Belevenissen van een Tukker in Tample

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Tja, we doen ons best. De techniek laat ons af en toe in de steek. Ligt aan de weersomstandigheden. Onweer of storm en geheid ligt het elektrisch eruit. We hebben dan ook overal kaarsjes staan. Onlangs nog een leuk antiek kandelaartje op de kop getikt in een antiekzaakje in Vrchlabi. Tevens een prachtig art deco lampje bij een winkeltje ook in Vrchlabi. De eigenaresse is een Tsjechische, gehuwd met een Hollander, ze sprak heel behoorlijk Nederlands, dus Gaby en zij van kwekkerdekwek, die zag haar kans schoon om weer eens lekker Nederlands met iemand te O H 'en.:oeps:

Bij een ander winkeltje in Jicin een paar mooie smeedijzeren wandkandelaartjes gevonden, die we in de hal gemonteerd hebben. Dus als de stroom uitvalt, hebben we toch licht in de duisternis.:top:
Dat is soms best wel gezellig, eens niet voor de buis hangen, maar lekker een potje kaarten bij kaarslicht, we hebben een spelletje wat Skip Bo heet, gekregen van onze Weense vrienden. Leuk om te spelen.
Ook hebben we vaste kaartavondjes met onze Hollandse vrienden hier, dan spelen we canasta, een soort van boerenbridge.:lache:

De klempir die hier de nieuwe radiatoren geplaatst heeft, wou moderne wandradiatoren plaatsen met nieuwe dunne leidingen en dan een pomp op het systeem in plaats van het atmosferische systeem dat we nou hebben.:ja:
Nou, daar heb ik me met hand en tand tegen verzet, het baasje rook natuurlijk alweer kronen om op te strijken, want dat was nogal een ingreep.:stout:

Niks ervan, de ouwe leidingen blijven, mooie dikke vette gelaste pijpen, dat heeft ouwe Jan nog aangelegd, met de nieuwe (ouderwetse) radiatoren met grote doorvoeropeningen, die we speciaal besteld hebben en die we door de Klempir hebben laten monteren, hebben we het binnen de kortste keren lekker warm. Niks pomp. Als de stroom uitvalt, werkt je verwarming dan niet, dat is helemaal niet lachen als dat de winterdag is bij ongeveer 30 graden vorst. Het ouwe systeem voldoet prima. Ik stook hout en kolen met een Dacon 24, ook niks geen elektrisch wat daar bij komt kijken, zodat we bij stroomuitval het in ieder geval niet koud hebben.:D

Een Dacon is een kachel waar je even bij moet blijven. Je moet de luchttoevoer af en toe bijregelen anders rookt de schoorsteen als een locomotief of de kachel begint de hik te krijgen en puft dan wat rook uit. Zo langzamerhand krijg ik het kreng door en nu doet hij braaf wat we willen. Netjes branden, niet roken en zorgen dat we het warm hebben.
De onderlucht wordt met een soort thermostaat geregeld waar een kettinkje aanzit. Als de kachel op temperatuur is, gaat de onderste klep vanzelf dicht. Dan moet je de zijklepjes wat meer of minder openzetten om een goede verbranding te krijgen.:)

's Nachts stoken we niet, het huis blijft lang genoeg warm totdat je de volgende morgen de kachel opnieuw aanmaakt. Minstens 1x per week moet je de verbrandingsruimtes reinigen met een bijgeleverde krabberset, als je dat braaf doet heb je geen problemen. Deze kachels kunnen bij goed gebruik wel 25 jaar meegaan. Die van mij is van 2003, dus we kunnen even vooruit.:D

Ok, dat was het weer, het eten is klaar, dus we gaan lekker smikkel smikkel, draadjesvlees met aardappelen en salade.:toppie:
 
Heb hetzelfde als jij met Tsjechische aannemers. Ze vragen doodleuk nog meer dan je in Holland bij een aannemer betaalt.
Heb nu Hollanders die 's zomers in de bosbouw werken hier in de regio af en toe over de vloer. De handjes zitten niet verkeerd en ze vragen een Tsjechisch uurloon van 200 kronen per uur. Hier is ook de bodem van de geldpot in zicht .:(
 
Bovenaan