Bekende Tsjechen van vroeger en nu

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Gambrinus schreef:
..... als je hier aan begint verveel je je de komende paar maanden in ieder geval niet
Zeker niet als ieder steeds weer met namen komt opdraven die allang genoemd zijn. Kennelijk leest men dus helemaal niet wat de eerdere schrijvers aan dit topic hebben bijgedragen. :lmfao:
 

Marcel

Moderator
bron : http://www.sun-sentinel.com/sports/columnists/sfl-flspmell16sbjan16,0,1551472.column

Ivan Lendl heeft 3 dochters en alle drie spelen ze een aardig potje golf. ze zijn 14, 16 en 17 jaar.
paps is uiteraard hun grootste fan.
de 3 meiden kunnen het niet geloven dat hun vader vroeger de bijnaam had van "Ivan de Verschrikkelijke". en als ze oude tennisfilmpjes zien van hem (met name de partijen tegen John McEnroe), dan herkennen ze hem amper als toenmalig ijskonijn.

lendl.jpg
 
Bohumil Hrabal, schrijver
Jaroslav Hasek, schrijver en feuilletonist
Josef Lada, illustrator
Franz Kafka, bankbeamte met meer verstand van schrijven

en eentje die ik nog niet heb zien voorbijkomen: Egon Erwin Kisch, de uitvinder van de krantenreportage.

Maar je zou ook romanfiguren kunnen noemen:
De brave soldaat Svejk
Babicka (De grootmoeder)
En oom Pepín

En heel onbekende bekenden als:
Gustav Mahler
Harry Mulisch (alhoewel ik alleen weet dat zijn vader uit de Boheemse landen kwam)

Ik blijf aanvullen: Rainer Maria Rilke
 
waaaah, allemaal goede voetballers maar niet eens PETR CECH????
hij is toch wel een van de beste keepers ter wereld! en Jankulovski en Ujfalusi wel de beste verdedigers!

En natuurlijk de tennissers Tomás Berdych en Radek Stepanek!
 

Vendula

Actief Lid
Emil Zapotek (ceska lokomotiva
grin.gif
) ?


Alleen is het ZATOPEK niet Zapotek....
 
En de Tsjech die uit laag adelijke rang keizer van het Heilig Roomse Rijk werd en die gezien mag worden als de grondlegger van de Europese gedachte: Jiri van Podiebrad (1458 tot keizer gekozen).

Ik stel hem zelfs hoger dan Jan Hus.
 
Bekende Tsjechen

In Nederland hebben we zog. 'BN-ers' (Bekende Nederlanders). Voor zover ik kan nagaan komen BN-ers uit alle hoeken van NL. Maar in Tsjechië lijkt dat niet zo. De huidige Minister-president Necas komt uit Oost-Moravië. De vorige kwam ook uit Oost-Moravië. De tennissterren Tomas Bedrych en Martina Hingis komen uit ... u raadt het al: Oost-Moravië. Om precies te zijn uit de streek Valassko. Heeft u wel eens van het schoenenmerk Bata gehoord? Inderdaad, Tomas Bata komt uit dezelfde streek.
Onlangs werd een Oscar voor filmmuziek uitgereikt aan een vrouw (Markéta Irglová) die komt uit... Valassko. Alle Tsjechen kennen de soap serie Ulice op de Cz TV en weer valt het me op, hoeveel acteurs uit de streek van Valassko komen. Kijk je bijvoorbeeld naar een andere streek in Tsjechië, zeg het grote gebied ten noorden van Praag rondom Melnik, dan :confused::confused::confused: zijn daar in geen velden of wegen Bekende Tsjechen te vinden. Rara, hoe kan dat ?
 
Een aantal jaren geleden huurden wij een vakantie huis in Hluboká nad Vltavou en de buurman was Karel Poborský.
Als dat geen bekende Tsjech is :slik:

Tijdens een potje voetbal in de tuin schoot mijn zoon de bal over de schutting, de bal werd terug geschoten. Wie hem terug schoot hebben we niet gezien, zou het Poborský zelf geweest zijn :(
 

pepo

† In Memoriam
Kijk je bijvoorbeeld naar een andere streek in Tsjechië, zeg het grote gebied ten noorden van Praag rondom Melnik, dan :confused::confused::confused: zijn daar in geen velden of wegen Bekende Tsjechen te vinden. Rara, hoe kan dat ?

Ha, toch een vriendelijk gebaar naar mij toe, zie ik!

Er zijn overal in Tsjechie Tsjechen, die bekend zijn, of de Tsjechen, die voor het land veel gedaan hebben en toch niet eens bekend zijn. Ja, ja, wat versta je onder een Bekende Tsjech? En wat doe je er mee? En is dat dan echt belangrijk, waar die B T (Bekende Tsjech) geboren is of waar aktief is geweest? Ik vind van niet. Laten wij trots zijn op de Tsjechen, die meer gedaan hebben, dan wij zouden kunnen; veel moesten dat met hun dood verkopen.

Dit zijn voor mij de Tsjechen, die echt vast in mijn hart zitten.

Maar, toch even terug naar dat raar, raar, waarom geen bekende Tsjechen in de buurt van Melnik. Deze vraag snap ik niet echt goed, maar toch geef ik een antwoord, zoals gevraagd:

Melnik?

- praotec Cech
- Antonin Dvorak
- Viktor Dyk
- Jan Palach
- Jara Cimerman

Genoeg voor vandaag, vind ik

Op de foto de graf van de omgekomen Tsjechische piloten in Niedorp, Noord Holland. De echte helden.
 

Bijlagen

  • IMG_0009.jpg
    IMG_0009.jpg
    251,7 KB · Bekeken: 8
mischien toeval, jij concentreert je op 1 streek en kijkt welke bekende tsjechen daar uit komen. Hier een paar echt bekende tsjechen, die elke dag wel in de bladen staan... en komen niet uit moravie....

Agáta Hanychová, (* 28. dubna 1985 v Praze)

Leoš Mareš, Beroun, Československo

Karel Gott (Plzeň, 14 juli 1939)

Aneta Langerová (Benešov, 29 november 1986)
 
Bij 'Bekende Nederlanders' denken we aan mensen die uitgenodigd worden voor een praatprogramma op de TV of voor interviews in de roddelpers. Bij 'Bekende Tsjechen' bedoel ik hetzelfde. Kijk naar de politiek, sport, soap series: wie valt daar nu op?
 
Bovenaan