aantreden op het toernooi in Praag", schreef de Russin in een mededeling op Instagram. "Ik zet gewoon mijn voorbereiding op het Amerikaanse hardcourtseizoen verder. We zien elkaar in Cincinnati."

Neutrale vlag
Volgens de Tsjechische autoriteiten zouden andere Russische en Belarussische speelsters ervoor gekozen hebben om niet naar Tsjechië af te reizen. Volgens persbureau CTK stonden er aanvankelijk drie Russische speelsters op de tabel voor de kwalificaties, terwijl de Wit-Russische Aliaksandra Sasnovich volgende week rechtstreeks zou aantreden op de hoofdtabel. Het doet terugdenken aan het voorval met de Russische tennisser Vera Zvonareva, die vorige week de toegang tot Polen geweigerd werd.

Eind vorige maand besliste de Tsjechische regering dat sporters die Rusland of Wit-Rusland vertegenwoordigen niet meer mogen deelnemen aan competities op Tsjechisch grondgebied. Het gaat hierbij om Individuele atleten en teams die een van beide landen vertegenwoordigen. Het besluit werd genomen op vraag van Tsjechische sportverenigingen.

Het Tsjechisch Olympisch Comité liet eerder dit jaar al weten gekant te zijn tegen de eventuele deelname onder neutrale vlag van Russische en Wit-Russische atleten aan de Olympische Spelen van volgend jaar in Parijs. (Belga)
 
Bovenaan