Wonen in Praag - wat te weten

Welkom op Tsjechie.net

Het Tsjechisch Forum, in een nieuw jasje!

Beste mensen,


Even een voorstelling ik ben niels(niet die andere niels die op de forums te vinden is) Ik ben 20 jaar en ga misschien werken in Praag . Als servicedeskmedewerker (ict sector) heb in NL ook als software supporter gewerkt. Nou heb ik begrepen dat het hele bedrijf NL's is dus dat scheelt. Maar toch een paar vragen ik ben er van verzekerd(door het bedrijf) dat ik tussen 1300 en 1500(netto) ga verdienen.Nou vroeg ik me af is hier van kan leven in praag ?Of ik niet dingen moet regelen voor verzekering en hoeveel de alledaagse dingen kosten . Ik heb begerepen dat het loon dus minimaal neerkomst op 25.000,- kronen(max 28.363,00) . Is hier van te leven ? heb al op http://czech-properties.cz/ gekeken en lijkt wel betaalbaar. Vriend van me die zelf paar x in praag is geweest zegt zelfs dat ik het moet vergelijken met het wonen in adam (of andere steden) met een loon van 3000,- maar wat is hier van waar kan ik rond komen van die 25.000 en kan ik dan ook nog is schoenen overhemd riem etc kopen of is het af zien? Wil wel 5.000(per maand weet gas etc komt er bij) geven voor die woningen zoals ze op die website staan maar ja toch veel twijfel kunnen jullie mij er meer over vertellen?
 
Natuurlijk altijd grotendeels persoonlijk maar ik vind 1300 tot 1500 euro netto voor een 20 jarige VEEL geld. Ook in Nederland is dat ver boven het minimum (voor een 23 jarige is dat iets meer dan 1400 euro BRUTO!). In mijn optiek moet je hier ook in Praag goed van kunnen leven. Je omrekenkoers klopt echter niet. Je zou volgens mij bij dat bedrag in euro's meer kronen tot je beschikking hebben. Ik vind het huurbedrag dat je aangeeft dan wel weer erg laag voor Praagse begrippen. Er zijn hier vast Pragenaars die je beter kunnen informeren. Mijn idee is dat voedingsmiddelen en kleding niet echt veel goedkoper zijn. Wonen en vooral horeca zijn wel een stuk goedkoper. Het lijkt me een leuk avontuur. Succes.
 
Bedankt hier kan ik wat mee :) na zelf wat uit te zoeken zie ik wel dat tv etc zelfde ong zijn. Terug komend op het veel geld hou er rekening mee dat ik in het verleden ict ben geweest voor een programma dat alles regelt zodra er iets het magazijn uit(bol neckerman media markt saturn etc.) gaat en bij me oude baan met contact van account mangers soms bedrag moest verantwoorden bij een klant oplopend tot €200,000,-. Ik zal het wel eerlijk vertellen deed software support voor tnt (postnl) en zorgde voor de automatisering van bestelling webshop tot deur voor meeste van hun klanten. Meedere server parken inrichten verbinden en dan een label printer aansluiten die in magazijn stond (van afstand remote support dus)Daarom vindt ik eerlijk gezegd 1300-1500 erg weinig kijkend naar me cv.Was niet het onderwerp maar als nog. Mensen aub zeg me meer over de verwachte kosten in praag en voor 5000 heb ik zoits gevonden http://czech-properties.cz/detail/lease/flat/1+1/pribram-pribram-vii-ant--dvoraka/125891164
 

Vodnik

† In Memoriam
1400 Euro Netto is ongeveer 35.000 czk, (koers 25 czk in een euro)
Dit is veel, byzonder veel voor een 20 jarige servicedesk medewerker. (MBO niveau?)

Kosten voor levensonderhoud in Praag wijken niet zoveel af met die in NL waarbij wel geldt dat de eerste levensbehoefte goedkoper zijn. (brood, aardappelen groente, vlees maar aanbod met name groente is beperkt)

Voor één persoon kan het gunstig zijn om in de lokale restaurants te gaan eten, voor 100 czk heb je een complete maaltijd met pilsje erbij.

Huisvesting zal wat moeilijker zijn, maar als je inderdaad 35.000 netto hebt mag 12500 voor een flatje geen probleem zijn. Probeer via je toekomstige nederlandse collega's huisvesting te vinden. Tijdelijk zou je je onderdak in een ubytovna kunnen vinden (dit is een soort hotel voor mensen die bv in Ostrava wonen en in Praag werken)

Maar allerseerst, vraag om een bevestiging (zwart op wit) wat je gaat verdienen want 35.000 netto kan ik me niet voorstellen!
 

Vodnik

† In Memoriam
het apartementje wat je gevonden hebt voor 5000 czk ligt in Pribram, dat is geen Praag! (ca 80 km schat ik en dat doe je niet en 45 minuten!)
 
Dankje semabyt ik zal inderdaad de nodige informatie over opzoeken over deze "ubytovna". Voor de duidelijkheid het was niet de bedoeling mensen over de toer te krijgen met het salaris. Ze zoeken daar nou eenmaal iemand met mijn ervaring heb niet eens een MBO! Ben via een vriend het wereldtje ingerold kei kei kei kei hard gewerkt ! weekenden thuis gezeten extra informatie op gedaan en vervolgens certificaten gehaald. Dus laat dat onderwerp a.u.b. hoef geen verantwoording er voor af te leggen.Bij primeren vraag is kom ik er mee rond ? Ik ben ook enigszins verbaast met de 35.000 die je aangeeft. Ik heb het berekent op 25.000,- maja 35.000 klinkt beter !:lmfao:
 
Dat is beter, niet echt hartje Praag maar volgens mij een redelijke prijs voor dat appartementje.
 
Qua prijsniveau tussen NL en CZ, is er niet veel verschil meer. Levensmiddelen mischien iets goedkoper. Alleen de horeca is over het algemeen vergeleken voordeliger dan in NL en trouwens auto's ook... :). Sommige dingen zijn zelfs duurder dan in NL zoals (merk)kleding en electronica...
 
Beste Tieske,


Dat was ook een onderwerp waar is zelf nog de nodige vragen over had maar na een beetje onderzoek denk ik dat het persoonlijk het beste is om een scooter te nemen. Als ik er een jaar zit vindt ik een auto overbodige luxe maja even kijken hoe dat loopt in de stad zou je met een scooter toch wel 90 % van je dingen moeten kunnen doen . Wederzijds er is een woning met garage beschikbaar -_-" iemand ervaring btw met scooter in praag ? verzekering technisch belangrijken dingen waarmee ik rekening moet houden.

! ps thanks mensen dit forum helpt me erg veel !
 

Vodnik

† In Memoriam

Dat is niet slecht, ik ken de omgeving vrij goed, had vroeger mijn kantoor daar. Is niet in het centrum maar daar ben je in 10 met de tram. (en je kan er tenminste nog een auto parkeren wat in Praag steeds moeilijker wordt)
Als je een auto hebt kan je die beter laten staan en met openbaar vervoer reizen, een jaar abonement op het OV kost ca 200 euro en het OV is in Praag uitstekend!

Weinig winkels, als je van sport houdt zwembad in de buurt, 50 meter binnenbad en 25 meter buitenbad dat ook in de winter verwarmd wordt, buitenlucht min 10 watertemp plus 26 ! Een golfbaan is ongeveer tegenover Modranska.
Ook niet ver van Modranska is een roeivereniging, leuk om in de zomer met een groep collegas roeilessen te nemen.

Op weg naar centrum (met de tram) kom je een paar leuke kleine restaurantjes tegen waar je betaalbaar kunt eten.

(en als je van bier houdt, de Branik brouwerij is "om de hoek")

Houdt er rekening mee dat je meestal één maand fee aan de makelaar moet betalen.

Verder met dát inkomen kan je zeer goed rondkomen.
 

Vodnik

† In Memoriam
Beste Tieske,


............ iemand ervaring btw met scooter in praag ? verzekering technisch belangrijken dingen waarmee ik rekening moet houden.

! ps thanks mensen dit forum helpt me erg veel !


Ja, ik rijd af en toe met mijn scooter (125 cc) of motor (Jawa) door Praag maar eigenlijk alleen op zaterdagen of zondagen, het is niet echt aan te raden. (verkeersgedrag in grote stad . . .mn in Praag geld nogal eens het recht van de sterkste)
Het hangt ervan af hoe je je laat registreren in CZ of je een voertuig op je naam kan registreren. Een voertuig uit NL menemen kan zolang je in NL geregistreerd bent en er is een maximale tijd dat je met een NL voertuig in CZ kan rijden.
Maar zoals ik al eerder schreef, het OV is zeer goed (van Modranska naar centrum gaat oa lijn 16, om de acht minuten overdag en 'savonds elk kwartier. Ook is er een zeer goed nacht-tram-lijn, die rijden tussen 00.30 en 05.00 en dan elke 30 tot 60 minuten, op straat overnachten na een avondje stappen hoeft dus niet!



Aanvulling,
Plaatje van de lokatie van de aangeboden appertement nog is goed bekeken. Ligt recht tegenover mijn oude camper parkeerplaats. (was op nr 1) Je bent vandaar binnen vijf minuten bij de tramstop lijn van lijn 3. Het appartement zit niet in een flatgebouw maar in een gerenoveerde woning.
 
wauw bedankt voor de info mensen ! begin echt een goed gevoel er bij te krijgen . Bedoel 20 jaar en dan alleen in zo een mooie stad als praag zitten is toch een wereld ervaring ! goed om te horen dat het ov goed te doen is maybe is een auto of scooter niet nodig . Weet natuurlijk niet zeker waar ik ga wonen en waar me baan precies is dus dat is ook wel iets waar ik rekening mee moet houden ! dat er een zwembad zit is ook echt een voordeel ben wel een waterrat en wil toch wel een aanbod aan hobby's uit oefenen . Vanavond om de tafel dan maar met me ouders ze vinden het een top idee (niet persee dat ik de deur uit ben maar ze gunnen me de ervaring ) dus ik laat het jullie weten ! bedankt!
 

Vodnik

† In Memoriam
kijk dan met je ouders even naar het adres in google earth (gewoon modranska 92, praag ingeven)
 
nou besproken met me ouders die zien het wel zitten !! :D maar ze willen wel mee als ik ga om te helpen, weekend uitje voor hun thanks ook voor de prive berichten btw ! Nou is het maar afwachten op het bedrijf ze zeggen dat ze me binnen een week bellen (snap dat het wat voor het bedrijf ook veel administratie werk etc is en ze helpen met zoeken woning) top !
 
Nee nog niet zit nog steeds thuis te wachten op meer info over wanneer ik nou weg kan . Het bedrijf heeft wel gebeld om te zeggen dat bijna alles rond is maar dat ze nog paar dingen moeten regelen -_-' Ik wacht het maar geduldig af
 
35.000 CZK is redelijk veel inderdaad. Ik heb zelf een aanbod van BlueLink International CZ liggen van 28.000 CZK + eventueel 4.000 CZK bonus (mits targets behaald). Daar moet je goed van kunnen rondkomen hebben al veel in Praag wonende vrienden mij verteld. Dus vanaf januari zal ik dat maar eens gaan uittesten.
 
Bovenaan