2013 - Hoogwater en overstromingen in Tsjechië

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Hoi Hoi...

Ik probeer het nieuws in de gaten te houden over de laatste stand van zaken aangezien het hoogste punt nu is geweest maar ik kan nog niet veel vinden.
Kan iemand mij misschien vertellen hoe het gaat in Praag?
Wij vliegen morgen en ik maak me een beeeetje druk over het OV.
Zou leuk zijn als we verder komen dan het vliegveld (A)
 

kuurgast

Donateur
Op website chmi.cz/hydro/stations staat Limity/limieten pro SPA is III hoogste stand, daarboven krijg je overstromingen.
Bij Poslední měření/laatste meting staat onder H [cm] de laatst gemeten waterstand.
Onder Trend staan pijlen die aangeven of water stijgt, daalt of gelijk blijft.
De website van ČHMÚ(Tsjechische KNMI) heeft problemen zodat je onderaan chmi.cz/hydro overzichtskaart kan vinden van waterhoogtes.

Onderste deel van de dierentuin in Praag is vannacht onder water gelopen.

Zaplavena%20zoo%20-%203_6_2013,%20foto%20(c)%20Miroslav%20Bobek.jpg
 

dennuzzz

Donateur
Op fb zegt gebruiker "czech republic" (ik vermoed dat dat het bureau voor toerisme is in nl) dat trams en bussen rijden alleen aantal metros zijn dicht.
 

kuurgast

Donateur
“Tsjechië onder water”

Na drie dagen van hevige regenval in Tsjechië is het water gisteren zo hoog komen te staan dat meteorologen al spreken van de ergste overstromingen sinds de verwoestende watervloed van 2002.

In 13 van de 14 regio’s van Tsjechië is de noodtoestand uitgeroepen en het leger is ingezet om bewoners van rampgebieden te evacueren. De regering heeft 300 miljoen kronen (12 miljoen euro) ter beschikking gesteld voor onmiddellijke noodhulp.

De overstromingen hebben het leven gekost aan ten minste vier burgers en verscheidene mensen worden vermist. Het openbaar vervoer is beperkt in de getroffen steden, zoals in Praag waar de meeste metrostations gesloten zijn. Het waterpeil stijgt nog steeds en zal waarschijnlijk pas over een paar dagen zijn hoogtepunt hebben bereikt.
Bron:presseurop.eu.
 

Vodnik

† In Memoriam
Niet alleen metro is gedeeltelijk dich maar ook trams en bussen rijden aangepast.
Esmeraldaaaaaa: Als je op airport aankomt loop je vrijwel direct tegen een infostand van DPP, daar kunnen ze je alles vertellen (en ook nog in Engels!) Bus 119 naar eindpunt van de groene metrolijn zal wel rijden, dat is geen probleemgebied. Zover ik nu weet rijdt de groene metro, maar stopt niet op alle stations. Waar moet je naartoe?
 
Vandaag de schade in de omgeving bekeken. Verschrikkelijk, wat een ellende. Kleine beekjes door Rudnik, Arnoltovice en Hostinné zijn gisteren veranderd in woeste stromen die dwars door de huizen in hun stroomgebied denderden. Je ziet alle mensen bezig met huizen leegmaken, huisraad opruimen e.d. Kortom, men probeert het dagelijkse leven weer te hervatten.
Bij ons is alles droog gebleven.
 
Lees net dit topic pas.

Hoorde gisteren wel dat er veel regen zou vallen maar dat het zo erg zou zijn......
Sterkte voor al die mensen die er mee te maken hebben, lijkt me vreselijk als je na 2002 weer zoiets moet meemaken.
Gelukkig ligt ons huis ook hoog genoeg en onze waterbron zit niet in de kelder.
 
Een oproep op Face Book

Dag!
Ik kom morgen aan in Praag om reportages te maken over het hoge water. Is één van de Nederlanders die lid zijn van deze pagina bereid mij morgen te woord te staan? Ik ben te mailen op timdewit@gmail.com en te bellen/smsen/whatsappen op +49 174 1443 555. Ik ben correspondent voor de NOS in Duitsland.
Hopelijk ziet één van jullie kans me te helpen!

Veel dank en groeten,
Tim de Wit
 
Dankjulliewel voor jullie snelle berichtjes!
Ik houd de links bij de hand ^.^
Het PDF bestand had heel behulpzaam geweest maar helaas word ik hier niet veel wijzer van. =(
We zullen van t vliegveld eerst naar het hostel gaan. (Hostel Modra)
En dan was het de bedoeling woensdag richting onze kamer te gaan.
Het adres van onze kamer is Koněvova/ Praha 3.

Ik heb geeen idee wat wel of niet bereikbaar is en waar we wel of niet mogen komen.
Dus als iemand iets weet over deze beide gebieden..horen we het graag.

Groetjes
 

Vodnik

† In Memoriam
ik ken alleen hotle modra aan rytirska, maar die kan het haast niet zijn (vele sterren!) Heb je een adres?

Konevova zal wel begaanbaar zijn. ligt wat hoger, echter hoe er te komen (bus 133 maar die zal wel omgeleid worden om Metro Florenc niet te belasten)
 
Hmm thanks!

We hebben ook nog beloofd langs te gaan bij meerdere..maar we zullen eerst zien of we van het vliegveld af komen..
Dat is nu mijn grootste zorg haha.

Onderstaand is het adres:

K Letišti 916, Prague 06
Prague, 16001
Tsjechië
 
Hi Esmeralda, ik ben op dit moment vlakbij de Koněvova en die straat is prima bereikbaar :-) Ik ben vanmiddag nog met de tram van het centrum naar Zizkov gegaan en de tram (tram 9) reed gewoon op tijd. Op het traject waar normaal de metro rijdt, rijden nu vervangende trams (tram XA voor metro A, XB voor metro B en XC voor metro C). Het lijkt allemaal mee te vallen met de voorspelde chaos in het OV.
 
Heel erg bedankt markousovice :)
Ik ben blij dat te horen!

Ik hoorde ook dat het hotel een eindje van de overstromingen af ligt dus ook daar zou ik prima heen moeten komen.
Maak me al een beetje minder zorgen hehe
 

Vodnik

† In Memoriam
K letisti is normaal bereikbaar, kan je bijna lopen vanaf de terminal, Vraag bij de infostand van DPP na, volgens mij heeft bus 119 daar een stop. Konevova is bereikbaar, echter ligt aan de andere kant van de Vltava en daar zit de botleneck, maar bij de DPP infostand zullen ze je wel uitleggen hoe te reizen.

Veeel plezier!
 
  • Leuk
Waarderingen: Baan
Bovenaan